| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

خبــر

تشديد جنگ لفظي سودان و اتيوپي

وزارت خارجه سودان در بيانيه‌اي از اتيوپي خواست که دست از مطرح کردن ادعاهاي دروغين درباره درگيري مرزي ميان دو کشور بردارد. به گزارش رويترز، وزارت خارجه سودان در بيانيه‌اي نسبت به بيانيه جمعه وزارت خارجه اتيوپي درباره درگيري مرزي ميان دو کشور واکنش نشان داد. در بيانيه وزارت خارجه سودان آمده است: وزارت امور خارجه اتيوپي بيانيه‌ تأسف‌باري را صادر کرد که در راستاي خيانت به تاريخ روابط اتيوپي با سودان بود و توصيف آن از سودان يک توهين نابخشودني است. اين وزارتخانه همچنين از اتيوپي خواست که از مطرح کردن ادعاهايي که هيچ ارتباطي با حقيقت ندارند، دست بردارد. وزارت خارجه سودان در اين بيانيه افزود: سودان براي کمک به برقراري صلح نمي‌تواند به اتيوپي و نيروهاي آن اعتماد کند و نيروهاي اتيوپي به مانند متجاوز از مرزها عبور مي‌کنند. متهم کردن ما به دست‌نشانده طرف سوم بودن توسط اتيوپي؛ توهيني غير قابل بخشش است و اتيوپي از درگيري‌هاي مرزي براي تحقق اهداف مورد نظر يک گروه مشخص استفاده مي‌کند. اين وزارتخانه تأکيد کرد: اتيوپي بايد به جاي تهديد صلح منطقه‌اي، به گزينه‌هاي قانوني متوسل شود. اتيوپي در حملات خود به اراضي سودان دست به دامان طرف ثالث شده است. اين بيانيه پس از آن صادر شد که وزارت خارجه اتيوپي جمعه از سودان خواست که تشديد تنش و تحريک در مناطق مرزي را کنار بگذارد و به دنبال حل و فصل مسالمت‌آميز درگيري مرزي با اتيوپي باشد. تنش در منطقه مرزي مشترک ميان سودان و اتيوپي پس از آن تشديد شد که اوايل نوامبر درگيري‌هايي در منطقه تيگراي در شمال اتيوپي رخ داد و 50 هزار آواره به شرق سودان پناه بردند. اختلافات آديس آبابا و خارطوم بر سر اراضي کشاورزي در منطقه الفشقه واقع در مرزهاي سودان است. اما کشاورزان اهل اتيوپي از سال‌ها پيش در اين منطقه ساکن هستند.

ثبت سومين واکسن کروناي روسيه

ميخائيل ميشوستين، نخست‌وزير روسيه اعلام کرد که سومين واکسن کروناي اين کشور موسوم به کوويواک در وزارت بهداشت اين کشور به ثبت رسيد. ميشوستين شنبه در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد که وزارت بهداشت روسيه واکسن کرونا کوويواک که در مرکز علمي چوماکوف توليد شده است را به ثبت رساند. وي اظهار داشت: در نخستين مرحله تا اواسط ماه مارس (اواخر اسفند) 120 هزار دوز از اين واکسن براي واکسيناسيون توليد مي‌شود. ميشوستين با بيان اينکه روسيه تنها کشوري است که سه نوع واکسن عليه کرونا را توليد کرده است. تاکيد کرد: سومين واکسن نيز در اينده وارد بازارهاي بين‌المللي خواهد شد. واکسن «کوويواک» يک واکسن کامل ويروسي است. در اين داروها يا از ويروس‌هاي مصنوعي ضعيف شده که قادر به ايجاد بيماري نيستند و يا ويروس هايي را که قبلاً کشته شده اند (غيرفعال) استفاده مي‌کنند. پيشتر نيز اسپوتنيک وي ساخت مرکز گاماليا و اپي واک کرونا ساخت مرکز وکتور در اين کشور ثبت و به توليد رسيده است. واکسن اسپوتنيک وي واکسن نخست ساخته شده در روسيه براي واکسيناسيون عليه کرونا است که تا پايان سال 2020 تنها واکسن مورد استفاده در روسيه براي واکسيناسيون عليه اين بيماري بود. واکسن اسپوتنيک وي در ماه اوت سال 2020 (مرداد سال جاري) در اين کشور تاييد شد و صندوق سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم روسيه دست اندر کار تامين مالي طرح توليد اين واکسن، آن را با موسسه ويروس شناسي گاماليا وابسته به وزارت بهداشت روسيه توليد کرده است. براساس گزارش رسانه هاي روسي، واکسن دوم روسي به نام «اپي واک کرونا» نيز اواسط ماه اکتبر (مهر گذشته) ثبت شد و توليد انبوه اين واکسن از آبان ماه گذشته در مرکز علمي- پژوهشي «وکتور» در نووسيبيرسک اين کشور آغاز شده است.

درگيري مسلحانه در پايتخت سومالي

منابع نظامي سومالي از کشته شدن چهار نظامي در درگيري بين نيروهاي دولتي و نيروهاي گارد شوراي تعيين نامزدهاي رياست‌جمهوري اين کشور خبر دادند. در پي دعوت معارضان به برگزاري تظاهرات ضد‌دولتي در موگاديشو پايتخت سومالي، درگيري بين نيروهاي دولتي و شوراي تعيين نامزدهاي رياست‌جمهوري به وقوع پيوست که در نتيجه آن چهار نيروي دولتي و يکي از نيروهاي اين شورا کشته شدند. همچنين هفت نفر نيز از نيروهاي دو طرف در اين درگيري زخمي شدند. دستگاه‌هاي امنيتي سومالي موانع زيادي را در نقاط مهم شهر کار گذاشته و دولت نيز برگزاري تظاهرات را ممنوع کرده بود. طبق گزارش شبکه الجزيره، پنجشنبه شب درگيري‌هايي در موگاديشو به وقوع پيوست که تا صبح روز جمعه (ديروز) ادامه داشت و دولت سومالي و ائتلاف معارض نامزدهاي رياست‌جمهوري اتهاماتي عليه يکديگر وارد کرده و همديگر را مسئول اين حوادث برشمردند. در همين ارتباط «شريف شيخ احمد» رئيس‌جمهور سابق و يکي از رهبران ائتلاف نامزدهاي رياست جمهوري گفت که نيروهاي امنيتي به هتل محل اقامت اعضاي اين ائتلاف يورش برده‌اند. وي دولت را به سرکوب مردم و ممانعت از بيان ديدگاه‌هاي خود متهم کرد و در مقابل دولت نيز اعلام کرد که برخي «شبه‌نظاميان» سعي داشتند به تأسيسات نظامي و دولتي حمله کند. همچنين سازمان‌ ملل ضمن ابراز نگراني از درگيري‌ها در پايتخت سومالي، اعلام کرد که درگيري‌هاي مسلحانه در موگاديشو ميزان نياز به برگزاري مذاکرات فوري بين دولت و روساي اقليم‌هاي سومالي براي پايان دادن به اختلافات سياسي و برگزاري انتخابات رياستي و پارلماني را مي‌طلبد. هيأت سازمان ملل در سومالي در صفحه خود در فيس‌بوک نوشت که ما تمامي طرف‌هاي ذي‌نفع را به آرام‌سازي و خويشتنداري دعوت مي‌کنيم و از آن‌ها مي‌خواهيم که براي پايان دادن به تنش کنوني در ميز مذاکرات حاضر شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار