| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد

خبــر

وزير خارجه افغانستان به روسيه مي‌رود

روسيه روز پنجشنبه اعلام کرد که محمد حنيف اتمر، وزير امور خارجه افغانستان روزهاي آينده براي انجام مذاکرات در مورد حل و فصل اختلافات در کشورش به مسکو سفر خواهد کرد. به گزارش نووستي، وزير خارجه افغانستان در حالي به مسکو مي رود که انتظار مي رود نشست بين المللي جديدي در مورد افغانستان در روسيه برگزار شود. ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه به خبرنگاران گفت که سفر وزير افغانستان به مسکو از 24 تا 27 فوريه ادامه خواهد داشت و طي آن قرار است مذاکراتي با سرگئي لاوروف ، همتاي روسي خود انجام دهد. وي اظهار داشت که قرار است اين دو وزير علاوه بر مباحث مبارزه با چالش‌هاي تروريسم و ​​قاچاق مواد مخدر‌، در مورد موضوعات مختلف مربوط به روابط دوجانبه، روابط تجاري و اقتصادي و مسائل مربوط به حل و فصل مسالمت‌آميز افغانستان گفت‌وگو کنند. زاخارووا با اشاره به اينکه روسيه توجه ويژه‌اي به روند آشتي ملي در افغانستان دارد، تأکيد کرد که بعيد نيست نشست جديد بين‌المللي در مورد افغانستان در آينده برگزار شود. پيشتر نماينده ويژه رئيس‌جمهور روسيه در افغانستان در مصاحبه‌اي گفته بود که مسکو ممکن است در پايان ماه جاري ميزبان نشست بين‌المللي جديدي در مورد افغانستان باشد.

مأموريت ارتش آلمان در افغانستان تمديد مي‌شود

مأموريت ‌ارتش آلمان، در چارچوب حضور نيروهاي بين‌المللي در افغانستان، به احتمال قوي تمديد خواهد شد. آمريکا در خروج نيروهايش ترديد نشان مي‌دهد و نيروهاي آلمان هم دست‌کم تا آخر سال جاري ميلادي 2021 در افغانستان مي‌مانند. به گزارش دويچه‌وله، هنوز روشن نيست که جامعه بين‌الملل درباره مأموريت نيروهاي خارجي در افغانستان چه تصميمي خواهد گرفت؛ ارتش آلمان در هرحال خود را براي ادامه مأموريت در اين کشور جنگ‌زده آماده مي‌کند. وزيران دفاع پيمان ناتو درباره چندوچون مأموريت نيروهاي بين‌المللي در افغانستان رايزني مي‌کنند. همه چيز بر آن دلالت دارد که مأموريت نيروهاي بين‌المللي دست‌کم تا پايان سال جاري ميلادي 2021 تمديد خواهد شد. در همين راستا هايکو مارس، وزير خارجه آلمان از حزب سوسيال دموکرات، از پارلمان (بوندس‌تاگ) براي ادامه حضور نيروهاي آلماني در افغانستان خواستار تمديد مأموريت شده است. ساير مقام‌هاي آلمان فدرال، از جمله خانم کرامپ کارنباور، از حزب دموکرات مسيحي، نيز گمان دارند که مأموريت نيروهاي آلماني تمديد خواهد شد. مأموريت نيروهاي آلماني که قرار بود آخر ماه مارس به پايان رسد، به احتمال قوي تا پايان سال جاري تمديد خواهد شد. شمار ارتشيان اما مثل سابق 1300 نفر خواهد بود. دونالد ترامپ تصميم داشت تا پايان ماه آوريل به حضور نيروهاي آمريکايي در افغانستان پايان دهد؛ با شکست او در انتخابات رياست جمهوري اما، فضاي ديگري بر کاخ سفيد حاکم شده است، که بر ادامه تعهدات بين‌المللي ايالات متحده تأکيد دارد. دولت جديد ايالات متحده قرارداد صلحي را که دولت ترامپ در فوريه 2020 با طالبان امضا کرده بود، مورد بازبيني قرار مي‌دهد. به گزارش وزارت خارجه آمريکا، آنتوني بلينکن وزير خارجه در يک گفت‌وگوي تلفني با اشرف غني رييس جمهوري افغانستان اين موضوع را به او اطلاع داده است. نيروهاي طالبان تأکيد دارند که نيروهاي آمريکايي بايد، طبق توافقي که آنها با دونالد ترامپ انجام داده‌اند، تا پايان آوريل به طور کامل افغانستان را ترک کنند. کاخ سفيد اما از خلف وعده طالبان سخن مي‌گويد و بازبيني در توافق را لازم مي‌بيند.در بررسي و احتمالا بازبيني اين توافق، دولت آمريکا قصد دارد عملکرد طالبان را در رابطه با تعهداتش ارزيابي کند. اين گروه تعهد کرده بود به مبارزه با تروريسم در افغانستان ياري برساند، از شدت قهر و خشونت بکاهد و صميمانه در مذاکرات صلح واقعي با دولت افغانستان شرکت کند.دولت ترامپ متعهد شده بود که در صورت انجام اين اقدامات از سوي طالبان، نيروهاي آمريکايي را تا پايان ماه آوريل (ارديبهشت) از افغانستان خارج کند. در همين راستا ترامپ در آخرين روزهاي زمامداري‌اش تعداد نيروهاي آمريکايي در افغانستان را به 2500 نفر کاهش داد.بنا بر گزارش وزارت دفاع آمريکا، طالبان تا کنون هيچيک از مفاد اين توافق را اجرا نکرده است. چشم‌انداز پيشرفت گفت‌وگوهاي صلح نيز در حال حاضر ناروشن است.

مخالفت آمريکايي‌ها با حضور ترامپ در انتخابات

افکارسنجي جديد نشان مي‌دهد نيمي از آمريکايي‌ها معتقدند رئيس‌جمهور سابق اين کشور نبايد اجازه حضور در انتخابات چهار سال بعد را داشته باشد. به‌رغم تلاش‌هاي تبليغاتي «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور سابق آمريکا براي انتخابات رياست‌جمهوري 2024، اما نيمي از مردم اين کشور خواستار جلوگيري از حضور وي در انتخابات چهار سال بعد هستند. نظرسنجي مشترک مؤسسه «هريس ايکس» و نشريه «هيل» نشان داد که 51 درصد آمريکايي‌ها معتقدند ترامپ نبايد اجازه حضور در انتخابات رياست‌جمهوري بعدي را داشته باشد. به نوشته وبگاه هيل، در اين تحقيق که از تاريخ دوازدهم تا پانزدهم فوريه انجام گرفته، 49 درصد مردم آمريکا نيز با حضور ترامپ در انتخابات 2024 موافقت کردند. جيمي راسکين، يکي از اعضاي ارشد گروه استيضاح ترامپ پيشتر درباره لزوم ممنوع شدن حضور ترامپ در انتخابات بعدي، گفته بود: «اگر او دوباره به دفتر [کار رياست‌جمهوري] بازگردد، اين اتفاق (حمله به کنگره) دوباره رخ مي‌دهد، و ما نمي‌توانيم کسي ديگر را به جز خودمان سرزنش کنيم.» اين در حالي است که پيشتر، يک سازمان امنيتي آمريکايي هشدار داد حاميان افراطي و تندرو ترامپ، خواستار برخورد خشن و حتي اعدام قانونگذاران جمهوري‌خواه و دموکراتي هستند که به محکوميت او رأي دادند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار