| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد

ترمز رشد قیمت خودرو سر پیچ دلار!

آرمان‌ملی- محمدسیاح: نوسان نرخ دلار همه بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خودرو هم از این موضوع مستثنی نیست، با رشد نرخ دلار در ماه‌های گذشته قیمت خودرو نیز به شکل شگفت‌آوری افزایش پیدا کرد و تقریبا از دسترس بیشتر گروه‌های متوسط و متوسط رو به پایین جامعه خارج شد. رشد قیمت‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه بالاخره نرخ دلار رو به کاهش گذاشت و با کاهش تدریجی نرخ دلار قیمت خودروها نیز با توجه به همین روند، در مسیر کاهش قرار گرفت. هر چند که همچنان قیمت تعیین‌شده برای محصولات داخلی و خارجی خیلی بالاتر از حد رشد قیمت دلار است ولی چون خودرو در سراشیبی کاهش قیمت قرار گرفته انتظار بسیاری از مردم این است که این کاهش می‌تواند خیلی بیشتر اتفاق بیفتد. در هفته‌های گذشته که نرخ دلار در روند کاهشی قرار گرفت و به حدود ۲۰ و ۲۱ هزار تومان هم رسید،‌ قیمت خودرو و سایر محصولات و کالاهای وابسته به آن نیز دچار افت قیمت و ریزش شدند. با توجه به انتظارات تورمی شکل گرفته خرید و فروش هم دچار سکون شده تا وضعیت قیمت‌ها مشخص شود.

در اين ميان قيمت خودروهاي خارجي در زمان اوج‌گيري نرخ دلار و ادامه ممنوعيت واردات، رشد بسيار بالايي را تجربه کرد. با بالا رفتن قيمت دلار، قيمت‌ خودروهاي خارجي بيش از پنج تا هفت برابر بيشتر شد، به‌عنوان مثال يک خودروي بي ام و x6 قبل از گراني دلار با 800 ميليون تومان قابل خريد بود يکباره به سه ميليارد تومان و حتي بيشتر رسيد، افزايشي که هيچ منطقي پشت آن وجود نداشت. به همين دليل در اين بازار بيش از بازار داخلي کاهش قيمت ديده شد. نعمت‌ا... کاشاني‌نسب، نايب رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو، در اين باره گفته است:‌ « قيمت خودروهاي خارجي نسبت به دو ماه گذشته حدود 30 درصد کاهش داشته و افزايش نرخ دلار و به‌تبع آن افزايش نسبي قيمت خودروها بر نرخ خودروهاي خارجي تاثيري نگذاشته است چراکه در اين بازار خريداري وجود ندارد.» با اين حال در بازار خودرو ايراني قيمت‌ها تقريبا ثابت شده است و خريد و فروش فقط از طرف کساني که مصرف‌کننده واقعي هستند، صورت مي‌گيرد. نايب رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو با اشاره به نرخ روز خودرو اضافه کرد: «پژو 206 تيپ 2 حدود 195 تا 196 ميليون تومان و تيپ پنج حدود 275 ميليون تومان، پژو 206 صندوق‌دار 250 ميليون تومان، پرايد 108 تا 110 ميليون تومان، پژوپارس 215 ميليون تومان و پژوپارس دوگانه‌سوز 238 تا 239 ميليون تومان، تيبا صندوق‌دار 122 ميليون تومان، پژو 405 حدود 188 تا 190 ميليون تومان و کوئيک 148 ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شوند.»

رقابت و شکست انحصار

صنعت خودرو ايران همواره يکي از صنايعي است که مورد نقد بسياري از کارشناسان و فعالان بازار خودرو و همچنين مردم قرار گرفته است، اين نقدها به اين دليل است که اين صنعت پس از 50 سال همچنان نتوانسته خود را خودکفا کند و وابسته به حمايت‌هاي دولتي و تسهيلات بانک مرکزي براي اداره امور و همچنين واردات گسترده قطعات است، با اين حال اين حمايت‌ها هم باعث نشده تا خودروسازي‌هاي داخلي بتوانند در توليد خودروي مورد نياز کشور گام مهم بردارند بلکه هر روز به‌جاي رشد به سمت کاهش توليد هم رفته‌اند. اين وضعيت باعث شده تا همواره بازار خودرو دچار کمبود باشد. امروز خريد خودرو صفر از کارخانه بسته به شانس مشتريان براي در‌آمدن اسم‌شان از قرعه‌کشي است! البته خريد خودروهاي نو براي مردم امکان ندارد چون اين کار نيازمند روابط با مديران اين خودروسازي‌هاست. وضعيت توليد خودرو و فروش قرعه‌کشي هيچ کجاي دنيا مرسوم نيست ولي اينجا به حدي ميزان توليدات پايين آمده که مردم مجبورند براي داشتن يک خودرو علاوه بر اينکه تمام خواسته‌هاي خودروساز را قبول کنند، بايد در نوبت قرعه‌کشي بمانند! بسياري از منتقدان معتقدند به دليل کاهش توليد و عرضه و همچنين بالا نگه داشتن قيمت،‌ مديران رانتي خودروسازي‌ها در همکاري با دلالان بازار آزاد، اجازه نخواهند داد قيمت خودرو بيش از اين کاهش يابد هرچند که خودرو با کاهش قيمت مواجه شده است. البته با اين ميزان کاهش قيمت، همچنان قيمت‌ها بسيار بالا هستند.

آينده بازار خودرو چه مي‌شود؟

خريداران خودرو دست نگه داشته‌اند چراکه بر اين عقيده‌اند که حتما قيمت‌ها کاهش بيشتري خواهد داشت که در اين موضوع چندان اشتباه هم نمي‌کنند. با توجه به وعده‌هايي که مسئولان اقتصادي کشور براي کاهش قيمت دلار دادند، قيمت خودرو مي‌تواند بيش از اين کاهش پيدا کند. با توجه به اينکه قيمت خودرو در بازار آزاد بالاتر از قيمت کارخانه است، انتظار مي‌رود با کاهش نرخ دلار در ماه‌هاي آينده قيمت خودروها نيز بيش از اين کاهش پيدا کند. هرچند که هيچ چيز در اقتصاد کشور قابل پيش‌بيني نيست چراکه بي‌ثباتي اقتصادي و نااطميناني در اين بازار وجود دارد و از همين رو نمي‌توان به صورت قطعي گفت قيمت خودرو در ماه‌هاي آينده چه تغييري خواهد کرد، اما با توجه به شرايط موجود نظير آمادگي تلويحي مقامات ايران و آمريکا براي مذاکرات برجامي ‌و همچنين کاهش تحريم‌ها و افزايش فروش نفت و رشد صادرات غيرنفتي، کاهش فشارهاي اقتصادي جهان به دليل واکسيناسيون کرونا و همچنين احتمال آزاد شدن ارز‌هاي بلوکه شده ايران درساير کشورها، مي‌توان اين انتظار را داشت که نرخ دلار بيش از اين کاهش پيدا کند و با کاهش نرخ دلار، قيمت خودرو و ساير کالاهاي وابسته به اين نرخ نيز کاهشي شوند. انتظار مي‌رود که با اين اتفاقات بازار خودرو تعادل بيشتري پيدا کند و به آرامش بيشتري برسد. البته اگر نظارت‌ها در بازار خودرو افزايش پيدا کند و سازمان‌هاي مسئول قيمت‌گذاري را به دست دلالان بازار آزاد نسپرند! هر چند که قيمت‌گذاري دستوري هم نتوانست مشکلات را حل کند. اين بازار نياز به ساماندهي از طريق ايجاد رقابت و شکستن انحصار و همچنين چابک‌سازي صنايع خودروسازي دارد تا بتواند نياز خودرويي مردم را تامين کنند!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار