| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان:

چرا «مردان» به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند؟

اکنون در هفته سلامت مردان قرار داریم.هفته ای که به صورت رسمی و منسجم تر به موضوع مهم سلامت مردان و مخاطرات آن پرداخته شده و سعی می‌شود هشدارها و توصیه‌های لازم برای تامین سلامت مردان بیشتر یادآوری و گوشزد شود. برای آشنایی با آخرین وضعیت سلامت مردان ایرانی و اقدامات موثر در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف، با سید جلیل حسینی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مبدع برگزاری هفته سلامت مردان و کنگره مربوط به آن در ایران به گفت‌وگو نشستیم. این استاد ارولوژی در این گفت‌وگو به موضوعاتی همچون بالا بودن درصد بیمار شدن بیشتر مردان نسبت به زنان، اینکه از بین 40 علت، 33 علت مرگ در مردان بیشتر است؛ بالا بودن میزان مرگ ناشی از قتل و دگر‌کشی، میزان مرگ در اثر آلودگی هوا، خودکشی و تصادفات جاده‌ای تا دو برابر و حتی بیشتر در مردان، علت 50 درصد ناباروی مرتبط با مردان و مهمترین آزمایشاتی که مردان باید در میانسالی انجام دهند، تدوین سند ملی سلامت مردان و... اشاره کرد. مشروح این گپ و‌گفت در ادامه از نظرتان می‌گذرد. آقای دکتر! در ابتدا از برگزاری کنگره سلامت مردان و تاریخچه آغاز آن، اهداف برگزاری این کنگره و هفته سلامت مردان برای مان بگویید. هفته سلامت مردان را 15 سال است در کشور اجرا می‌کنیم. 10 سال اول را به اطلاع رسانی به مردم اختصاص دادیم و 5 سال بعدی به تحقیقات پرداختیم و امسال توانستیم سند سلامت مردان را در کشور تصویب کنیم.امسال پنجمین کنگره سلامت مردان را برگزار می‌کنیم.
سند سلامت مردان چه ویژگی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
این سند با همکاری چندین سازمان و دستگاه طراحی شده و برای اینکه کاهش بیماری‌ها و ارتقای سلامت مردان تامین شود، برنامه ریزی شده و در حقیقت کارهایی که باید برای مردان انجام شود تا بیماری‌های آنها کمتر شود، در این سند دیده شده است. سازمان‌هایی باید در این خصوص درگیر باشند؛ در وزارت بهداشت، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت به موضوع سلامت مردان رسیدگی کرده و ویزیت‌های لازم انجام می‌شود. مشکلی که در تمام دنیا برای بار بیماری‌ها در مردان داریم و در ایران هم این موضوع هست؛ اینکه که به طور کلی مردان برای مشکلات سلامتی خود کمتر مراجعه می‌کنند؛ یعنی استمداد‌طلبی کمتری دارند.
چرا مردان دیر نزد پزشک می‌روند؟
چند علت مطرح شده؛ یکی دیدگاه رویین تنی است؛ اکثرا مردان به عنوان بزرگ و سرپرست خانواده و مختصات فیزیولوژیک مردان و اینکه خود را از اعضای دیگر قوی تر می‌ببینند؛ همچنین این تصور که بیماری‌ها نمی‌تواند مردان را ناتوان کند، به پزشک کمتر مراجعه می‌کنند. در این خصوص و توجیه اینکه چرا مردان به پزشکان کمتر مراجعه می‌کنند، استدال‌هایی مثل اینکه کار از سلامتی واجب‌تر است و باید بیشتر کار کنیم و ما مسؤول تامین هزینه‌های خانواده هستیم؛ از جمله عواملی هستند که باعث می‌شود مردان مسائل بهداشتی را به تاخیر می‌اندازند. ‌از طرف دیگر، شرایط کاری مردان پرخطر تر است و استرس‌های بیشتری دارند؛ در نتیجه برای رفع این استرس‌ها به مواد مضری مثل سیگار پناه می‌برند و در محیط کاری که کار می‌کنند ممکن است موادی داشته باشد که روی سلامت آنها تاثیر منفی داشته باشد؛ مثل لاستیک سازی یا مواد شیمیایی؛ در نتیجه مجموع اینها این مساله را به وجود می‌آورد که در اکثر بیماری‌ها شیوع و بروز عوارض بیماری‌ها در مردان بیشتر باشد.
اکنون کدام بیماری‌های جسمی و روانی بیشتر مردان را تهدید می‌کند؟
خودکشی، تصادفات جاده‌ای تا دو برابر و حتی بیشتر، میزان مرگ ناشی از قتل و دگر‌کشی در مردان بیشتر است؛ همچنین میزان مرگ در اثر آلودگی هوا 5/1 برابر بیشتر است؛ در نتیجه سال‌های از دست رفته سلامتی به دلیل ابتلا به بیماری و ناتوانی در مردان بیشتر است.
آقای دکتر! وضعیت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در مردان چگونه است؟
مرگ در همه بیماری‌ها در مردان بیشتر است؛ به جزء آلزایمر، بیماری‌های زنان مثل سرطان سینه و دستگاه زنانگی و شرایطی که زنان در زمان زایمان دارند. بیماری قلبی و میزان مرگ در آنها و سرطان‌های ریه در مردان بیشتر است، نارسایی تنفسی در مردان علت مرگ بالاتری دارد. سیروز کبدی، سل و علت مرگ در مردان بالاتر است و در مجموع، اگر به 40 علت مرگ نگاه کنیم، 33 علت مرگ در مردان بیشتر است. سرطان معده، کبد، مری، حتی بیماری‌های مقاربتی و ارتباطی مثل ایدز و بیماری کلیوی در مردان بیشتر است و علت فوت در این بیماری‌ها در مردان بیشتر است.
از نظر بیماری روانی در ایران مردان چگونه هستند؟
از لحاظ خودکشی،میزان آن در مردان بیشتر است و میزان آن حدود 2 برابر بیشتر است و در نزاع و دعوا به نوعی عصبانی بودن و میزان درگیری ها و منجر به قتل در مردان 4 برابر بیشتر است.
آقای دکتر! اکنون با توجه به شیوع کرونا آیا میزان ابتلا و مرگ در اثر ابتلا به کرونا در مردان بیشتر از زنان است؟
بله، در حقیقت مردان بیشتر گرفتار کرونا شدند و ما در مقاله‌ای که در مجله سلامت مردان چاپ شده نشان دادیم گرفتاری کرونا در مردان بیشتر از زنان است.
آقای دکتر! چند درصد علت ناباروی مربوط به مردان است؟
50 درصد ناباروی مربوط به مردان است و تمام اطلاعات جهانی و کشوری تایید می‌کند که 50 درصد عامل ناباروری مرد است؛ در نتیجه سالیان سال است که ما مطرح می‌کنیم که این نکته که مطرح می‌شود که اگر زوجی نابارو بودند و بچه دار نشدند فقط خانم باید به پزشک مراجعه کند خطاست و به نوعی اجحاف به زنان است؛چون 50 درصد علت می‌تواند مربوط به مردان باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار