| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد

تشخیص کرونا در مطب ها جایگاهی ندارد

نايب رئيس انجمن آسيب‌شناسي ايران گفت: در اختيار قرار گرفتن کيت تشخيص سريع کرونا در مطب ها جايگاهي در کنترل بيماري ندارد و منبع درآمد براي اين مراکز ايجاد مي شود. دکتر فريد کرمي روز پنجشنبه در يک نشست خبري که در محل انجمن آسيب شناسي ايران برگزار شد، افزود: مطب ها بايد رايگان اقدام به تشخيص کرونا از بيماران خود کنند در غير اين‌صورت براي همه بيماران ضروري نيست و فقط باعث افزايش درآمد مطب‌ها مي‌شود. وي اظهار داشت: تشخيص تست کرونا بايد در آزمايشگاه ها انجام شود و روش سريع تشخيص کرونا در مطب‌ها درست نيست و به رسالت کاري آزمايشگاه‌ها آسيب مي‌زند و همه بيماران نياز به آزمايش کرونا ندارند.

انتقاد از دخالت متخصصان علوم پايه

کرمي همچنين از دخالت متخصصان علوم پايه در کار آزمايشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: متخصصان علوم پايه شامل انگل شناس، حشره‌شناس، ميکروب‌شناس و... مجاز به دريافت مهر نظام پزشکي نيستند و پايه پزشکي ندارند که در آزمايشگاه‌ها فعاليت کنند. وي تصريح کرد: متخصصان پاتولوژي مسوول اداره کردن و فعاليت در آزمايشگاه ها هستند و متاسفانه برخي از آزمايشگاه‌ها توسط متخصصان علوم پايه اداره مي‌شود که سررشته‌اي در پزشکي ندارند. در واقع با سلامت مردم بازي مي‌کنند. نايب رئيس انجمن اظهار داشت: اين کار غير قانوني است و کسي که در آزمايشگاه کار مي کند بايد متخصص پاتولوژي بوده و دوره پزشکي را گذرانده باشد، تشخيص درست بيماري باعث کاهش مراجعه مردم به مراکز درماني و پايين آمدن هزينه‌هاي کمرشکن مي‌شود که بايد توسط افراد متخصص انجام شود. کرمي خاطرنشان کرد: اداره کردن برخي از آزمايشگاه‌ها توسط متخصصان علوم پايه به معضل اصلي تبديل شده و در واقع جان مردم را به خطر مي‌اندازند.

نادرست بودن تشخيص کرونا در مطب‌ها

به گفته کرمي، ارائه خدمات تشخيصي به بيماران توسط افراد غير‌متخصص از توسعه بخش آري پاتولوژي جلوگيري مي کند و از وزارت بهداشت مي خواهيم که به اين قضيه ورود کند. محمد علي برومند عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران نيز در اين نشست گفت: تشخيص کرونا در مطب‌ها قابل توجيه نيست و ما بايد به کنترل اپيدمي کرونا کمک کنيم نه اينکه بر مشکلات بيفزائيم. وي اظهار داشت: همچنين تعرفه هر تست کرونا که در آزمايشگاه ها 30 هزار تومان است منطقي نبوده و بايد اصلاح شود زيرا بسياري از اين مراکز با توجه به شرايط اقتصادي موجود دچار آسيب‌هاي زيادي شده و حتي برخي از آنها ورشکسته يا تعطيل شده‌اند و واقعي نبودن تعرفه تا نيز بر مشکلات مي‌افزايد. برومند تاکيد کرد: بسياري از دستگاه‌هاي آزمايشگاه‌ها نيز به تعمير دارند و براي اين کار پول نيست. کيت‌هاي مصرفي در اين مراکز افزايش مي‌يابد در حالي که تعرفه ها واقعي تيست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار