| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد

تهران و خوزستان كانون كرونای انگليسی

آرمان ملی- رها معیری: همزمان با روند ثابت آمار روزانه وزارت بهداشت و درمان از تعداد کشته‌های کرونا و تعداد مبتلایان روزانه، وضعیت در برخی از استان‌ها مانند خوزستان، تهران و ... روبه فزونی گذاشته است. این وضعیت تا حدی پیش رفته که برخی از مسئولان دو استان تهران و خوزستان، خواستار تعطیلی دو هفته‌ای شهرهایشان شدند، اما استاندار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید مباحثی درخصوص تعطیلی تهران به خاطر بیماری کرونا مطرح است، اظهار کرد: «تعطیلی تهران اصلا مطرح نیست و در چنین شرایطی ضرورتی هم بر این کار وجود ندارد» اما محسنی بندپی با اشاره به اینکه میزان مراجعین سرپایی در استان تهران افزایش زیادی داشته است، باور دارد که « اگر با همین روند پیش برویم، در یکی دو هفته آینده تعداد بیماران بستری در تهران افزایش خواهد داشت.» همزمان فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز گفت که «درخواست این دانشگاه برای تعطیلی و قرنطینه استان خوزستان به مدت دو هفته مورد موافقت قرار نگرفت.» اما سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره قرنطینه کردن شهرها تاکید کرد: «در این مورد دو نکته وجود دارد اگر مثل ویروس کرونا تازه وارد یک کشور می‌شود و خوشه یا کلاستر پیدا می‌کنید، باید آن منطقه را سریع قرنطینه کرد تا بیماری سرایت نکند.»

ورود کرونای انگلیسی که با سرعتی 70درصد بیشتر منتقل می‌شود و 30درصد کشندگی بیشتری دارد، زنگ خطر برای قرنطینه شدن شهرها به صدا درآمده است. در این بین هم‌اکنون ۱۱ شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داده و ویروس کرونای انگلیسی که از عراق وارد استان خوزستان شده، به‌زودی شرایط بحرانی را در این استان به‌وجود خواهد آورد. همچنین محدودیت سفر به استان خوزستان در دستور کار است و به‌زودی جزئیات آن از سوی مسئولین بازگو می‌شود. اما وزیر بهداشت و درمان نیز تایید می‌کند که ویروس انگلیسی در کل کشور در چرخش است و گرفتاری عمده‌ای در خوزستان به وجود آمده، سعید نمکی همچنین افزود: «متاسفانه در شادگان به عنوان اولین کانون و سپس در رامهرمز، اهواز و آبادان، به شدت گرفتار ویروس کرونای انگلیسی شده‌ایم، این ویروس سرکش‌تر و مهاجم‌تر از ویروس قبلی است برخلاف حرفی که ابتدا انگلیسی‌ها می‌ز‌دند، ویروس انگلیسی ابتلا و بیماری‌زایی و مرگ بالاتری نسبت به ویروس ووهان دارد‌.» نمکی اعلام کرد که «مرزهای شلمچه و چذابه بسته شده و تا اطلاع ثانوی عبور و مروری در این مرزها نخواهد داشت، من از وزیر کشور خواستم که مرزهای کشور ما به عراق از ایلام و کرمانشاه نیز بسته شود و تصمیم گرفتیم که پروازهای استان خوزستان را مدیریت کنیم. هفته گذشته گزارش‌هایی از ابتلا و مرگ و میر در قزوین و البرز داشتیم؛ هفته گذشته به استان قزوین سفر کردم و تصمیمات خوبی گرفته شد و با کمک و پشتکار شبانه‌روزی همکاران در البرز و قزوین، ما وضع را در این دو استان ثابت می‌بینیم.»
خرید و فروش برگه تست کرونا منفی
در روزهای گذشته اخباری مبنی بر اینکه آن سوی مرزهای استان خوزستان تست‌ کرونا به صورت کاغذ، خرید و فروش می‌شود و افراد در ازای پرداخت ۱۵ میلیون ریال، بدون انجام آزمایش برگه جواب منفی تست کرونا دریافت می‌کنند، به همین دلیل مرزهای مسافری خوزستان بسته شد تا شرایط برای انجام تست در مناطق مرزی فراهم شود. این موضوع را سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تایید کرد و گفت: این اقدام موجب خدشه‌دار شدن اعتماد کادر بهداشت و درمان شده است. فرهاد ابول‌نژادیان همچنین به راه‌اندازی یک آزمایشگاه در نقطه صفر مرزی خوزستان اشاره کرد و گفت: در مرز، محلی برای اقامتگاه مسافران وجود ندارد که یکی از کمبودهای اصلی در مبارزه با کرونا به شمار می‌رود.
تردد مسافران با قایق‌های غیرمجاز
همچنین نماینده بندرعباس در مجلس با بیان اینکه اجباری شدن تست کرونا تاثیر چندانی در کاهش سفرهای دریایی ندارد، گفت: هزینه تست فوری کرونا از مسافران جزایر هرمزگان ۱۵۰ هزار تومان است که متاسفانه برخی برای عدم توان پرداخت با قایق های غیرمجاز تردد می‌کنند که می‌تواند خطرساز باشد. احمد مرادی گفت: هزینه تست فوری کرونا از مسافران جزایر هرمزگان ۱۵۰ هزار تومان است که متاسفانه برخی مسافران به دلیل عدم توان پرداخت با قایق‌های غیرمجاز تردد می‌کنند که می‌تواند خطرساز باشد. وی با تاکید بر اینکه اجباری شدن تست کرونا تاثیر چندانی در کاهش سفرهای دریایی ندارد، افزود: از آنجایی که این تست‌ها در مدت نیم ساعت انجام می‌شود بنابراین ممکن است با خطاهایی همراه باشد از سویی ازدحام جمعیت زمینه را برای شیوع بیشتر کرونا فراهم می‌کند زیرا تعداد گروه‌هایی که تست می‌گیرند اندک و جمعیت زیاد است بنابراین باعث شیوع بیشتر کرونا خواهد شد.
کرونای آفریقایی در مرزهای ایران
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرده که «در حال حاضر ویروس آفریقایی در ترکیه شایع شده است و حدس می‌زنیم که در کشورهای عربی نیز شایع شده باشد. به همین دلیل باید به شدت مراقبت کنیم تا این ویروس وارد کشور نشود. ما پرواز از انگلیس را ممنوع و به نوعی قرنطینه معکوس کردیم و نمی‌گذاشتیم کسی بیایید. در حال حاضر پرواز از 10کشور اروپایی مثل انگلیس و آفریقایی را ممنوع کردیم. از سوی دیگر مرزهای زمینی و هوایی را کنترل می کنیم و براساس برنامه و رصد از استان‌های مختلف، وجود کرونای انگلیسی را بررسی می‌کنیم.
۷۴ فوتی و ۷۹۳۱ مبتلای جدید
در این شرایط هفت هزار و ۹۳۱ بیمار جدید کووید ۱۹ در یک روز (از شنبه تا یکشنبه) شناسایی و از این تعداد ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۲ نفر رسید. همچنین در این مدت ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۴۸۳ نفر رسید. سه هزار و ۶۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. ۱۱ شهرستان استان خوزستان (آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه) در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار