| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد

شناسایی 24مبتلای کرونای انگلیسی در کشور

رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري با اشاره به شناسايي 24 مورد ثابت شده ابتلا به ويروس کروناي جهش‌يافته انگليسي در کشور، گفت: توصيه اکيدم آن است هر کس که علائم سرماخوردگي دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خود را قرنطينه کند. دکتر پيام طبرسي گفت: اوايل آذر ماه بود که مشخص شد، درصد زيادي از مبتلايان به کرونا در انگليس، با گونه جهش‌يافته مبتلا شده‌اند. در ابتدا اهميت اين گونه جديد از ويروس چندان مهم نبود، اما بعد به مرور زمان مشخص شد که اولا ميزان انتقال اين گونه نسبت به گونه اصلي ووهان بيشتر است و دوم اينکه جوانان و نوجوانان را بيشتر درگير مي‌کند که اين هم حائز اهميت است. زيرا اين گروه هاي سني در دنيا هدف واکسيناسيون هم نيستند و سوم اينکه متاسفانه مقداري مرگ و ميرش هم از گونه اصلي بيشتر است که اين موضوع در دو سه هفته اخير بيشتر مطرح شده است. وي افزود: به هر حال ويروس مرز ندارد، مگر اينکه قرنطينه بسيار قوي داشته باشيد، مانند آنچه که در چين ديده مي‌شود. تاکنون در ايران 24 نفر مبتلا به ويروس انگليسي کرونا شناسايي شدند که متاسفانه دو نفرشان تاکنون فوت شده است. علائم اين نوع ويروس هم مانند گونه اصلي کروناست، اما عوارض و مرگ و ميرش مقداري نسبت به گونه اصلي بيشتر است.

بيماري شيب بالايي دارد

طبرسي گفت: علائم اين ويروس فرقي با کروناي اصلي ندارد، اما ممکن است شدت و سرعت پيشرفتش بيش از کروناي قبلي باشد. البته هنوز اطلاعات کافي و مطمئني درباره اين گونه در دست نيست که بتوانيم اعلام کنيم و فعلا در اين حد مي‌توان گفت که يک گونه جهش يافته از کرونا شناسايي شده است. اين آخرين جهش هم نخواهد بود و ويروس مدام در حال جهش است. وي افزود: ديروز اعلام شد که در ايران ويروسي که در خرداد و تير ماه در گردش بود با ويروسي که در مهر و آبان شايع بود، به کل باهم فرق داشتند. به‌طوري که ويروسي که در خرداد و تير ماه شايع بود، ويروس ووهان بود و ويروس مهر و آبان، ويروس ايتاليايي و جهش يافته اروپايي بود و به همين دليل هم ميزان ابتلاي خانوادگي هم به يکباره بالا رفت. زيرا ميزان واگيري آن بيشتر بود. به هر حال ويروس مدام در حال تغيير است. در حال حاضر در آمريکا هم يک ويروس کاليفرنيا منتشر شده که شايد سه ماه قبل يکي دو مورد بيشتر نبوده اما اکنون در برخي ايالات آمريکا مانند کاليفرنيا، 35 درصد موارد با اين ويروس جهش يافته دچار ابتلا مي شوند. راه بازداشتن اين ويروس، فقط قطع زنجيره انتقال است. وي ادامه داد: ظاهرا ميزان مرگ‌و‌مير در ويروس جهش يافته انگليسي نسبت به ويروس اصلي بيشتر است. البته در بيمارستان هنوز تغيير معني‌داري نديديم، اما بيماران بستري هم از ميان جوانان هستند و هم افراد مسن و هم افراد بدحال داريم. متاسفانه در 10 تا 15 روز اخير بيماري شيب بالايي دارد که باعث شده هم مراجعه به اورژانس بيشتر شود و هم تعداد بستري ها افزايش يابد. اين نشان مي دهد که در شرايط خطرناکي هستيم و اگر اکنون رعايت نشود و جلويش گرفته نشود، ممکن است در اواخر اسفند ماه ما را دچار موج شديدي کند. مانند موجي که در مهر و آبان داشتيم که مخل مسائل کشور مي‌شود.

جزئيات واکسن‌هاي کرونا

طبرسي با بيان اينکه امسال مورد آنفلوآنزاي ثابت شده نديديم، گفت: شايد مواردي بسيار محدود گزارش شده باشد، اما کماکان با توجه به اينکه شيب بيماري در حال افزايش است، هر کس که علائم سرماخوردگي دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خودش را قرنطينه کند. برخي افراد را مي بينيم که مي گويند من سرما خوردگي داشتم، 10 روز در خانه مانده و احتياطي هم نکرده و مهماني مي رود و بعد از 10 روز که يکسري علائم شديدتر مي شود، متوجه مي شود که کرونا دارد. حال در اين 10 روز به افراد خانواده انتقال داده و خودش هم استراحت کرده است. بايد توجه کرد که درمان اصلي اين بيماري استراحت است. بنابراين توصيه اکيدم اين است که اگر کسي علائم سرماخوردگي در خودش مي بيند، حتي بسيار خفيف، خودش را قرنطينه کند تا سير بيماري مشخص شود. طبرسي درباره واکسن‌هاي کرونا نيز گفت: در حال حاضر در دنيا واکسن‌هاي متعددي با پلتفرم‌هاي مختلف تست مي‌شود. در ايران هم که خوشبختانه واکسن وارد شد و برخي از همکاران ما حدود 40 تا 50 نفر در بيمارستان مسيح دانشوري واکسن زدند. اميدمان اين است که با واکسن‌هايي که وزارت بهداشت وارد مي‌کند تا آخر اسفند ماه درصد قابل توجهي از بيماران در معرض خطر کرونا هم واکسيناسيون‌شان انجام شود تا در صورت موج هاي احتمالي بعدي، ميزان مرگ و ميرمان مقداري کاهش يابد. ديروز هم نزديک به 8000 نفر مورد جديد کرونا داشتيم که خودش نگران کننده است. زيرا اين‌ها مي‌تواند به موج بعدي بدل شود. وي افزود: واکسن‌هايي که وجود دارد؛ يکي واکسن روسي است که وارد کشور شده و بر مبناي آدنوويروس است. مانند واکسن آسترازنکا که آن هم وارد کشور خواهد شد. بعد از آن احتمالا واکسن سينوفارم چين خواهد آمد که ويروس کشته شده است، مانند آنچه در کشورمان و در برکت در حال تست است. واکسن ديگر براي بهارات هند است که آن هم ويروس کشته شده است. کليه اين واکسن‌ها مزيت‌شان اين است که مانند واکسن‌هايي که پايه MRNA است، عوارض آلرژيک و فوري ندارند و ايمني‌زايي قابل قبولي هم دارند. بنابراين اميدواريم با اين واکسيناسيوني که در کشور انجام مي‌شود، بتوانيم تا پايان شهريور ماه درصد قابل توجهي از مردم را واکسن بزنيم تا از مهر اگر جهش قابل توجهي اتفاق نيفتد که اثر واکسن را مختل کند، ان‌شاءالله موفق به قطع زنجيره ويروس شويم.

آمار به حد پيک نرسيده

طبرسي با بيان اينکه من منتظرم در فاز دوم کارآزمايي باليني واکسن برکت، آن را تزريق کنم که احتمالا از 15 اسفند ماه آغاز مي‌شود، گفت: من در آن واکسن جزو محققان هستم و مردم از ما انتظار دارند که واکسني را که توليد و توصيه مي‌کنيم، اول خودمان بزنيم که اين اقدام را انجام خواهم داد. در حال حاضر براي قضاوت درباره ايمني‌زايي واکسن زود است. بايد توجه کرد که واکسن در دوز اول ايمني‌زايي بالايي ايجاد نمي‌کند، بلکه بعد از دو تا چهار هفته بعد از دوز دوم واکسن، آنتي‌بادي ايجاد مي‌کنند. برخي هموطنان ما اين خطر را به جان مي خرند و پول پرداخت کرده و به کشورهاي همسايه مانند دبي مي‌روند تا واکسن تزريق کنند، اما ممکن است در اين مسير مبتلا به کرونا شوند. زيرا بلافاصله بعد از تزريق واکسن هم ايمني ايجاد نمي‌شود. وي با بيان اينکه هنوز نمي‌توان گفت که دچار پيک شده‌ايم و هنوز آمار به حد پيک نرسيده است، گفت: اما شرايط بينابيني است. يعني شرايط خطرناکي است. تعداد مراجعه به اورژانس بيشتر شده است، تعداد موارد جديد همچنان قابل توجه است که نشان مي‌دهد که اگر مردم رعايت نکنند، دوباره دچار درگيري مي‌شويم. به شدت تذکرم در زمينه برگزاري تجمعات است و به خود سيستم‌هاي اجرايي هم انتقاد دارم. اخيرا ديدم که چندين نمايشگاه در حال برگزاري است يا در برخي شهرهاي خاص هنوز مجوز کنسرت مي‌دهند. اين‌ها به شدت خطرناک است. زيرا اگر يک يا دو نفر آلوده باشند، سايرين هم مبتلا مي‌شوند. کمااينکه بعد از جشنواره فجر ديديم که چندين نفر بيمار شدند و در بيمارستان ها بستري هستند. در هر تجمعي احتمال ابتلا وجود دارد و بايد رعايت شود.

زدن ماسک اجباري است

طبرسي با بيان اينکه ماسک اجباري است و متاسفانه برخي افراد ماسک نمي‌زنند، گفت: برخي نه براي خودشان احترام قائل نيستند و نه براي سايرين. ماسک براي محافظت فردي است و اکنون بحث استفاده از دو ماسک مطرح است. البته همان يک ماسک هم مي‌تواند ميزان قابل توجهي بيماري را کنترل کند. موفقيت‌هايي که در کنترل بيماري در اين مدت داشتيم، به دليل ماسک زدن مردم بود که بيش از همه منجر به مديريت شد. وي افزود: برگزاري کنکور در اسفند ماه هم مطرح است. مسئولان اجرايي بايد فکري کنند. نمي‌توانيم يک با م و دو هوا تصميم بگيريم. از يک طرف بگوييم تجمع نباشد و از طرفي ببينيم که برخي تجمع برگزار مي‌کنند يا پروتکل را رعايت نمي‌کنند. ضمن اينکه حتي با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي هم احتمال ابتلا در تجمع وجود دارد. مثلا در جشنواره فجر همه ماسک داشتند، اما باز هم ديديم که برخي مبتلا شدند. در فضاي بسته حتي زدن ماسک هم ممکن است که محافظت لازم را نکند. زدن ماسک ضروري است، اما ضروري‌تر اين است که جلو تجمعات را بگيريم. به ويژه در اسفند ماه. زيرا در اسفند ماه تجمع زياد داريم. آخر سال است و مجامع آخر سال بانک ها و شرکت ها و... است که بايد اين‌ها را کم کنيم، نه اينکه خودمان هم به آن اضافه کنيم. بهتر است که به صورت مجازي برگزار کنند. مثلا اقدامي که در جشنواره موسيقي فجر کردند و به صورت آنلاين برگزار کردند، بسيار خوب بود.

کشورها دچار مشکل شده‌اند

طبرسي با بيان اينکه اجراي پروتکل بسيار سخت است و همه کشورها را دچار مشکل کرده است، گفت: اگر پروتکل‌ها را رعايت نکنيم، اواخر اسفند اخبار خوبي نخواهيم داشت و حتي شايد بدترين پيک تاريخ‌مان را بگذرانيم. اميدواريم اينطور نشود. به هر حال ويروس جهش‌يافته در حال چرخش است و نکته مهم رعايت نکات بهداشتي است. يکسال گذشته که درگير کرونا هستيم و سال کابوس‌باري به همه گذشته است. اجازه ندهيم که در سالگردش دوباره ما را غافلگير کند. يک‌سال درس گرفتيم و باز هم بايد درس بگيريم. وي گفت: تمام واکسن هايي که تاکنون طراحي شده، بر اساس ويروس ووهان اصلي بوده است، اما همه اين‌ها را در محيط آزمايشگاه تست کردند و سازندگان ادعايشان اين است که روي ويروس جهش‌يافته هم موثر است. اينکه چقدر در عمل اثر را داشته باشد، بايد منتظر بمانيم. استفاده همه واکسن هاي کرونا تحت شرايط اورژانسي است و هنوز براي حالات و بيماري هاي خاص تزريق يا عدم‌تزريقش مشخص نيست و هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. از طرفي بيماري به نام کروناست که مرگ و ميرش بالاست، در نتيجه توصيه ما اين است که هر کس که در اولويت تزريق واکسن بود، واکسن را تزريق کند. وي درباره برگزاري مراسم عروسي و ... گفت: مردم به اين مراسم‌ها نرويد. البته برخي از مردم هم خسته شده‌اند. اما به هر حال بايد توجه داشته باشيم. همه خسته شده‌اند، اما دود عدم‌رعايت پروتکل‌ها به چشم همه مردم مي‌رود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار