| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد

حضور جدی؛ برنامه‌محوری و اقناع مردم

آرمان ملي- حميد شجاعي: شرايط فعلي جامعه و تحولات داخلي و بين‌المللي باعث شده تا هر چه بيشتر به انتخابات 1400 نزديک مي‌شويم فعاليت‌ جريان‌هاي سياسي گسترش يابد. در اين ميان اصلاح‌طلبان نگاه ويژه‌اي به اين انتخابات دارند و هر چند که عده‌اي مي‌گويند فضاي حاکم بر جامعه نشان مي‌دهد که انتخابات 1400 نيز از آن جريان رقيب خواهد بود اما قاطبه اصلاح‌طلبان بر اين عقيده‌اند که اگر در راستاي موفقيت در انتخابات اقدامات هدفمندي مثل گفت‌وگو با مردم در جهت بازيابي سرمايه اجتماعي و رايزني با برخي نهادهاي حاکميت همچون شوراي نگهبان براي عبور کانديداهاي اصلاح‌طلبان صورت گيرد، با وجود بسياري از مشکلات مي‌توان به نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري نيز خوش‌بين بود. هرچند برخي فعالان سياسي نيز مطرح مي‌کنند که تحولات بين‌المللي چون بازگشت آمريکا به برجام و لغو تحريم‌ها نيز مي‌تواند به موفقيت اصلاح‌طلبان کمک کند. با اين وجود هنوز اقدام عملي از سوي اصلاح‌طلبان براي قدم گذاشتن در راه موفقيت صورت نپذيرفته است. البته بسياري تشکيل نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را نخستين گام اين جريان در جهت انتخابات 1400 تلقي مي‌کنند اما به نظر مي‌رسد تا زماني که تصميمي مشخص و عملياتي و اجرايي براي حضور در انتخابات اتخاذ نشود نمي‌توان گفت که اصلاح‌طلبان درصدد برداشتن گام‌هاي باقي‌مانده تا انتخابات هستند. قدر مسلم اصلاح‌طلبان هنوز برنامه‌اي براي چگونگي بازيابي سرمايه اجتماعي و ترغيب افکار عمومي براي مشارکت در انتخابات ارائه نکرده‌اند و از طرف ديگر هنوز مشخص نيست که چگونه حضوري در آوردگاه 1400 خواهند داشت. گرچه خود اصلاح‌طلبان مي‌گويند بايد همه‌چيز را به بعد از احراز صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان موکول کرد اما پرسش اينجاست که آن وقت، زمان لازم براي ترغيب مردم به‌خصوص آراي خاکستري و سرگردان را براي حضور در انتخابات خواهند داشت؟ آنچه مسلم است زمان براي اصلاح‌طلبان در حال ازدست‌رفتن است و بايد هرچه زودتر تصميمات اتخاذ شود و برنامه‌ريزي‌ها صورت گيرد.

4 راه اصلاح‌طلبان

رئيس شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي با بيان اينکه 4 راه در مقابل اصلاح‌طلبان قرار دارد اظهار کرد: اولين راه بحث تندروها در ميان اصلاح‌طلبان است که اين راه رويکرد تحريمي و عدم مشارکت چه در سطح کانديداها و چه در سطح راي‌دهندگان است. گزينه‌اي که برخي در انتخابات مجلس به آن عمل کردند و نتايج آن را در عملکرد مجلس شاهد هستيم و من به شوخي مي‌گويم اين راهي است که فائزه هاشمي مطرح مي‌کند و ما در حزب آن را نمي‌پسنديم. محسن هاشمي گفت: راه دوم را به شوخي راه آقاي مرعشي نام مي‌گذارم و اين راه شرکت منفعلانه در انتخابات است، شبيه اتفاقي که در انتخابات مجلس براي حزب کارگزاران اتفاق افتاد يعني ما ليستي را داديم تحرک جدي نداشتيم و فقط عبور کرديم و نتيجه اين شد که به‌صورت جدي ظاهر نشديم و اگر در انتخابات رياست‌جمهوري اين راه را پيش بگيريم، يکي دو کانديداي ملايم را معرفي مي‌کنيم و بدون حمايت بدنه اجتماعي منجر به باخت مي‌شود. وي افزود: راه سوم را به شوخي راه آقاي کرباسچي نام مي‌گذارم و آن حضور در انتخابات با يک کانديداي پرتلاش و جدي است که رقابت را حفظ کنند تا تفکر اصلاح‌طلبي در جامعه احيا و بازسازي شود. رويکرد آقاي خاتمي در سال 76 برهمين اساس بود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بيان کرد: راه چهارم که اسم آن را راه آيت‌ا... رفسنجاني مي‌گذارم و آن يک حضور و رقابت جدي براي پيروزي در انتخابات است. يعني طوري محکم و جدي وارد انتخابات شويم که خود را پيروز فرض کنيم. واقعيت اين است که کشور الان نياز به يک راه ميانه‌روي دارد و با استفاده از راهکارهاي عقلايي مشکلات کشور را حل کنيم. بنابراين ما نيازمند يک گفتمان عملگرايانه با تمرکز بر اقتصاد براي ورود به اين راه هستيم.

نتيجه خواهيم گرفت

دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي در ارتباط با دولت مستقر کنوني گفت: پاي تمامي اصلاح‌طلبان در اين دولت درگير است اما بسياري از اين دولت انتقاد کرديم و يکي از احزابي هستيم که بيشترين نقد را به دولت وارد کرده است اما حواسمان پرت نشود که نقد ما به معناي نفي کاري که در سال 92 و 96 انجام داديم نيست و از آنچه اتفاق افتاده نه پشيمان هستيم و نه توبه مي‌کنيم؛ همانطور که تعريف از دولت‌هاي آقاي هاشمي و خاتمي به معناي تقديس آنها نيست و نقدهاي زيادي به آنها وارد است. غلامحسين کرباسچي در ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري بيان کرد: هيچ‌وقت حتي در دوران حضرت امام(ره) براي نيروهايي که خود را اصلاح‌طلب و چپ مي‌دانند فرش قرمز پهن نکردند. ما بايد تلاش و فعاليت کنيم و بتوانيم از فعاليت‌هاي خود دفاع کنيم و نااميد نشويم و عصبانيتي که داريم نبايد ما را از راه اعتدال خارج کند. وي تصريح کرد: در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو همه توجه کنيم که اگر حرکت و کار کنيم نتيجه خواهيم گرفت و اين‌طور نيست که اين دوره براي اصولگرايان باشد و اگر بتوانيم با مردم درست صحبت و آنها را قانع کنيم و منصفانه بگوييم که دو ديدگاه سياسي وجود دارد اينطور نمي‌شود که حتما اصولگرايان پيروز شوند.

برنامه کارگزاران

سخنگوي حزب کارگزاران با بيان اينکه ما در سياست‌ورزي ممکن است با محدوديت‌هايي مواجه باشيم اما سياستمدار کسي است که بتواند با حداقل امکانات، حداقل سرپناهي را براي مردم خود بسازد گفت: الان اصلاح‌طلبان را مي‌توانم به دو گروه تقسيم کنم، يک گروه روشنفکر و ايده‌پردازند و مرزهاي انديشه را مي‌توانند به پرواز دربياورند اما اين با مايي که مي‌خواهيم با حداقل مصالح سرپناهي براي فرار از سرما و گرما بسازيم متفاوت است. ما ضمن احترام به آنها فکر مي‌کنيم با محدوديت‌ها بايد سرپناه بسازيم. حسين مرعشي با اشاره به سه سياست مصوب حزب کارگزاران بيان کرد: اولين سياست تمرکز بر کساني است که بايد سه ويژگي را داشته باشند؛ رهبري نسبت به آنها حساسيت منفي نداشته باشند، بايد رأي‌آوري داشته باشند و بتوانند مردم را جذب کنند و بتوانند کشور را به‌خوبي مديريت کنند. وي افزود: دومين سياست اين است که بايد در انتخابات تيمي وارد شويم و سومين سياست هم برنامه‌محوري است. مرعشي با بيان اينکه برنامه حزب کارگزاران چهار اصل مقدماتي دارد، گفت: اولين اصل اين است که توسعه اقتصادي ايران به عنوان سياست راهبردي تلقي مي‌شود، دومين اصل اين است که روابط بين‌المللي ايران بايد عادي شود و ما از بحران در روابط خارجي بايد عبور کنيم، سومين اصل اين است که بايد همه بدون تبعيض سياسي و ايدئولوژيک در صحنه فعال شوند و چهارمين اصل هم مساله محيط‌زيست است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار