| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد

سیستم کوپنی این بار با کدملی!

آرمان‌ملی‌- محمدسیاح: کمبود کالاهای اساسی آن هم در شرایطی که مسئولان رده‌های مختلف اقتصادی در جلسات و برنامه‌های گوناگون از رفع مشکلات تامین مواد اولیه تولید کالاهای اساسی صحبت می‌کنند فشار روانی زیادی را به مردم وارد می‌کند، این فشار ناشی از وعده‌هایی است که مسئولان در رده‌های اقتصادی برای فرار از مسئولیت خودشان بیان می‌کنند، امروز مردم در صف‌های مختلفی که انکار می‌شود، می‌ایستند تا یک بطری روغن یا یک شانه تخم‌مرغ، یک مرغ، گوشت یخ‌زده برزیلی، برنج یا هر کالای دیگری بگیرند! این روزها برای دادن کالاهای اساسی به مردم از آنها کد ملی‌شان را می‌گیرند که مبادا شخصی بیش از یک بار کالایی را بردارد! این همان سیستم کوپنی است که در زمان جنگ تحمیلی هم رواج داشت و حداقل آن زمان دلیل این وضعیت کاملا مشخص بود و کسی ادعا نمی‌کرد کشور پر از نعمت است و همه اینها به پای مردم ریخته شده است! مردم امروز تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی باید فشارهای روانی ناشی از بی‌مسئولیتی و بی‌تدبیری مسئولان مختلف اقتصادی و سیاسی کشور را نیز تحمل کنند. امروز دغدغه مردم به‌جای زندگی بهتر و رفاه بیشتر زنده ماندن است و وضعیت به گونه‌ای شده که بخش عمده‌ای از مردم صرفا به دنبال جایی می‌گردند که بتوانند کالاها را حتی شده هزار تومان ارزان‌تر تهیه کنند تا شاید بتوانند تا پایان ماه معیشت‌شان را تامین کنند.

وضعيت اقتصادي کشور به قدري به هم ريخته است که هيچ مسئولي جرات نمي‌کند با صداقت درباره آن صحبت کند، اين روزها تامين کالاهاي اساسي براي خيلي از خانواده‌ها به کابوس بدل شده است، تشکيل صف‌هاي طولاني، فشرده و حجيم آن هم در اين دوران بسيار حساس کرونايي در ميادين ميوه و تره‌بار براي تهيه کالاهايي از سطح شهر 2000 تا 3000 تومان ارزان‌تر هستند، نشان مي‌دهد که فقر در بين مردم به شدت افزايش پيدا کرده است. اين در حالي است که مسئولان از دادن آمار واقعي خط فقر، ضريب جيني و بيان واقعيت‌هاي اقتصادي خودداري مي‌کنند که مبادا معلوم شود که در اين چند دهه چه بلايي سر اقتصاد کشور آورده‌اند. اين تنها معضل در اقتصاد کشور ما نيست. يکي از معضلات اين است که بروز کمبود در کالاها باعث رشد قيمت مي‌شود و دلالان و صاحبان کالا اين موضوع را به خوبي مي‌دانند و براي رشد قيمت هر کاري مي‌کنند، اين قضيه به وضوح در مورد گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، انواع ميوه نظير پرتقال، موز، خيار، و سبزيجات نظير سيب زميني، پياز و انواع و اقسام کالاهاي مورد نياز مردم اتفاق افتاد. جالب‌تر اينکه هيچ مسئولي در اين زمينه صحبت شفاف و راهکار درست و قابل اجرايي براي رفع يا کاهش مشکلات ندارد. همه صرفا از برخورد قضايي خبر مي‌دهند ولي آنچه مشخص است اينکه هيچ توليدکنندهاي براي اين حرف‌ها تره هم خورد نمي‌کند!

تورم آينه تمام قد اقتصاد ايران!

کاملا مشخص است که سياست‌هاي اقتصادي دولت از هم پاشيده و نمي‌تواند اقتصاد درهم شکسته و رها شده کشور را که به سمت فروپاشي پيش مي‌رود، مديريت کند. صرفا اقدامات مقطعي بدون دوام و همچنين راهکارهاي آني براي مشکلات پيشنهاد مي‌شود که خيلي سريع هم اثر خود را از دست مي‌دهد. نگاهي به آمارهاي تورم ماهانه و سالانه که از سوي مرکز آمار ايران معتبرترين مرکز ارائه آمار شناخته مي‌شود، نشان مي‌دهد که وضعيت وخيم است و هر ماه اين تورم افزايش پيدا مي‌کند. در تازه‌ترين آمار منتشر شده نرخ تورم نقطه‌اي در بهمن ماه 1399 به عدد 2/48 درصد رسيده است؛ يعني خانوارهاي کشور به طور ميانگين 2/48 درصد بيشتر از بهمن 1398 براي خريد يک «مجموعه کالاها و خدمات يکسان» هزينه کرده‌اند. اين در حالي است که در ماه گذشته هم رشد قيمت اقلام از 30 تا 129 درصد گزارش شده بود و اين رشد قيمت همچنان ادامه دارد! در مقابل حقوق، دستمزد و درآمدهاي مردم ثابت مانده و هر روز هم بر اثر سياست‌هاي نادرست مسئولان اقتصادي به دليل کاهش ارز ريال، ارزش خود را از دست مي‌دهد و قدرت هزينه‌کرد اين درآمدها کمتر مي‌شود.

نارضايتي در صف کالا!

مردم به شدت از وضعيت اقتصادي ناراضي و نسبت به اقدامات مسئولان اقتصادي نارضايتي دارند، هر چند که نارضايتي‌ها به چشم مسئولان نمي‌آيد. امروز آبروي ايراني‌ها در صف‌ها حراج مي‌شوند که انتهاي آن مشخص نيست! زن و مرد، پيرزن و پيرمرد، کودک و نوجوان فرقي نمي‌کند همه در صف‌هاي مختلف مي‌ايستند تا بلکه بتوانند کالاهاي مورد نيازشان را با حداقل قيمت تهيه کنند. درست است که ما در شرايط جنگ اقتصادي به سر مي‌بريم، اما همه مشکلات کشور ناشي از عوامل خارجي نيست، دشمنان مردم در داخل هستند. جالب است که هميشه هم موفق مي‌شوند و انگار دولت و دستگاه‌هاي نظارتي هم نيستند که بتوانند با آنها برخورد کنند و اين موضوع عجيبي نيست چراکه بسياري از همين دلالان، رانت‌خواران و سودجويان به صورت مستقيم و غيرمستقيم با دولت در ارتباط هستند. وقتي بدانيم بالاي 80 درصد اقتصاد کشور در اختيار دولت است ديگر نبايد به وجود مشکلات جدي در اين اقتصاد شک داشت!

اصلاح اقتصاد چه شد؟!

تورم کشور به بالاترين حد خود رسيده و به اعتقاد کارشناسان اقتصادي تورم در ايران به حدود 50 درصد رسيده است. بنگاه‌هاي اقتصادي يکي پس از ديگري ورشکست مي‌شوند، رشد اقتصادي منفي شده، نرخ ارز هر روز در نوسان است و همين نوسان از ثبات در قيمت‌ها جلوگيري مي‌کند. نمي‌توان همه قصورات را به گردن تحريم‌ها ‌انداخت چراکه تحريم‌ها بيش از چهار دهه است که در اين کشور وجود دارند، اينکه چرا در چهار دهه تحريم هيچگونه برنامه‌اي براي توسعه اقتصادي کشور ترسيم نشده يا اينکه چرا تا به امروز هيچ‌يک از مسئولان به آن جواب نداده و نمي‌خواهند درباره آن صحبت کنند، خود سوال بسيار مهمتري است. برخي از کارشناسان اقتصادي معتقدند تحريم خود منبع درآمد عده‌اي خاص يا همان کاسبان تحريم است و به همين دليل ابدا اجازه نمي‌دهند تحريم‌ها کمتر شوند و هميشه راهي براي تشديد تحريم‌ها پيدا مي‌کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار