| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

گـــزارش

روانشناس کانون سندروم داون ايران مطرح کرد

تاثير کرونا بر کودکان مبتلا به سندروم داون

روانشناس کانون سندروم داون ايران گفت: بچه‌هاي داراي سندروم داون به‌ويژه رنج سن بزرگسال به دليل قرنطينه و مصون ماندن از کرونا و قطع ارتباط گروهي با همسالان خود دچار افسردگي و پرخاشگري شده‌اند. روح‌ا... حاجي‌زاده‌دامغاني درباره اهميت ارتباط خانواده‌ها با فرزندان داراي سندروم داون در اين دوران، افزود: هماهنگي خانواده با يکديگر و برقراري ارتباط سالم و صميمي و جدي به دور از دلسوزي با کودکان سندروم داون وتمرين و تکرار در فعاليت‌ها در دوران کرونا مي‌تواند به اين بچه‌ها کمک کند. وي اضافه کرد: البته گاهي بزرگترين اشتباه خانواده‌ها، دلسوزي بيش از اندازه به اين بچه‌ها و چشم‌پوشي از رفتارهاي نامتعارف آنها است. چراکه ادامه اين رفتارها و دلسوزي‌هاي بيش از حد باعث مي‌شود بچه دچار رفتارهاي نامناسب و نامعقول شود. در حالي يک ارتباط صميمي اما جدي و طبق برنامه‌اي که تيم روانشناسي در اختيار خانواده قرار مي‌دهد، مي‌توان براي بالا بردن سطح دقت و تمرکز بچه‌هاي داراي سندروم داون اقدام کرد. اين روانشناس و کارشناس آموزش کودکان افزود: انجام يکسري تمرين‌هاي ساده و تکرار آن به اين بچه‌ها کمک مي‌کند تا در محيط خانه دچار افسردگي و اضطراب نشوند و از تمرين‌هاي خود دور نمانند، آموزش رنگ‌ها، شناخت وسايل و اشيا و تفاوت آنها از يکديگر، آواسازي و تکرار واژه‌هاي تکراري از جمله تکنيک‌هايي است که در اين دوران قرنطينه والدين مي‌توانند با فرزند داراي سندروم داون خود انجام دهند تا دچار پسرفت نشوند.

افسردگي و پرخاشگري

روانشناس کانون سندروم داون ايران گفت: کاردرمانگرها به طور معمول از روش‌هاي ساده براي تشويق اين بچه‌ها به فعاليت‌ استفاده مي‌کنند. مثل فعاليت‌هاي حرکتي از جمله راه رفتن، برداشتن شي و انداختن آن و تکرار و تکرار اين حرکت‌ها. خانواده‌ها نيز با دارا بودن همين تمرين‌ها مي‌توانند در خانه پس از انجام هر تمرين ياداشت‌گذاري و مجدد تمرين را تکرار کنند. حاجي‌زاده ادامه داد: در اين مدت که بچه‌ها مجبور به خانه‌نشيني شده‌اند تا از کرونا مصون بمانند، آسيب زيادي ديده‌اند و اگر خانواده تمرين و تکرار فعاليت‌هاي ساده را با اين بچه ها انجام ندهند آنها دچار پسرفت خواهند شد؛ چراکه هر گام قبلي پيش‌نياز گام بعدي است. وي افزود: گزارش‌ها به کانون، حاکي از آن است که افسردگي و پرخاشگري به ويژه در بچه‌هاي بزرگسال بيشتر شده است، اين اتفاق به اين دليل رخ داده که بچه‌ها از محيط ارتباطي خود فاصله گرفته و در شرايط يکنواخت رواني قرار گرفته‌اند. اين درحالي است که در حال حاضر ما نمي‌توانيم درخصوص بچه‌هاي بزرگسال خيلي مانور بدهيم. مگر اينکه خانواده بچه وي را به پارک ببرند و اين بچه با پدر، برادر و خواهر و مادر خود به صورت انفرادي و در محيطي امن فعاليت‌هاي فيزيکي انجام دهد. حاجي‌زاده تاکيد کرد: در حال حاضر به دليل کرونا ما برخي از کلاس‌هاي گروهي را به صورت انفرادي درآورده‌ايم. براي مثال کلاس تکنوازي را جايگزين گروه‌نوازي کرده‌ايم. درست است که براي بچه لذت سابق را ندارد اما کمک مي‌کند تا حدي از پوسته يکنواخت و تنهايي‌اش بيرون بيايد.

همفکري توانبخش و روانشناس

اين روانشناس فعال حوزه سندرئم داون با بيان اينکه اين بچه‌ها به طور حتم نياز به برنامه‌هاي توانبخشي و مشاوره و روانشناس دارند، افزود: به طور معمول مشاور با همفکري تيم توانبخشي، همچنين با در نظر گرفتن شرايط خانه و زندگي مددجو، وضعيت اقتصاد و رفتارشناسي اعضاي خانواده اقدام به تنظيم برنامه براي فعاليت با کودک سندروم داون مي‌کند. در اين ميان خيلي مهم است که اين برنامه متنوع و با همراهي اعضاي خانواده انجام شود. وي تصريح کرد: در واقع روانشناس و مشاور با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت بچه سندروم داون و ميزان درک وي اقدام به تنظيم اين برنامه متنوع مي‌کند. کانون سندروم داون ايران به صورت رايگان به خانواده‌هاي داراي کودک سندروم داون مشاوره و خدمات مي‌دهد امروزه و با توجه به شرايط کرونا خانواده‌ها مي‌توانند به صورت آنلاين اين برنامه‌ها را دريافت کنند تا فرزندشان زمان طلايي خود براي آموزش و يادگيري و پيشرفت را از دست ندهد. اين فعال اجتماعي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با مهم دانستن شرايط روحي و رواني مادر خانواده براي مديريت کودک داراي سندروم داون، افزود: چنانچه مادر شرايط روحي و رواني خوب و توانايي مديريت بچه را داشته باشد، مي‌تواند با در اختيار داشتن يک برنامه آنلاين کودک سندروم داون خود را مديريت و باعث پيشرفت وي شود؛ چراکه به طور معمول مادرها بيشتر براي فرزند خود وقت گذاشته و پيگير پيشرفت او است.

زمان طلايي آموزش

حاجي‌زاده با اشاره به وضعيت کودکان داراي سندروم داون گفت: در خصوص بچه‌هاي کوچکتر داراي سندروم داون، از خانواده‌ها مي‌خواهيم حتما کلاس‌هاي انفرادي و توانبخشي کودک را با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي دوران کرونا ادامه دهند. تمام مراکز توانبخشي امروز مجهز به تهويه هوا، ماسک و مواد ضدعفوني هستند. هرچه سريع‌تر لازم است برنامه توانبخشي را براي کودکان دنبال کنيم چون با گذر سن اين بچه ها مواجه هستيم. اين روانشناس اظهار داشت: در برنامه توانبخشي اين کودکان نبايد تاخيري صورت بگيرد. چون به خاطر کرونا زمان يادگيري آنها از دست مي‌رود. در حالي که يک برنامه توانبخشي شامل مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي فزيکي، حرکتي و تمرکزي و گفتاردرماني بچه مي‌تواند او را به جلو و به سمت پيشرفت هدايت کند. خانواده مي‌تواند تمام اين برنامه‌ها را در قالب بازي با بچه اجرا کند به اين شرط که اين برنامه در ميان اعضاي خانواده تقسيم شود و همه با بچه سندروم داون به يک نحوي فعاليت داشته باشند. اگر خانواده با درمانگر خود همراه باشد، بدون‌شک نتيجه پيشرفت بچه سندروم داون بالاي 90 درصد خواهد بود.

امکانات و ظرفيت خانواده

اين روانشناس گفت: عکس‌العمل‌هاي کودکان داراي سندروم داون با توجه به گروه سني و جنسيتي آنها در کرونا متفاوت بوده است. ما بيشترين مشکل را با بچه‌هاي بزرگسال داريم چراکه به سن بلوغ رسيده يا اين سن را رد کرده‌اند. کلاس‌هاي ورزشي يا هنري و اردو آنها تعطيل شده و اين قطع برنامه از يک طرف و مشکلات فيزيولوژي بدن به جهت بلوغ فرد از طرف ديگر مشکلات اين بچه‌ها را دوچندان کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار