| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد

برخی تردید داشتند که ورود کرونا را بگوییم

آرمان ملي: رئيس‌جمهوري در پنجاه و هشتمين جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به گذشت يک سال از شيوع کرونا در کشور گفت: پارسال درست نزديک اين ماه متوجه شديم که اين ويروس وارد کشور شده است، شايد چند روز قبل ‌ويروس وارد شده بود اما آن روز تست تشخيصي به ما گفت که کرونا وارد کشور شده است. حسن روحاني همچنين در آيين اختتاميه سي و هشتمين جايزه کتاب سال جمهوري اسلامي ايران نيز سخناني را مطرح کرد. اهم سخنان رئيس‌جمهور را مي‌خوانيد:

از همان اولين روز که فهميديم اين ويروس وارد کشور شده است در هيات دولت تصميم گرفتيم به مردم اعلام شود که افرادي مبتلا شده‌اند. البته برخي ترديد داشتند که 3 روز ديگر انتخابات است و آيا اين را بگوييم يا نگوييم و من گفتم ترديدي نداشته باشيد چه انتخابات باشد چه نباشد و هر مراسمي باشد اين مساله چون با جان مردم سروکار دارد با ما شوخي ندارد و بايد اعلام کنيم.

اين ويروس تمام نشده بلکه با نوع آفريقايي و انگليسي و انواعي که گفته مي‌شود مواجه هستيم.

اوايل شيوع کرونا درباره ماسک مشکلات زيادي داشتيم و امروز روزانه بيش از 35 ميليون ماسک در کشور توليد و با قيمت ناچيز بين مردم توزيع مي‌شود و اين کار بسيار بزرگي است. شوينده‌ها، ضدعفوني‌کننده‌ها، وسايل بيمارستاني و ونتيلاتورها همه تهيه شد و شاهد حرکت بزرگ شرکت‌هاي دانش‌بنيان بوديم. امروز 5700 شرکت دانش‌بنيان در حال فعاليت است درحالي‌که کل اين شرکت‌ها در دولت يازدهم 55 شرکت بود.

ايران تنها کشوري بود که در کرونا تحريم را هم داشته و هيچ کشوري در دنيا چنين حالتي نداشته است. براي خريد واکسن کرونا و براي وارد کردن و پرداختن پول کواکس خريداري‌شده با مشکلات زيادي مواجه شديم.

مردم هم بايد خود را براي سال آينده آماده کنند و هم مراقب باشند تا دچار موج چهارم نشويم. بايد سبک زندگي خود را بر مبناي شرايط جديد تغيير داده، پروتکل‌ها را رعايت کنيم، و تردد و اجتماعات کمتر و مراعات و فاصله‌گذاري اجتماعي داشته باشيم.

اگر کتاب نبود اتصال ما با قرن‌هاي گذشته قطع مي‌شد

اگر کتاب نبود حتي اتصال ما با قرن‌هاي گذشته قطع مي‌شد و اگر هم اتصالي بود بسيار ناچيز بود. کاش در ديگر کتاب‌هاي آسماني مانند تورات، انجيل و زبور هم مانند کتاب آسماني قرآن تغييري ايجاد نمي‌شد. همه کلمات حق بوده‌اند. انسان وقتي قرآن را مي‌خواند و در معناي آن دقت مي‌کند بسيار لذت مي‌برد. يک صفحه قرآن را اگر هزار بار خوانده باشيم در هزار و يکمين بار معناي جديدي را استخراج مي‌کنيم.

يکي از اختراعات تحول‌آفرين فضاي سايبري است. کجا آدم فکر مي‌کرد وسيله کوچکي به نام موبايل بسياري از دانش مورد نياز را با مراجعه آن در اختيارش قرار داده و يک کتابخانه بي‌انتها را روبه‌روي انسان مي‌گذارد.

زماني به کتابخانه مي‌رفتي کتابي را مي‌خواستي ولي آن کتاب نبود و فرد ديگري گرفته بود اما امروز کتابخانه با فضاي سايبري در اختيار شماست.

تحول اجتماعي در زمان مشروطه با کتاب و عالمان شروع شد. کتابي که علامه ناييني نوشت. ايشان ورق جديدي در فقه سياسي نوشت. مهم است که حکومت ديني را با راي پيوند دهد. اين مساله در اوراق فقهي نبود. عالمي چنين مطلبي را مطرح کرد و مبناي يک انقلاب شد. انقلاب مشروطه مجلس شوراي ملي، راي و انتخابات را به وجود آورد هرچند که آنها هم صدمه ديدند.

مگر کتاب حافظ و سعدي کهنه مي‌شود، مگر شعرهاي مولانا کهنه مي‌شود؟! اينها هيچ‌گاه کهنه نمي‌شوند و هر چقدر که مي‌گذرد زنده‌تر و آشکارتر مي‌شوند. يک اثر نفيس که از تراوش مغز و انديشه يک عالم بزرگ و يک آگاه بزرگ به يک نوشته و يک کتاب تبديل شود، عمر جاودانه پيدا مي‌کند و به اين زودي‌ها از بين نمي‌رود. مگر شاهنامه فردوسي از بين رفته است يا از بين مي‌رود، شاهنامه فردوسي براي هميشه خواهد بود.

همين الان هم شعر سعدي ما را متحول مي‌کند و شعر حافظ ما را تکان مي‌دهد. سال‌ها و قرن‌ها گذشته اما اين کتاب‌ها همچنان نو باقي مانده و به اين خاطر است که از جان برخاسته است.

علم و کتاب براي امروز ما،‌ انديشه فرداي ما و براي نسل جوان بسيار مهم است و بايد از نويسندگان، مولفان و محققان تجليل کنيم که هر کدام سهم بزرگي در فرهنگ جامعه، دانش جامعه و تعالي جامعه دارند.

اميدواريم در سايه انقلاب اسلامي و تحولاتي که امروز به صورت يک حرکت بسيار نو و زيبنده در زمينه کتاب به شکل‌هاي مختلف در حال شکل‌گيري است، مانند کتاب الکترونيکي يا کتاب به‌صورت فعلي، شاهد يک تحول بزرگ باشيم و جامعه ما و نسل جوان بهتر از انديشه‌هاي نو استفاده و بهره‌برداري کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار