| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد

افت شديد بازار پوشاك شب عيد

آرمان‌ملي: بازار شب عيد پوشاک حداقل 40 درصد کوچک شد؛ اين خبر، بخشي از اظهار نظر عضو هيات مديره اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک است که ضمن ارائه توضيحاتي درباره جزئيات فروش فوق‌العاده پوشاک در آستانه شب عيد، به اين نکته اشاره داشته که افزايش قيمت پوشاک تابعي از نرخ ارز است.

چندي پيش، اتاق اصناف ايران اعلام کرد که امسال جشنواره فروش ويژه نوروزي جايگزين نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم مي‌شود که در آن تمرکز با اتحاديه‌هاي پوشاک، کيف و کفش و قنادان و آجيل‌فروشان است، اما ساير اتحاديه‌ها نيز امکان مشارکت دارند. گفتني است، هر سال نمايشگاه فروش بهاره در آستانه نوروز برگزار مي‌شد، اما در سال جاري به دليل شيوع ويروس کرونا و جلوگيري از تراکم جمعيت تصميم گرفته شد اين نمايشگاه برگزار نشود. به طور کلي اتحاديه هم رويکرد مثبتي نسبت به نمايشگاه بهاره نداشت. با روش جديد، يعني فروش فوق‌العاده نوروزي، نه تنها تراکمي ايجاد نمي‌شود، بلکه سبب مي‌شود تراکم بين واحدهاي صنفي تقسيم شود.

حال و روز فعالان پوشاک

در همين زمينه، عضو هيات مديره اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک، اظهار کرد: حال و روز توليد‌کنندگان و فروشندگان پوشاک خوب نيست و حتي عده‌اي کالاهاي خود را با سود پايين يا زير قيمت به فروش مي‌رسانند. اين در حالي است که انتظار مي‌رفت تقاضا شرايطي منطقي پيدا کند، اما در حال حاضر شرايط خوبي ندارد. مجيد افتخاري، همچنين با اشاره به شرايط سخت توليدکنندگان در زمينه تامين و افزايش قيمت مواد اوليه، به ايسنا، اظهار کرد: آمار دقيقي از ميزان کاهش تقاضا در آستانه نوروز نسبت به سال‌هاي گذشته در دسترس نيست، اما شواهد حاکي از اين است که بازار شب عيد حداقل 40 درصد نسبت به سال‌هاي قبل کوچک‌تر شده است. علاوه بر اين واحدهاي صنفي در سال جاري با محدوديت زماني مواجه هستند و نهايتا تا ساعت هشت مجاز به فعاليت هستند. همچنين واحدهاي صنفي در مواردي پروتکل‌هاي بهداشتي اضافي دارند که براي مثال بر اساس آنها محدوديت ورود به فروشگاه‌ها اجرا مي‌شود. تمام اين مسائل باعث مي‌شود بازار کوچکتر سال‌هاي قبل باشد و شرايط عادي نداشته باشد. او همچنين در پاسخ به سوالي درباره ميزان افزايش قيمت پوشاک نسبت به سال گذشته گفت مواد اوليه کالاهاي توليدي براي شب عيد بين برج شش تا هشت تامين شده که قيمت ارز به 31 هزار تومان هم رسيده بود. بنابراين نمي‌توان تخمين دقيقي از ميزان افزايش قيمت کالاها داشت، اما مي‌توان گفت قيمت کالاهاي شب عيد به‌عنوان تابعي از نرخ ارز افزايش پيدا کرده، اما نه به آن ميزان. به عبارت دقيق‌تر قيمت مواد اوليه تابع نرخ ارز است، چرا که بيشتر آنها وارداتي است و قيمت مواد توليد داخلي نيز بر اساس قيمت جهاني تعيين مي‌شود. بنابراين قيمت مواد اوليه وابسته به نرخ ارز است اما در مورد ساير عوامل تاثيرگذار در قيمت تمام شده کالا نمي‌توان اظهار نظر کرد. براي مثال ممکن است واحدي بدهي مالي داشته باشد يا حقوق پرسنل را پرداخت نکرده باشد که در اين شرايط محصولات خود را زير قيمت تمام‌شده عرضه مي‌کنند تا بتواند مشکلات خود را برطرف کنند. بنابراين در مجموع نمي توان ميزان دقيقي براي افزايش قيمت پوشاک تعيين کرد، اما مي‌توان گفت افزايش قيمت پوشاک نسبت به ساير کالاها بسيار پايين‌تر بوده چون کالايي نيست که 100 درصد به نرخ ارز وابسته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار