| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد

خانوار ایرانی چقدر هزینه کردند؟

آرمان ملی-سوسن یحیی پور: بر اساس تازه ترین اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران، خانوارهای ایرانی که این روزها با توجه به کاهش ارزش پول ملی، از قدرت خرید پایینی برخوردارند و ناچارا بسیاری از کالاهای اساسی و مواد غذایی مفید را از سبد خرید خود حذف کردهاند، در بهمن‌ماه امسال به‌طور میانگین بیش از 48‌درصد نسبت به سال گذشته، جهت تامین کالا و خدمات مورد نیاز خود هزینه کرده اند.

با افزايش قيمت‌ها در بازارهاي مختلف و ناتواني قشر ضعيف و کمدرآمد جامعه از تامين ضروريات اوليه زندگي، هر‌ساله تلاش‌هاي بسياري براي افزايش منطقي حداقل دستمزد از سوي فعالان کارگري صورت مي‌گيرد. چندي پيش، خبرهايي در خصوص احتمال افزايش 35درصدي حداقل دستمزد کارگران در سال 1400 به گوش رسيد که به گواه فعالان اين حوزه، افزايش دستمزد به اين ميزان، به معناي اين است که درواقع هيچ‌افزايشي صورت نگرفته است. آنها جهت صحت کلام خود به تغيير قيمت بسياري از کالاها در طول سال استناد ميکنند که بنا بر اطلاعات برخي منابع رسمي قيمت بعضي اقلام مصرفي با رشد حدود 100 تا 200درصدي همراه شده است و در نتيجه افزايش 35درصدي دستمزد دردي از اقشار زحمتکش جامعه که اين روزها انواع مشکلات اقتصادي را در زندگي خود تجربه ميکنند، دوا نخواهد کرد. فعالان کارگري مي‌گويند در شرايطي که قيمت ها در کف بازار مشهود است، بهتر اين است که بر اساس واقعيات اقتصادي که عمدتا از سوي مراجع رسمي تعديل ميشوند و گزارشات آنها براي ارائه تحليلي بهتر در اختيار کارشناسان و صاحبان فن قرار نمي‌گيرد، درباره سرنوشت کارگران تصميمگيري منطقي و عاقلانه صورت گيرد. در سال‌هاي پيش، توافق شده بود که طي يک دوره پنج‌ساله با افزايش نقدي دستمزد فراتر از نرخ رسمي تورم در خصوص جبران عقبافتادگي مزدي کارگران اقدام شود، با اينحال اين کار صورت نگرفت و حتي شاخص تورم امکان افزايش نرخ دستمزد براي سالهاي بعد را جبران نکرد. در همين زمينه، برخي کارشناسان پيشنهاداتي را مطرح ميکنند. حميد حاج‌اسماعيلي- فعال کارگري - Èå ÎÈÑÒÇÑí ÇíÓäÇ¡ ÝÊå ÇÓÊ: «ÊæÑãí ˜å ãÑÇÌÚ ÑÓãí ÂãÇÑí ÇÚáÇã ãí˜ääÏ ÈÇ ÊæÑãí ˜å ÏÑ ÓØÍ ÌÇãÚå áãÓ ãíÔæÏ ÊÝÇæÊ ÏÇÑÏ. ÈäÇÈÑÇíä ãáǘ ÌÈÑÇä ÚÞÈãÇäÏí ÏÓÊãÒÏ ÊäåÇ äÑÎ ÊæÑã äíÓÊ æä ÏÑ ÈÑÎí ÓÇáåÇ ÇÝÒÇíÔ ÏÓÊãÒÏ ÏÑ ÔæÑÇí ÚÇáí ˜ÇÑ ÈíÔÊÑ ÇÒ äÑÎ ÊæÑã ÊÕæíÈ ÔÏ æáí ˜ã˜í Èå ÈÇáÇ ÑÝÊä ÞÏÑÊ ÎÑíÏ ˜ÇÑÑÇä ä˜ÑÏ.» Èå ÇÚÊÞÇÏ ÍÇÌ ÇÓãÇÚíáí¡ «ÈÇáÇ ÈÑÏä äÑÎ ÏÓÊãÒÏ ÈíÔ ÇÒ äÑÎ ÊæÑã ã˜ÇäíÓã Þæí æ ˜ÇÑÂãÏí äíÓÊ æ ÈÇíÏ ÈåÏäÈÇá ÑÝÚ ÖÚÝåÇí ÇÕáí ÏÑ ÍæÒå ÔæÑÇí ÚÇáí ˜ÇÑ ÈÑÇí ãÐǘÑÇÊ ãÒÏ ÈÑæíã æ ÞÏÑÊ ÇäåÒäí äãÇíäÏÇä ˜ÇÑÑí ÑÇ ÈÇ ÊæÌå Èå ÇÓÊÇäÏÇÑÏåÇí ãæÌæÏ ÇÝÒÇíÔ ÈÏåíã».

نگاهي به داده‌هاي آماري

‌نگاهي به داده‌هاي مرکز آمار ايران که مدتي است به‌عنوان تنها مرجع اعلام وضعيت نرخ رشد اقتصادي و نرخ تورم محسوب مي‌شود، نشان مي‌دهد که هر سه شاخص تورم در بهمن‌ماه با افزايش همراه بوده است. اين در حالي است که تورم نقطه به نقطه (تغيير شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به 2/48‌درصد رسيده که در مقايسه با دي‌ماه دو‌درصد افزايش دارد، بر اين اساس خانوارهاي ايراني به‌طور ميانگين 2/48‌درصد بيشتر از بهمن 1398 براي خريد کالاها و خدمات هزينه کرده‌‌اند. بررسي تغييرات تورم از ابتداي سال 1396 تا کنون نشان مي‌دهد که بالاترين حد تورم نقطه‌اي مربوط به ارديبهشت 1398 با 1/52‌درصد بوده که در ادامه تا 8/19درصد در فروردين امسال نيز کاهش داشته ولي دوباره در دور افزايشي قرار گرفته و تا 2/48‌درصد در بهمن امسال رسيده است. کمترين ميزان تورم نقطه‌اي در اين دوره به شهريور 1396 با هفت‌درصد اختصاص دارد. اما تورم سالانه به 2/34‌درصد رسيده که اين شاخص نيز نسبت به دي‌ماه دو‌درصد رشد داشته است. تغييرات تورم سالانه در چهار سال اخير از اين حکايت دارد که کمترين ميزان در فروردين 1396 با هفت‌درصد ثبت شده که در ادامه تا 7/42 در شهريور پارسال افزايش يافته است، اين شاخص در نوسان بوده و اکنون به 2/34‌درصد رسيده است. همچنين تورم ماهانه که بيانگر‌درصد تغيير نسبت به ماه قبل است در بهمن‌ماه 5/2‌درصد گزارش شده که افزايش 7/0‌درصدي دارد. از سال 1396 تا کنون نيز کمترين حد ثبت شده براي تورم ماهانه منفي 1/0‌درصد در ارديبهشت 1396 و بيشترين هفت‌درصد در مهرماه امسال است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار