| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد

کرونا کنترل نشود، درگیر پیک‌های شدیدتر می‌شویم

فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني بيمارستان دکتر مسيح دانشوري تاکيد کرد: کشور در شرايط خطرناکي به لحاظ شيوع کرونا قرار دارد و اگر چنانچه هرچه سريعتر از شيوع گسترده بيماري جلوگيري نشود ممکن است تا اواخر اسفند درگير پيک‌هاي شديدتر بيماري شويم. دکتر پيام طبرسي با اشاره به آخرين وضعيت شيوع کرونا ويروس انگليسي اظهار کرد: در تمام دنيا بحث‌هايي در مورد گونه‌هاي جهش‌يافته ويروس کروناي انگليسي مطرح است، جهشي که از اواخر تابستان در انگلستان شناسايي شد. اين فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني بيمارستان دکتر مسيح‌دانشوري با تاکيد بر اين که در ابتدا تفاوت اين‌گونه جهش‌يافته صرفا افزايش سرايت پذيري بود خاطرنشان کرد: به مرور زمان طي تحقيقات بيشتر مشخص شد اين‌گونه قدرت انتقال بيشتري در مقايسه با گونه اصلي ووهان دارد، به شکلي که کروناي انگليسي نوجوانان را بيشتر نيز تهديد مي‌کند. عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اين که افراد زير 20 سال بيش از سايرين در معرض ابتلا به کروناي انگليسي هستند، گفت: متاسفانه زير 20 ساله ها هدف واکسيناسيون اضطرار نيستند و اين موضوع چالش هاي پيش روي اپيدمي را دوچندان مي‌کند. طبرسي ادامه داد: متاسفانه گونه انگليسي مرگ و مير و عوارض بيشتري را در مقايسه با نمونه اصلي ويروسي که مبدا آن ووهان چين بود دارد. به گفته دکتر طبرسي، کرونا مرز ندارد و نمي توان ويروس را پشت مرزها نگه داشت، مگر اين که قرنطينه هاي سفت و سخت اعمال شود.

شناسايي24 مبتلا به کروناي انگليسي

وي با بيان اينکه تا به امروز بيش از 24 مبتلا به ويروس کروناي انگليسي در کشور شناسايي شده عنوان کرد: از اين تعداد متاسفانه دونفر فوت شده‌اند. اين استاد دانشگاه درباره علائم کروناي انگليسي نيز توضيح داد: علائم و عوارض اين بيماري همانند کرونايي که مبدا آن چين بود بروز مي‌کند، با اين تفاوت که سرعت پيشرفت اين ويروس به مراتب بيشتراست، ولي همچنان اطلاعات کافي درباره اين نمونه کرونا در دسترس نيست. طبرسي با يادآوري اين موضوع که موارد جديد جهش‌هاي کرونا به ويروس کروناي انگليسي ختم نمي شود هشدار داد: ويروس کرونا مدام در حال جهش و چرخش است بنابراين تنها راه‌حل پيشگيري از چرخش و شيوع گسترده کرونا قطع زنجيره انتقال ويروس است. اين فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني بيمارستان دکتر مسيح دانشوري با بيان اين که حتي با شيوع کروناي جهش يافته انگليسي هنوز تغيير معني‌داري در ميزان مبتلايان در کشور مشاهده نشده افزود: صرفا در روزهاي اخير بيماري با شيب افزايشي در حال گسترش است. بنابراين لازم است مسئولان، سياستگذاران و مردم اعمال محدوديت ها و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را بيش از پيش مورد توجه قرار دهند. وي تاکيد کرد: کشور در حال حاضر در شرايط خطرناکي به لحاظ شيوع کرونا قرار دارد و اگر چنانچه هرچه سريع‌تر از شيوع گسترده بيماري جلوگيري نشود ممکن است تا اواخر اسفند درگير پيک‌هاي شديدتر بيماري شويم. عضو هيات علمي دانشگاه درمورد شيوع آنفلوآنزا نيز گفت: تا امروز مورد ابتلا به آنفلوآنزاي ثابت شده اي در کشور مشاهده نشده و اگر موردي هم شناسايي شده باشد بسيار محدود بوده است.

توجه به مشاهده هر نوع علائمي

طبرسي ادامه داد: کماکمان موارد سرماخورگي و آنفلوآنزا سهم ناچيزي را در اپيدمي کوويد به خود اختصاص مي‌دهد و هر موردي از سرماخوردگي و علائم بيماري بايد با فرض کرونا مراقبت‌هاي لازم و مراجعه به پزشک طبق دستورالعمل‌ها انجام شود. اين استاد دانشگاه با بيان اينکه بسياري از افراد علائمي همانند آبريزش بيني، بدن درد و يا گلودرد را همچنان همان سرماخوردگي ساده مي‌دانند و به راحتي در جامعه تردد مي‌کنند افزود: متاسفانه اين رفتارها باعث گسترش بيماري مي‌شود به شکلي که صدمات ناشي از آن براي گروه‌هاي حساس مي‌تواند جبران‌ناپذير باشد. اين فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني بيمارستان دکترمسيح دانشوري هشدار داد: به محض مشاهده هر علامتي از بيماري بايد قرنطينه به سرعت انجام و در صورت نياز براي مراحل بعدي درمان به پزشک مراجعه شود. بنابر اعلام روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، وي اظهاراميدواري کرد که با ورود واکسن‌هايي که وزارت بهداشت به آن‌ها مجوز استفاده مي‌دهد تا آخر اسفندماه درصد قابل توجهي از گروه‌هاي پرخطر واکسينه شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار