| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد

فـراســو

5 هزار نيروي گارد ملي در واشنگتن مي‌مانند

احتمال حمله مجدد به کنگره آمريکا

پليس کنگره آمريکا به دليل دست به دست شدن مطالبي در شبکه‌هاي مجازي مبني بر احتمال حمله مجدد به اين ساختمان در تاريخ چهارم مارس، خواستار باقي ماندن چند هزار نيروي گارد ملي در واشنگتن شد. «آدام اسميت» رئيس کميته خدمات مسلح مجلس نمايندگان آمريکا بامداد پنجشنبه گفت به دليل نگراني‌هايي که درباره حاميان «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور سابق اين کشور وجود دارد، 5 هزار نيروي گارد ملي در واشنگتن باقي مي‌مانند. به نوشته وبگاه شبکه «سي‌ان‌ان»، اسميت طي نشستي با مسئولان نظامي آمريکا توضيح داد: برخي از اين افراد متوجه شدند که حدود 75 سال پيش، مراسم تحليف رئيس‌جمهور [آمريکا] در تاريخ 4 مارس برگزار مي‌شود... آنها اکنون نيز گمان مي‌کنند که بايد در تاريخ چهارم مارس جمع شوند و به کنگره حمله کنند... اين چيزي است که در رسانه‌هاي آنلاين دست به دست مي‌شود. وي ادامه داد: مطالبي مانند اين هميشه دست به دست مي‌شوند، آيا اين بدان معناست که اتفاق مي‌افتند؟ احتمالا خير ولي اگر مي‌خواهيد کمک کنيد، به آنها بگوييد که اين کار را انجام ندهند، به آنها بگوييد انتخابات تمام شده است. جو بايدن پيروز است. انتخابات عادلانه و آزاد بود. مسئولان نظامي آمريکا نيز شامگاه چهارشنبه به سي‌ان‌ان گفتند که درخواست براي باقي‌ماندن 4900 نيروي گارد ملي در واشنگتن تا تاريخ 12 مارس، توسط پليس کنگره آمريکا مطرح شده و پنتاگون نيز در حال همکاري با سازمان‌هاي انتظامي مربوطه است تا ميزان نيروي لازم براي حضور در واشنگتن را تعيين کند. پليس کنگره آمريکا هنوز به سوالات سي‌ان‌ان درباره جزئيات و دليل درخواست براي تداوم حضور گارد ملي و درصد احتمال وقوع حمله ديگري به کنگره، پاسخ نداده است. ششم ژانويه (17 دي) کنگره آمريکا در حال شمارش آراي مجمع گزينندگان (الکترال کالج) براي تاييد نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمريکايي به نتيجه رأي‌گيري در ايالت آريزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آميز برگزار کنند. حاميان ترامپ اما در جمعيت بسيار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگير شدن با نيروهاي امنيتي، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌هاي مختلف آن باز کردند. در جريان اين حمله، پنج نفر از جمله يک نيروي پليس کشته شدند. چند روز پيش اما تعدادي از اعضاي ارشد جمهوري‌خواه کميته‌هاي مجلس نمايندگان آمريکا، طي نامه‌اي به رئيس اين نهاد قانون‌گذاري، از او خواستند درباره اجابت نشدن درخواست‌هاي کمک رئيس سابق پليس کنگره براي نيروي پشتيباني پاسخ دهد.

ابتکار عمل اتحاديه آفريقا براي حل بحران مرزي

وزارت خارجه اتيوپي اقدامات تحريک آميز دولت سودان در ارتباط با مساله مرزهاي مشترک را محکوم کرد. يک منبع ديپلماتيک آفريقايي هم اعلام کرد، رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا ابتکارعملي براي حل بحران مرزهاي دو کشور ارائه کرده است. به گزارش شبکه خبري الجزيره، وزارت خارجه اتيوپي اعلام کرد، هر نوع درگيري ميان اتيوپي و سودان تنها خسارت‌هاي جانبي سنگيني برجاي مي گذارد و رفاه دو کشور را به خطر مي‌اندازد. اين وزارتخانه افزود، اين درگيري که توسط بخش نظامي دولت سودان تبليغ مي شود تنها به نفع طرف سوم و به ضرر ملت سودان است. در خصوص وضعيت مرزهاي سودان و اتيوپي، عبدا... البشير، نايب رئيس ستاد عمليات مشترک ارتش سودان گفت، مناطق سوداني خارج از کنترل دولت بايد به آغوش ميهن بازگردند. وي در استقبال از کاروان حمايت و پشتيباني ارتش سودان از يکي از قبايل محلي در شهر القضارف در شرق سودان گفت، دکترين نظامي ارتش مبتني بر تجاوز يا اشغال زمين ديگر نيست.

طرح آفريقا

در چارچوب تلاش‌هاي ديپلماتيک، يک منبع ديپلماتيک آفريقايي گفت، موسي فکي، رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا ابتکارعملي براي مهار بحران مرزهاي مشترک خارطوم و آديس آبابا ارائه کرده است. اين منبع اين موضوع را به سفر محمد لبات، مشاور سياسي اتحاديه آفريقا به خارطوم و ديدارش با عبدالفتاح البرهان، رئيس شوراي حاکميت انتقالي سودان ربط داد. فکي در اين ديدار پيام مکتوب فکي را به البرهان تحويل داد که هنوز جزئيات آن فاش نشده است. اما اين منبع گفت فکي در اقدام پيش دستانه براي حل بحران در حال تشديد مرزهاي دو کشور ورود کرده است.

طفره ترامپ از اظهارنظر درباره نامزدي انتخابات 2024

رئيس‌جمهور سابق آمريکا در اولين مصاحبه پس از ترک کاخ سفيد با اشاره به نتايج نظرسنجي‌هاي اخير، نسبت به حمايت گسترده در صورت شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري بعدي ابراز اميدواري کرد. «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور سابق آمريکا گفت، هنوز زمان اعلام تصميمش درباره شرکت در انتخابات رياست جمهوري سال 2024 فرا نرسيده است. به نوشته پايگاه خبري «هيل» ترامپ در مصاحبه با شبکه راست افراطي «نيوزمکس» چندبار از پاسخ به اين سوال که آيا در انتخابات رياست‌جمهوري بعدي آمريکا شرکت مي‌کند يا خير، طفره رفت. رئيس‌جمهور سابق آمريکا در نهايت گفت: «هنوز براي گفتن آن زود است ولي نظرسنجي‌هايي عالي را شاهد هستم. ما از حمايتي شگرف برخوردار هستيم.» ترامپ افزود: «به اعداد نظرسنجي‌ها که نگاه مي‌کنم مي‌بينم از سقف بالا زده است. من تنها کسي هستم که استيضاح مي‌شود و همچنان اعدادش بالا مي‌رود.» اين ادعاي ترامپ در حالي مطرح مي‌شود که بر اساس جديدترين نظرسنجي مشترک مؤسسه «هريس ايکس» و هيل نشان داد 51 درصد آمريکايي‌ها معتقدند ترامپ نبايد اجازه حضور در انتخابات رياست‌جمهوري بعدي را داشته باشد. با اين حال نظرسنجي نشريه «پالتيکو» و موسسه «مورنينگ کنسالت» نشان داد، 59 درصد جمهوري‌خواهان آمريکا خواستار تداوم نقش کليدي ترامپ در اين حزب هستند. علاوه بر اين، 54 درصد شرکت‌کنندگان جمهوري‌خواه اين نظرسنجي مي‌گويند در انتخابات مقدماتي اين حزب براي تعيين نامزد اصلي رياست جمهوري در سال 2024 به ترامپ رأي خواهند داد. اين در حالي است که پس از ترامپ، «مايک پنس» معاون او در دوره رياست جمهوري، با اختلاف بسيار زياد در رتبه دوم قرار داشته و از حمايت 12 درصدي جمهوري‌خواهان برخوردار است. طبق نظرسنجي جديدي که توسط شبکه «سي‌بي‌اِس» و موسسه «يوگاو» برگزار شده است، 33 درصد از آمريکايي‌هاي حامي حزب جمهوري‌خواه در پاسخ به اين سوال که آيا به حزب احتمالي ترامپ مي‌پيوندند، پاسخ مثبت دادند. از سوي ديگر، 37 درصد از اين جامعه آماري گفتند اگر ترامپ حزب جديدي تشکيل دهد، ممکن است به آن بپيوندند. در حالي که گمانه‌زني‌ها درباره خروج ترامپ از حزب جمهوري‌خواه رنگ و بوي جدي پيدا کرده بود، «ليندسي گراهام» سناتور جمهوري‌خواه اعلام کرد در تماس تلفني با او، رضايتش براي باقي ماندن در اين حزب را جلب کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار