| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد

از حضور مستقل عارف تا احتمال کاندیداتوری جهانگیری و ظریف

آرمان ملي- حميد شجاعي: اصلاح‌طلبان چندي پيش نهاد اجماع‌ساز خود را تحت عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ايران تشکيل دادند تا گام اول خود را براي حضور در انتخابات پيش رو محکم بردارند. با اين حال گرچه آنها هنوز با معضل ريزش سرمايه اجتماعي مواجهند اما نيم‌نگاهي نيز به افراد حاضر در اين اردوگاه جهت کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري دارند. چهره‌هاي شناخته‌شده و با عملکرد مشخص. حسين مرعشي سخنگوي حزب کارگزاران سازندگي مي‌گويد: «انتخاب اول جبهه اصلاح‌طلبان آقاي ظريف خواهد بود، برداشت اصلاح‌طلبان اين است که آقاي ظريف يک ديپلمات اصلاح‌طلب است.»

همه گزينه‌هاي اصلاح‌طلبان

انتخابات 1400 آوردگاهي است که جريانات سياسي از ماه‌هاي گذشته نسبت به حضور پرقدرت و حداکثري جهت کسب پيروزي برنامه‌ريزي کرده‌اند. هرچند که تفاوت‌هايي نيز به لحاظ ماهوي ميان اين دو جريان برقرار است که يکي را با خيال راحت به رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌فرستد و ديگري را در نگراني از چگونگي حضور در انتخابات قرار مي‌دهد. آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان بيش از اصولگرايان دغدغه حضور در انتخابات را دارند و نگران از اين جهت که رويکردهاي حاکميت و شوراي نگهبان نسبت به آنها چگونه حضور آنها را در زمين بازي 1400 تعريف خواهد کرد. از اين رو است که بخش اعظمي از اصلاح‌طلبان معتقدند حضور در انتخابات به صورت جدي و عملي را بايد به پس از احراز صلاحيت‌ها موکول کرد تا براساس آن شرايط، اصلاح‌طلبان بدانند که قرار است با چه اندوخته‌اي از کانديداها به رقابت‌هاي انتخاباتي پاي گذارند. با اين حال در فاصله 4ماه مانده تا انتخابات 1400 همچنان برخي اسامي در جبهه اصلاحات براي نامزدي در انتخابات 1400 مطرح مي‌شود که به‌جز برخي؛ سايرين هيچ‌گونه اظهارنظري درخصوص حضور يا عدم حضور خود در انتخابات نداشته‌اند. برخي چهره‌ها همچون محمدرضا عارف يا مصطفي کواکبيان از هم‌اکنون کانديداتوري خود را در انتخابات پيش رو اعلام کرده‌اند درحالي‌که در جبهه اصلاح‌طلبان ايران هنوز صحبتي براي ائتلاف بر سر يک گزينه نشده و اساسا جلسه‌اي هم شکل نگرفته است. اما آنچه جسته و گريخته از سوي رسانه‌ها و برخي اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود آنها در پي آن هستند که به هر نحوي شده رضايت محمدجواد ظريف وزير خارجه فعلي را جلب کنند تا بتوانند وي را به‌عنوان کانديداي اصلي خود مطرح و از نامزدي‌اش در انتخابات 1400 حمايت کنند. هر چند که خود ظريف بارها حضور در انتخابات را تکذيب کرده و از آن دوري جسته اما به نظر نمي‌رسد که اصلاح‌طلبان به همين راحتي‌ها از وي دست بکشند. البته گزينه‌هاي ديگري نيز مثل اسحاق جهانگيري، محسن هاشمي يا مسعود پزشکيان در بين اصلاح‌طلبان مطرح است اما بايد ديد در نهايت جبهه اصلاح‌طلبان ايران به‌عنوان نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان چه گزينه‌اي را به‌عنوان کانديداي اصلي خود معرفي و وارد گردونه انتخابات رياست‌جمهوري خواهد کرد.

از ناطق بي‌قيد و شرط حمايت مي‌کنيم

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص چهره‌هاي احتمالي اصلاح‌طلبان براي انتخابات 1400 اظهار داشت: آنطور که بنده در ذهنم منظم کرده‌ام، ابتدا آقاي ظريف است که الان بيشتر مطرح است، بعد آقاي زنگنه، آقاي جهانگيري و آقاي بي‌طرف را هم بعضي از دوستان پيشنهاد مي‌کنند، آقاي محسن هاشمي، دکتر همتي هم ممکن است جزء کساني باشند که مطرح مي‌شوند، آقاي اردکانيان نيز ممکن است مطرح شود، آقاي صادق خرازي و آقاي عارف هم خودشان اعلام کرده‌اند. خبرآنلاين نوشت، حسين مرعشي گفت: حزب کارگزاران از مجموع اينها دو کانديدا دارد که تا بعد از تاييدصلاحيت‌ها قرار شده است اسم کسي را اعلام نکنيم ولي در جبهه اصلاحات بايد اولين جلسات ائتلاف شکل گيرد تا بعد در مورد افراد بررسي صورت گيرد. وي افزود: آقاي جهانگيري اگر در يک ماموريت جبهه‌اي نباشد و جبهه اصلاحات از ايشان تقاضا نکنند، وارد نمي‌شود. سخنگوي حزب کارگزاران درخصوص تمايل اين حزب براي نامزدي محسن هاشمي بيان کرد: او خودش تا به حال نپذيرفته است ولي در حزب از افراد مطرح هستند. مرعشي ادامه داد: به نظر من انتخاب اول جبهه اصلاح‌طلبان آقاي ظريف خواهد بود. وي اضافه کرد: به‌هرحال برداشت اصلاح‌طلبان اين است که آقاي ظريف يک ديپلمات اصلاح‌طلب است. سخنگوي کارگزاران عنوان کرد: نگاه من اصلا نگاه اصولگرايي يا اصلاح‌طلبي نيست. اگر همين امروز هم آقاي ناطق نوري مي‌آمد و کانديدا مي‌شد من از او بدون برو برگرد حمايت مي‌کردم. عضو جبهه اصلاح‌طلبان تصريح کرد: از آقاي ناطق نوري بدون قيد و شرط حاضر هستيم که حمايت کنيم تا رئيس‌جمهور ايران شود. مشکل اين است که آن مجموعه‌اي که در نظام مديريت مي‌کنند ديگر ناطق نوري را قبول ندارند و اين مشکل ما نيست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار