| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد

فـراســو

تلاش‌هاي روسيه براي صلح در افغانستان

در حاليکه گفتگوها بين دولت کابل و طالبان متوقف شده و دولت جديد آمريکا نيز در حال بررسي توافق صلح قبلي است، روسيه تلاش‌هايش را براي يافتن راهي در مسير روند صلح افغانستان دو چندان کرده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، فرستادگان مسکو پا پيش گذاشته و با مقام‌ها منطقه‌اي و چهره‌هاي برجسته طالبان ديدار مي‌کنند و اين ديدارها در حالي صورت مي‌گيرد که کنفرانس وزراي خارجه ناتو به اين نتيجه رسيده که هيچ راه آساني براي پايان جنگ دامنه دار در افغانستان وجود ندارد. ضمير کابلوف، فرستاده ويژه ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در امور افغانستان روز جمعه در پاکستان بود تا با مقام‌هاي اين کشور گفتگو گند. اسلام آباد عامل اصلي در تاثير گذاري بر طالبان محسوب مي‌شود. کابلوف همچنين با ژنرال کنت مک‌کنزي، رئيس فرماندهي مرکزي آمريکا ديدار داشت و محور گفتگوي آن دو درباره افغانستان بود. با اينکه بيانيه پس از اين ديدار مبهم بود، اما دو طرف به اين نتيجه رسيدند که پاکستان عامل کليدي براي متقاعد کردن طالبان در کاهش خشونت و در نهايت رسيدن به آتش‌بس است؛ رهبري طالبان همچنان در پاکستان به سر مي‌برد. واشنگتن و کابل به دنبا آتش بس هستند در حاليکه طالبان مي‌گويد در بخشي از مذاکرات صلح با دولت کابل وارد مذاکره مي‌شود. بر اساس توافق فوريه 2020 بين دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري سابق آمريکا و طالبان، واشنگتن متعهد شد تا در اول مه سال جاري ميلادي تمامي نيروهاي خارجي را از افغانستان خارج کند. جو بايدن، رئيس‌جمهوري کنوني آمريکا اما حالا در حال بررسي اين توافق است اگرچه طالبان هشدار داده که براي ضرب‌الاجل جايگزيني وجود ندارد و حتي تهديد کرده که اگر به اين توافق پاي بند نباشند، جنگ عليه ناتو و آمريکا را از سر مي‌گيرد. از زمان امضاي اين توافق، طالبان به تعهدش در عدم حمله به نيروهاي آمريکا و ناتو پاي بند بوده اما عليه نيروهاي افغان که عملياتي را عليه اين شبه نظاميان انجام مي‌دهند، حملات بي امان داشته است. افزايش خشونت‌ها در سراسر افغانستان دورنماي يک آتش بس ملموس را در اين کشور تضعيف مي‌کند. طالبان همچنين نسبت به 2001 قوي‌تر هم شده است. روسيه نيز تجربه خود در افغانستان را فراموش نکرده آن هم وقتي که دست کم 15 هزار نيروي شوروي در جريان درگيري‌ها در اين کشور کشته شدند. ضمير کابلوف در جريان سفرش به اسلام آباد با رئيس ارتش پاکستان و وزير خارجه اين کشور ديدار کرد. شاه محمود قريشي، وزير خارجه پاکستان نيز پس از ديدار با وي در بيانيه‌اي اعلام کرد، مسکو و اسلام آباد به دنبال يک سازش سياسي جامع براي درگيري‌هاي افغانستان هستند.

آنتوني فائوچي:

ترامپ پس از شکست در انتخاباتمبارزه با کرونا را رها کرد

يکي از اعضاي ارشد تيم مبارزه با ويروس کرونا در آمريکا گفت، رئيس جمهور سابق آمريکا پس از شکست در انتخابات، مبارزه با شيوع ويروس کرونا را رها کرد. «آنتوني فائوچي» مدير موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني در آمريکا گفت، «دونالد ترامپ» رئيس جمهور سابق آمريکا پس از شکست در انتخابات، مبارزه با شيوع ويروس کرونا را رها کرد. به نوشته روزنامه «اينديپندنت»، فائوچي روز جمعه در مصاحبه‌اي گفت: «زماني که روشن شد به منظور حفظ صداقتم و رساندن پيام صحيح، بايد به‌طور علني با او (ترامپ) مخالفت مي‌کردم، او کارهايي [عليه من] انجام داد يا اجازه داد کارهايي انجام شود که وحشتناک بودند.» او در ادامه گفت: «براي مثال او اجازه داد پيتر ناوارو [مشاور تجاري ترامپ] در روزنامه يو‌اِس‌اِي تودي بنويسد تقريباً هرچه گفته‌ام اشتباه است.» فائوچي افزود، دشمني‌هاي ترامپ او را به هدفي براي هواداران بي‌محاباتر او تبديل کرد و «تا به امروز مجبورم از مأموران مسلح فدرال استفاده کنم که تمام مدت از من محافظت کنند.» استيو بَنن، از نزديکان ترامپ و مشاور وقت او در امور راهبردي، گفته بود بايد سر فائوچي و رئيس اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) را سر نيزه زده و دو طرف کاخ سفيد نصب کنند. بنن که پس از فريب مردم براي حمايت مالي از ساخت ديوار مرزي محکوميت دريافت کرده بود در نهايت توسط ترامپ مورد عفو قرار گرفت. فائوچي درباره اين تهديدات بنن گفت: «چنين چيزي مشخصاً بسيار نگران‌کننده بود. منظورم اين است که انکار آن، انکار حقيقت است. زماني که چهره‌هاي معروفي مانند بنن خواستار بريدن سرت باشند، امري غيرعادي است و زماني که به دانشکده پزشکي مي‌روي تا پزشک شوي فکر چنين چيزي را نمي‌کني.» اين پزشک آمريکايي با اشاره به اينکه کار با 6 رئيس‌جمهور آمريکا را در کارنامه دارد گفت، در دوره رياست جمهوري «رونالد ريگان» که بيماري ايدز حضور يافت، ميان اين دو کشمکش‌هايي وجود داشت اما رئيس جمهور وقت آمريکا برخلاف ترامپ هيچگاه مانعي بر سر راه او قرار نداد. ترامپ از ابتداي شيوع ويروس کرونا در آمريکا تأکيد داشت اين بيماري مشابه سرماخوردگي است و با گرم شدن هوا از بين مي‌رود. او با اجباري شدن استفاده از ماسک و اعمال محدوديت و قرنطينه در شهرهاي آمريکا نيز مخالف بود. هشدارهاي فائوچي درباره جدي گرفتن بيماري کوويد19، موجب شد ترامپ وي را از حضور در کنفرانس‌هاي خبري روزانه که از شبکه‌هاي تلويزيوني پخش مي‌شدند منع کند. ترامپ قصد داشت در دوره دوم رياست‌جمهوري، فائوچي را اخراج کند اما در انتخابات شکست خورد.

ترامپ با گلايه از توجه رسانه‌هاي آمريکايي به توصيه‌هاي فائوچي گفته بود: «مردم از شنيدن حرف‌هاي فائوچي و تمام اين احمق‌ها خسته شده‌اند. فائوچي يک فاجعه است».

به گفته فائوچي، ترامپ پس از شکست از «جو بايدن» در انتخابات رياست جمهوري، در چند هفته پاياني دولتش، مبارزه با شيوع ويروس کرونا را رها کرده بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار