| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد

وضعیت کرونای انگلیسی

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ضمن تشريح وضعيت گردش کروناي انگليسي در کشور و وضعيت واردات واکسن، درباره جزييات و شروط انجام سفر و گردشگري در ايام عيد توضيح داد. دکتر عليرضا رئيسي درباره وضعيت گردشگري و سفرهاي نوروزي با توجه به شيوع کرونا، گفت: به طور کلي بحثي که درباره عيد نوروز و گردشگري وجود دارد و در ستاد ملي مقابله با کرونا هم مطرح شد، اين است که ما يک برنامه‌ريزي انجام دهيم. به هر حال عيد قبلي که گذشت و عيد پيش رو درگير کرونا هستيم و يادمان نرود که عيد ماقبل هم درگير سيل بوديم. بر اين اساس سه عيد نوروز است که مردم از خانه بيرون نرفته‌اند و فشارهاي روحي و رواني زيادي روي آنهاست. وي افزود: بر همين اساس تصميم‌گيري شد که اگر چنانچه روند نزولي‌ بيماري ادامه پيدا کند و ميزان بستري و مرگ و مير ناشي از کرونا در کشور بسيار کاهش يابد و تعداد شهرهاي آبي و زردمان غالب باشد، بتوانيم در قالب رعايت پروتکل‌هاي کنترل شده برخي سفرها را داشته باشيم. به عنوان مثال در حال حاضر هتل‌ها مي‌توانند فعاليت داشته باشند. اگر در هتل بتوانيم افراد را تحت نظارت و رعايت پروتکل‌ها اسکان دهيم، بسيار ايمن‌تر از اين است که در جاهاي ديگري که کنترلي روي آن‌ها وجود ندارد، اسکان داده شوند.

تقسيم‌بندي سفرها در 4 دسته

رئيسي ادامه داد: به طور کلي سفرها را مي‌توان در چهار دسته تقسيم‌بندي کرد؛ يک گروه ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور برنامه‌ريزي شده و هتل‌شان و گردش‌هايي که مي‌روند، بر اساس برنامه‌ريزي و تحت نظارت خواهد بود که اين بحث سازمان گردشگري مي‌تواند اين‌ها را پوشش دهد. گروه دوم افرادي هستند که ممکن است براي رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با ماشين شخصي يا پرواز و... سفر کنند. اين گروه هم قابليت نظارت و کنترل را دارند. گروه سوم فرادي هستند که خودشان به مسافرت مي‌روند و ممکن است به ويلاها و جاهاي ديگري روند که تحت نظارت نيست و گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن مي‌کنند. وي گفت: بر اين اساس مي‌توان گروه يک و دو را تحت‌نظارت و کنترل قرار داد، گروه چهار مي‌تواند ممنوع باشند، اما مشکل با گروه سوم باقي مي‌ماند که واقعا اين گروه خيلي قابل کنترل و نظارت نيست. سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا تاکيد کرد: از طرفي ديگر بحث رنگ‌بندي شهرها هم مطرح است. بروز اين اتفاقات يک قيد دارد و دوستان بايد قيد و شرط آن را ذکر کنند. در صورتي اين اتفاقات خواهد افتاد که ما دچار خيز چهارم نشويم. اگر در شرايط فعلي و نزولي‌تر از فعلي باشيم، اين شرايطي که ذکر کردم، صادق است، اما اگر دچار خيز چهارم شديم، تمام اين برنامه‌ريزي‌ها باطل مي‌شود. اين را از الان به دوستان اعلام مي‌کنيم که در حال حاضر بر اساس شرايط موجود براي آينده برنامه‌ريزي مي‌کنيم. اگر اين شرايط موجود تغيير کند، قطعا برنامه‌ريزي‌ها هم تغيير مي‌کند. اگر وضعيت شهرها قرمز شود، قطعا محدوديت‌ها و ممنوعيت تردد بين شهري و... قطعا باز مي‌گردد.

3 ويژگي ويروس کروناي انگليسي

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ايسنا، درباره وضعيت گردش ويروس انگليسي در کشور، گفت: ويروس کروناي انگليسي چند خصوصيت دارد؛ اول اينکه قدرت سرايت بسيار بالايي دارد، دوم اينکه افراد کم سن و سال تر بيشتر علامت‌دار مي‌شوند و سوم اينکه در حال حاضر الگوي درگيري ريه در اين ويروس مقداري با ويروس اصلي ووهان متفاوت‌تر شده است. به طوري که 30 درصد ميزان کشندگي‌اش بالاتر رفته است. وي افزود: به طور کلي در اپيدمي‌ها اينگونه است که ويروسي که قدرت سرايت بالاتري داشته باشد، به سرعت جايگزين ويروس قبلي مي‌شود. زيرا در يک رقابت با ويروس قبلي است و بر اين اساس به سرعت رشد کرده و بقيه جامعه را مي‌گيرد و فرصتي نمي‌دهد که ويروس قبلي انتقال يابد. منتها اگر بيماريابي در جامعه‌اي قوي باشد و اطرافيان بيمار را تست و قرنطينه کنيد، شانس سرايت و نش بيماري بسيار کاهش مي‌يابد. رئيسي تاکيد کرد: به طور کلي از زمان شناسايي يک ويروس به شرطي که کنترل هم نشود، حدود سه ماه طول مي‌کشد که بتواند جايگزين ويروس قبلي شود. البته يکسري عوامل مداخله‌گر مانند رعايت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، واکسيناسيون و... مي‌تواند سرعت را بسيار پايين آورد. وي گفت: ما بر اساس شواهدي که داريم، ويروس قطعا در کشور گردش کرده است، اما هنوز جايگزين ويروس قبلي نشده‌ است. کانون‌هاي ويروس انگليسي را در اهواز، قزوين و تهران و البرز پيدا کرديم اما محدود هستند و به صورت کانون‌هاي کوچک هستند.

واردات 250 هزار دوز واکسن چيني

رئيسي درباره واکسن هندي و چيني کرونا و واردات آن‌ها به کشور نيز گفت: براي واکسن چيني نياز به يکسري مستندات بود که به سازمان غذا و دارو تحويل داده شده و اميدواريم که طي يک هفته تا 10 روز آينده اولين محموله واکسن سينوفارم چيني در حدود 250 هزار دوز وارد کشور شود و بعد دو ميليون دوز قرارداد بستند که به ما بدهند. وي افزود: در زمينه واکسن بهارات هند که کووواکسين نام دارد، تفاهمي امضا شده و قول‌هايي داده‌اند اما به اندازه واکسن چيني مطمئن نيستيم که به زودي وارد شود. بر اساس تفاهمي که انجام شده، اعلام کردند که يک ميليون دوز مي‌دهيم که ممکن است در فروردين و ارديبهشت به دست‌مان برسد، اما بيشترين اميد ما به کووکس است و واکسن آسترازنکايي که قرار است به ما تحويل دهند که حدود 2/4 ميليون دوز است که به ما اعلام کرده بودند که از نيمه فوريه تا آخر فوريه به دست‌مان مي‌رسد که بر اساس نامه‌اي که به ما زدند و سر قول‌شان باشند، بايد طي دو هفته آينده 2/4 ميليون دوز آسترازنکا به دست ما برسد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار