| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد

بازهم دوچرخه سواری بانوان سياسی شد

آرمان ملي- محمدهادي عليمرداني: حضور زنان در همه عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي يکي از تاکيدات انقلاب اسلامي بوده است. با اين وجود در روزهاي اخير اظهارنظرهاي بسياري عليه دوچرخه‌سواري زنان از سوي برخي مسئولان بيان شده است. اين امر سبب ايجاد اين تصور خلاف واقع خواهد شد که کشور موافق حضور زنان در عرصه‌هاي ورزشي و اجتماعي نيست. بايد ديد چه کساني از اين موضوع منتفع خواهند شد.

انقلاب حامي حضور زنان اما...

«ما مفتخريم که بانوان و زنان پير و جوان و خرد و کلان در صحنه‌هاي فرهنگي و اقتصادي و نظامي حاضر و همدوش مردان يا بهتر از آنان، در راه تعالي اسلام و مقاصد قرآن کريم فعاليت دارند... و از محروميت‌هايي که توطئه دشمنان و ناآشنايي دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحميل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قيد خرافاتي که دشمنان براي منافع خود به دست نادانان و بعضي آخوندهاي بي‌اطلاع از مصالح مسلمين به وجود آورده بودند؛ خارج نموده‌اند.» اين جملات، بيانات امام خميني، بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي درباره حضور زنان در عرصه‌هاي اجتماعي است. پررنگ کردن نقش اجتماعي زنان يکي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي بود. اکنون و در چهل و سومين سال پيروزي انقلاب، اهداف آن بايد با تلاش هرچه بيشتر همه مسئولان و دست‌اندرکاران محقق شود. با اين وجود عده‌اي از افراد در داخل کشور با اعمال و سخناني که نسبتي با آرمان‌هاي ابتدايي انقلاب ندارد، چهره نظام را برخلاف واقعيت، دچار ضديت با آرمان‌هاي انقلاب نشان مي‌دهند. اخيرا امام جمعه موقت اصفهان در اظهاراتي با دوچرخه‌سواري زنان مخالفت کرده و آن را با معضل گراني يکي دانسته است.

دوچرخه‌سواري در خفا!

حملات متعدد به موضوع دوچرخه‌سواري زنان سبب شده است تا اين ورزش و تفريح عمومي که مي‌تواند در بهبود وضعيت سلامت جسمي و روحي بانوان موثر باشد، به امري سياسي بدل شود. چندي پيش سيدابوالحسن مهدوي، نماينده اصفهان در مجلس خبرگان رهبري دوچرخه‌سواري زنان را اينطور توصيف کرد: «اعضاي شوراي تامين اصفهان پاسخ دهند که توهين به مخلوق يا توهين به خالق مهم‌تر است که شهردار اصفهان چند سال است از رفتار‌هاي غيرشرعي همچون دوچرخه‌سواري دختران دفاع مي‌کند. جان ما در مقابله با اين موضوع به لب رسيده و سوال اينجاست، چرا آقايان در برخورد با اين پديده مقابله کردند؛ کساني که اين توهين‌ها را عمدا مي‌کنند بايد مديون خون شهدا باشند و درد ما اين است که کسي از دين دفاع نمي‌کند.» در ادامه اين صحبت‌‎ها نيز رحمت‌ا... فيروزي، نماينده مجلس در گفت‌وگو با انتخاب تصريح کرد: «بانوان اگر به دوچرخه‌سواري علاقه‌مند هستند، مي‌توانند اين فعاليت را در جايي انجام بدهند که در معرض ديد مردان نباشند و در اين صورت دوچرخه‌سواري زنان مانعي ندارد.» او در ادامه جرم‌انگاري دوچرخه‌سواري زنان را نيز قابل بررسي دانسته و افزود: «اين مساله بايد بررسي شود و به صورت قانون پيش رفت و جوانب آن را در نظر گرفت تا اگر شرايط براي اين کار فراهم بود، چنين امکاني در نظر گرفته شود و اگر امکان‌پذير نبود، راهکار ديگري را دنبال کنيم. در نهايت بايد همه مطيع قانون اساسي جمهوري اسلامي باشيم.» با وجود پيوستگي اين اظهارات و بسياري صحبت‌هاي مشابه، نگراني‌هايي در خصوص احتمال برنامه‌ريزي‌شده بودن اين بيانات وجود دارد.

محروميت نيمي از جامعه

مركز آمار در گزارشي درباره نتايج آخرين سرشماري سراسري كشور كه در سال 1395 انجام شد، جمعيت زنان ايران را 49 درصد اعلام کرد. با اين وجود عده‌اي تلاش مي‌کنند تا مانع حضور نيمي از جمعيت کشور در امور کشور شوند. سرمايه انساني يکي از مهم‌ترين شاخص‌هاي توسعه است. مهر سال 97 جديدترين گزارش «شاخص سرمايه‌ انساني» از سوي بانک جهاني منتشر شد. براساس تازه‌ترين ارزيابي‌هاي «بانک جهاني»، کودکي که امروز در جمهوري اسلامي ايران متولد مي‌شود، در صورتي که بزرگ شود و از آموزش و سلامت کامل برخوردار باشد به 59 درصد سطح بهره‌وري بالقوه خود خواهد رسيد (به عبارتي نمره شاخص سرمايه انساني ايران 59/ 0 است). همچنين به گزارش موسسه «لنست» ايران در رده‌بندي شاخص سرمايه اجتماعي جهان با 15 امتياز پايين‌تر از گرجستان، آرژانتين و برزيل و در رتبه 78 قرار دارد. حال بايد اين موضوع را مورد بازنگري قرار داد که چه توجيهي مي‌تواند مانع استفاده کشور از سرمايه انساني خود شود؟ اصولگرايان افراطي و تندروهاي داخلي با رويکردهاي خارج از دايره منطق تلاش مي‌کنند، کوچک‌ترين زواياي زيست انساني را نيز به چالش‌هايي سياسي بدل کنند که نسبتي با جامعه امروز ايران ندارد. سياسي شدن امر اجتماعي بدان معناست که عده‌اي از وضعيت کنوني و ايجاد مانع بر سر راه توسعه منتفع مي‌شوند.

مقايسه گراني کالا با دوچرخه‌سواري

با تمامي اين احوال، روز گذشته محمدتقي رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين تصريح کرد: «ائمه جمعه شهرهاي مختلف دغدغه مردم دارند و به همين دليل تمرکزشان را روي مشکلات مردم مي‌گذارند. حالا يک زماني به بدحجابي، و يک زماني به گراني حساس مي‌شوند و اين روزها هم نسبت به دوچرخه‌سواري زنان واکنش‌هايي نشان مي‌دهند؛ يعني گراني کالاها نمي‌تواند باعث بي‌تفاوتي به مسائل ديگر شود. بالاخره دوچرخه‌سواري زنان هم مثل گراني معضل است. ائمه جمعه وقتي به دوچرخه‌سواري زنان جلوي چشم جوانان معترض مي‌شوند، حتما اشکالي را احساس مي‌کنند. من در سال گذشته همين موضوع را مطرح کردم، اما حساسيت زيادي هم به گراني، رشوه‌خواري و مشکلات ديگر دارم و هر کاري که براي آرامش مردم لازم باشد با طيب خاطر انجام داده و از اين به بعد هم انجام خواهم داد.» با وجود رنج بسيار مردم به‌علت وجود مشکلات اقتصادي و معيشتي، مقايسه تفريحات مردم با معضلات اقتصادي امري قابل تامل به شمار مي‌آيد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار