| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد

خبــــر

رشد پرداخت تسهيلات بانکي

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صمت نشان مي‌دهد که تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش خدمات در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از دو برابر شده و بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگاني به ترتيب بيشترين سهم از تسهيلات بانکي را به خود اختصاص داده‌اند. طبق اين آمار در 9 ماهه نخست امسال در مجموع بيش از 1219 هزار ميليارد تومان تسهيلات از سوي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش‌هاي کشاورزي، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگاني، خدمات و ساير بخش‌هاي متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهيلات 626 هزار و 270 ميليارد توماني در مدت مشابه سال قبل 8/94 درصد افزايش داشته است. در اين ميان تسهيلات پرداختي به بخش صنعت و معدن با افزايش 1/90 درصدي در 9 ماهه نخست امسال، به 362 هزار و 110 ميليارد تومان رسيده است.

کاهش حساسيت‌ها به کانال سوئيس

رئيس اتاق بازرگاني ايران و سوئيس گفت: بر سر کار آمدن دولت جديد آمريکا باعث شده که حساسيت‌ها نسبت به کانال مالي ايران و سوئيس کاهش يابد. شريف نظام مافي در گفت‌وگو با ايرنا اظهار کرد: شرکت‌هاي سوئيسي از معدود کشورهاي اروپايي هستند که در دوران تحريم‌ها و فشار حداکثري عليه کشور، ايران را ترک نکردند و کارخانجات به فعاليت خود ادامه دادند و حتي شاهد توليدات آنها در بازار هستيم. او افزود: فعاليت سرمايه‌گذاران و شرکت‌هاي سوئيسي در اين مدت با محدوديت‌هاي بسياري همراه بوده است که از جمله آنها مشکلات بانکي براي پرداخت سود به شرکت مادر بود. نظام مافي با بيان اينکه اين شرکت‌ها در زمينه واردات نيز با سختي‌هايي مواجه هستند، تصريح کرد: تجارت ايران و سوئيس بيش از 200 سال ادامه داشته و در هيچ شرايطي اين کشور بازار ايران را ترک نکرده است.

رصد شرکت‌هاي صوري

معاون سازمان امور مالياتي از مقابله با شرکت‌هاي صوري متعلق به دارندگان کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف و بررسي تراکنش‌هاي بانکي مشکوک براي جلوگيري از فرار مالياتي خبر داد. به گزارش صداوسيما، محمد مسيحي اظهار کرد: فرار مالياتي حدود 40 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود که بخش عمده‌اي از آن مربوط به تراکنش‌هاي مشکوک بانکي شرکت‌هاي صوري و يا کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف است. او با بيان اينکه کوتاه کردن فرآيندهاي مالياتي نيز در کاهش فرار مالياتي موثر بوده است، افزود: امسال ميزان پرونده‌هاي مالياتي در هيات‌هاي حل اختلاف 25 درصد کاهش داشته است. مسيحي گفت: همچنين در 10 ماهه امسال، همه درآمدهاي مالياتي پيش‌بيني‌شده محقق شده است. معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي همچنين درباره دريافت ماليات از املاک لوکس و خودروهاي لوکس، افزود: در صورت نهايي‌شدن اين موضوع در بودجه سال آينده زمينه را براي اجراي آن فراهم مي‌کنيم.

بانک‌هاي خصوصي زير ذره‌بين

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در خصوص دلايل گرايش مجلس به تحقيق و تفحص از بانک‌هاي خصوصي گفت: عملکرد بانک‌هاي خصوصي مورد انتقاد سياست‌گذاران کشور است. احسان خاندوزي در خصوص ضرورت تحقيق و تفحص از بانک‌هاي خصوصي، اظهار کرد: افزايش سهم بانک‌هاي خصوصي في‌النفسه اتفاق بدي نبود ولي همزمان بايد توان نظارت بانک مرکزي نسبت به اين بازيگران که انگيزه‌اي متفاوت با مديران بانک‌هاي دولتي دارد، افزايش مي‌يافت. او ادامه داد: برخي از عملکرد بانک‌هاي خصوصي مورد انتقاد سياست‌گذاران کشور است؛ مثل مداخله بانک‌ها در بازار دارايي که موجب افزايش قيمت شده است و اعطاي سودهاي بالاتر از نرخ مصوب، موجب جابه‌جايي سپرده در بين بانک‌ها هستند. خاندوزي افزود: اين روند موجب خلق نقدينگي و تغيير در تراز نامه بانک‌ها مي‌شد و براي اينکه شبهات و ايرادات مذکور پاسخي تخصصي پيدا کند، جمعي از نمايندگان تقاضاي تحقيق و تفحص را به راي گذاشتند.

افزايش قيمت گوشت

تداوم بارندگي‌ها در غرب کشور، عرضه دام را بيش از روزهاي گذشته کاهش داده است. به گفته رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي، در هفته پيش رو بايد منتظر افزايش قيمت گوشت قرمز در پي کاهش عرضه باشيم. علي‌اصغر ملکي، در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه در هفته‌هاي اخير شاهد کاهش عرضه دام توسط دامداران هستيم، اظهار کرد: اميد به بهبود بازار گوشت قرمز در ايام منتهي به نوروز موجب شده دامداران نسبت به عرضه دام خود تعلل کنند. او ادامه داد: دامدارن روزهاي سخت اقتصادي را در سالجاري پشت سر گذاشتند چراکه هزينه پرورش دام افزايش قابل توجهي داشت و همزمان با آن تقاضا به دليل شيوع کرونا کاهش يافت. ملکي با تاکيد بر اينکه دامداران به‌دنبال جبران زيان هستند، افزود: دامداران به‌خيال اينکه نوروز اين فرصت را در اختيار آنها قرار مي‌دهد عرضه دام خود را کاهش داده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار