| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد

مارتين اسکورسيزي:

سينما ارزش خود را از دست داده است

مارتين اسکورسيزي در يادداشتي که براي گراميداشت فدريکو فليني نوشته تاکيد کرد که سينما دچار بي‌ارزشي شده است. اسکورسيزي نوشته تا 15 سال پيش نيز اصطلاح «محتوا» وقتي به گوش مي‌خورد که بحثي جدي در مورد سينما مطرح مي‌شد و آن را در برابر «فرم» قرار مي‌دادند. بعداز آن به‌تدريج اين اصطلاح از سوي افرادي به کار گرفته شد که وارد کمپاني‌هاي رسانه‌اي شدند و بيشترشان هم چيزي از تاريخ فرم هنر نمي‌دانستند و حتي آن قدر برايشان اهميت نداشت که فکر کنند بايد بيشتر بدانند. اسکورسيزي پيش از آنکه از فليني چيزي بگويد و از رابطه‌اش با کارگردان بنويسد سوالي مطرح مي‌کند تا مشکل دوره ديجيتال را مورد توجه قرار دهد: اگر پيشنهاد ديدن عناوين بيشتري که از سوي الگوريتم‌ها ارائه مي‌شود براساس آنچه شما تاکنون ديده‌ايد مطرح مي‌شود، آن وقت بايد ديد اين الگوريتم‌ها با هنر سينما چه مي‌کنند؟ اين يادداشت يادآور مقاله‌اي است که اسکورسيزي در نوامبر 2019 در نيويورک تايمز منتشر کرد و در آن توضيح داد که چرا فيلم‌هاي مارول را بيشتر شبيه پارک‌هاي موضوعي مي‌داند تا سينما. در يادداشت جديد که با عنوان «ايل مائسترو» يا «استاد» نوشته شده، اسکورسيزي به تجربه «زندگي شيرين» فليني مي‌پردازد و مي‌نويسد: اينجا هنرمندي حضور داشت که توانسته بود اضطراب دوره هسته‌اي را بيان کند. اين حس که ديگر هيچ چيز مهم نيست، زيرا همه‌چيز و هر لحظه مي‌تواند نابود شود. ما اين ترس را حس کرديم و همراه با آن هيجان عشق فليني به هنر سينما را هم درک کرديم و به‌دنبال آن عشق وي به خود زندگي را. اين کارگردان در نقد خود به سينما خواستار بازسازي اين صنعت شده و تاکيد مي‌کند که مي‌داند تجارت فيلم اکنون به يک تجارت بصري گسترده بدل شده است. وي با تاکيد بر اينکه سينما و اهميت آن در فرهنگ ما تغيير پيدا کرده مي‌نويسد: البته تعجب ندارد که هنرمنداني مانند گدار، برگمان، کوبريک و فليني که زماني مانند خدايان بر اين هنر بزرگ ما حکمراني مي‌کردند، با گذشت زمان سرانجام در سايه‌ها عقب‌نشيني کنند. وي افزوده: اما در حال حاضر، ما نمي‌توانيم براي محافظت از سينما به کسب‌وکار سينما وابسته شويم؛ همان‌طور که گفته مي‌شود… آن دسته از ماهايي که سينما و تاريخش را مي‌شناسيم بايد عشق‌مان و دانشمان را تا آنجا که ممکن است با ديگران در ميان بگذاريم. ما بايد با صاحبان حقوقي اين فيلم‌ها مانند بلور شفاف باشيم و به آنها بگوييم دارايي آنها بزرگ‌ترين گنجينه‌هاي فرهنگ ما هستند و بايد آن طور که شايسته اين گنجينه است با آن رفتار شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار