| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

دمای زیر صفر و کرونا روزگار سخت «سی‌سخت»

آرمان ملی: پس از پنج روز از وقوع زمین لرزه 5.6 ریشتری، حداقل 1200 خانواده بی‌سرپناه در مناطق زلزله‌زده شهرستان سی سخت روز را به شب می‌رسانند و بعد از ارائه این آمار از سوی حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، حالا آن همه اعتراض مردم زلزله زده به کمرنگ نشان دادن آسیب‌های زلزله در صداو سیما و عرضه نامناسب چادر، نشان می‌دهد که مردم حق داشته‌اند. در این بین استاندار با اشاره به این آمار، اعلام کرده که «بیش از ۳ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیرات اساسی است.» این زلزله تلفات جانی نداشت. چراکه زلزله زمانی رخ داد که مردم هنوز بیدار بودند و به‌موقع برای نجات خود اقدام کردند، اما به گفته مسئولان هلال احمر و مسئولان استانی، حدود ۱۴ هزار نفر در شهر سی‌سخت و روستاهای منطقه از این حادثه تحت تاثیر قرار گرفتند، چراکه این زمین‌لرزه ۳ هزار واحد مسکونی را تا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت کرد. بیشترین تخریب مربوط به روستای «کریک» در ۱۰ کیلومتری شهرستان سی‌سخت است که برخی خانه‌های آن صددرصد ویران شده‌اند و دیگر قابل سکونت نیستند و به گفته خبرنگاران حاضر در محل، تا این لحظه کمک و امدادی ازسوی نهادهای امدادی به دست مردم این روستا نرسیده است.
سرگردانی در هوای زیر صفر
اما این همه مشکلات مردم سی سخت نیست این زلزله در حالی رخ داده که منطقه سی‌سخت زمستانی پربرف و سرمای زیر صفر را از سر می‌گذراند و همچنین کشورمان درگیر کروناست و گزارش‌ها حاکی است خیلی از مردم زلزله‌زده از ترس کرونا حاضر نیستند در چادرهای مشترک اسکان بگیرند. با وجود اینکه رئیس جمعیت هلال احمر در تشریح امدادرسانی به زلزله‌زدگان سی‌سخت، از اسکان بیش از ۱۱ هزار نفر و توزیع ۲۴۰۰ دستگاه چادر خبر داد و تاکید کرد: «هلال احمر تا زمان اعلام پایان عملیات اسکان اضطراری از سوی استاندار، در کنار مردم حادثه‌دیده سی‌سخت می‌ماند.» ولی امان ا... جهان بین، مدیرکل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمد به برنا گفت: «با وجود برپایی مراکز اسکان موقت، زلزله‌زدگان از اسکان اضطراری استقبال نکردند که علت اصلی آن ترس از انتقال کرونا بوده است. علت دیگر آن نیز این بود که شهروندان تمایل داشتند در کنار منازل خود باشند تا امنیت وسایل و منازلشان را تامین کنند. توزیع چادر و اقلام مورد نیاز بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و به تمامی زلزله‌زدگان داده شد. در همین راستا آن دسته از خانواده‌ها که درخواست کردند، چادر در کنار منازل آنها برپا شد.» او افزود: شدت زلزله در سی سخت زیاد بوده است و منازل و شهروندان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و برخی از خانه ها شاید در ظاهر سالم باشند اما با ورود به آن ها مشاهده می‌شود که قابلیت سکونت ندارند. عمده ساختمان‌های سی سخت دچار خسارت زیاد شده‌اند. خسارت‌ها جزئی نیست و آسیب‌ها شدید است. هوای سرد نیز کار را سخت کرده است اما مسئولان با تمام توان پای کار هستند.
رسیدگی به اعتراضات حادثه‌دیدگان
رئیس جمعیت هلال احمر به برخی اعتراضات حادثه‌دیدگان در منطقه زلزله زده نیز اشاره و تاکید کرد: مردم در این حادثه همچون هر بحران و حادثه دیگر تحت فشار هستند و زندگی حادثه‌دیدگان در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد. بنابراین به‌رغم تلاش‌های انجام شده از سوی هلال‌احمر، این اعتراضات بحق است. برهمین اساس به همراه دبیرکل هلال‌احمر به منطقه زلزله‌زده و برخی محلات شهر رفته و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتیم. توزیع چادر، پتو، نایلون و... به صورت کامل مردم را راضی نکرده بود. حادثه دیدگان به دلیل سردی هوا و بارندگی نمی‌توانستند در حیاط منازل چادر برپاکنند و از طرفی به دلیل مسائل امنیتی به سوله‌های هلال‌احمر که چادر برپا شده بود هم مراجعه نمی‌کردند. بنابراین قرار شد برای رفع مشکل، اقلام غذایی و امدادی بیشتری با مراجعه همکاران هلال احمر به درب منازل حادثه دیدگان، توزیع شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار