| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد

برای مسکن ملی پول گرفتند و دیگر خبری نشد!

آرمان‌ملی‌- محمدسیاح: بازار مسکن از ابتدای سال جاری تحولات و نوسانات بسیار گسترده و پیچیده‌ای را پشت سرگذاشت، با این وجود که 11 ماه از سال ۹۹ گذشته و در روزهای پایانی سال قرار داریم همچنان نوسانات بازار مسکن ادامه دارد و همچنان تیتر تمام رسانه‌هاست. رشد قیمت مسکن یکی از دغدغه‌های جدی، اساسی و نگرانی‌های مهم مردم است و با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد مردم کشور مستاجر هستند، اخبار حوزه مسکن به شدت مورد توجه قرار دارند. با شیوع کرونا و شدت یافتن تحریم‌ها و کم شدن عرضه؛ قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرد. مسئولان هم با توجه به نگرانی مردم طرح‌های مختلفی را برای کنترل بازار مسکن مطرح کردند که هیچ‌کدام از این طرح‌ها تاثیر مثبتی در بازار مسکن و کاهش قیمت نداشت. نکته مهم قابل توجه این است که بازار مسکن به حال خود رها شده و امروز قیمت‌ها به شکلی تعیین می‌شود که بخش عمده‌ای از طبقات متوسط و دهک‌های پایین جامعه باید خانه‌دار شدن را در رویاهایشان ببینند! در حال حاضر با توجه به قیمت‌هایی که در حوزه مسکن وجود دارد، میانگین انتظار برای خرید خانه با درآمدهایی که مردم به صورت متوسط در کشور دارند به بیش از ۱۰۰ سال رسیده است!

حدود 15 ماه از آغاز ثبت نام طرح اقدام ملي مسکن در نقاط مختلف کشور مي‌گذرد اما بنا به گفته متقاضيان، پس از واريز وجه اوليه خبري از اجراي برخي پروژها نيست و حتي جانمايي نشده است. پنجم شهريورماه سال 1398پروژه اقدام ملي مسکن به طور رسمي آغاز و هجدهم آبان ماه سال 1398 اولين مرحله ثبت نام از متقاضيان اين طرح در چهار استان شروع و سپس به ديگر مناطق کشور تسري پيدا کرد. به گزارش ايسنا، بنابراين حدود 15 ماه از آغاز ثبت نام طرح اقدام ملي مسکن مي گذرد اما هنوز برخي متقاضيان اعلام مي کنند که وضعيت پروژه شان مشخص نيست.

تعدادي از افرادي که اسمشان براي مسکن ملي تاييد شده و واريز وجه داشته‌اند عنوان مي‌کنند پس از ثبت نام و واريز اوليه وجه بلاتکليف هستند. نه تنها خبري از اجراي پروژه نيست بلکه در مواردي جانمايي نيز انجام نشده است. عده‌اي هم مي‌گويند بعد از واريز 40 ميليون تومان که از ماه‌ها قبل انجام داده‌اند اطلاع‌رساني براي انجام مراحل بعدي صورت نگرفته است. يکي از دلايل عدم پيشرفت کارها در طرح اقدام ملي مسکن، استقبال نکردن سازندگان از فراخوان‌هاي ادارات راه و شهرسازي استان‌هاست. سازندگان نسبت به مواد قراردادها نقدهايي دارند. از طرف ديگر نوسانات نرخ مصالح ساختماني، محاسبات آنها را از بازده سرمايه در پروژه مسکن ملي به هم ريخته است. طبق اعلام مديرعامل بانک مسکن که تامين تسهيلات 140 هزار واحد طرح اقدام ملي مسکن را بر عهده دارد تا کنون حدود 8000 ميليارد تومان به پروژه‌هاي اقدام ملي تزريق شده که 5000 ميليارد تومان از طريق آورده متقاضيان و 3000 ميليارد تومان از طريق تسهيلات 100 ميليون توماني تامين شده است. قرار است پروژه 400 هزار واحدي اقدام ملي مسکن تقريبا در تمام استان‌ها اجرا شود. از 6/1ميليون متقاضي اوليه 460 هزار نفر واجد شرايط شناخته شدند. 198 هزار نفر افتتاح حساب و 138 هزار نفر واريز وجه داشته‌اند. آورده اوليه حدود 40 ميليون تومان است، البته ظاهرا در برخي پروژه‌ها 50 ميليون و حتي بيشتر از متقاضيان دريافت شده است. از جمله مشکلات اصلي طرح اقدام ملي، تامين مبلغ آورده است که بسياري از خانوارها توان پرداخت آن را ندارند. يکي از متقاضيان طرح اقدام ملي مسکن در استان قزوين مي‌گويد: بعد از اينکه اسمم براي مسکن ملي تاييد شد از من خواستند تا به سازمان نظام مهندسي مراجعه کنم. آنجا فرمي را دادند پر کنم و 120 هزار تومان کارمزد دريافت کردند. بعد گفتند که بايد 40 ميليون تومان پرداخت کنيد و هر چهار پنج ماه نيز 40 ميليون تومان ديگر بدهيد. آخر من کارگر چطور ماهيانه 8 تا 10 ميليون تومان پس انداز کنم؟ يکي ديگر از متقاضيان بيان مي‌کند: حدود پنج ماه قبل آورده اوليه به مبلغ 50 ميليون تومان وازيز کرده‌ام اما پس از آن هيچ اطلاع‌رساني به من نشده و خبري از اجراي طرح نيست. افراد ديگري هم از پرداخت آورده‌هاي اوليه از حدود هشت ماه قبل خبر مي‌دهند و مي‌گويند که حتي مکان پروژه مشخص نشده است.

به نظر مي‌رسد پيدا نشدن پيمانکاري که طرح را بپذيرد و کمبود زمين از دلايل بلاتکليفي طرح‌هاي اقدام ملي است. حتي در شهرهاي کمتر از 100 هزار نفر مشکل تامين زمين وجود دارد. به طور مثال قرار است 138 هزار واحد مسکن ملي توسط بنياد مسکن ساخته شود اما تا روز چهارم بهمن ماه تنها 11 هزار و 800 واحد به مرحله آماده‌سازي زمين و تعريف پروژه رسيده که 5800 واحد در مرحله آماده‌سازي زمين و 6000 واحد در مرحله اجرا قرار دارد. براي 12 هزار نفر از پذيرفته‌شدگان واجد شرايط هم تامين زمين نشده است. در تهرانسر هم قرار است 2000 واحد با مسئوليت اداره کل راه و شهرسازي استان تهران ساخته شود اما هنوز 1100 واحد در مراحل فراخوان قرار دارد و در واقع پيمانکاري براي آن تعيين نشده است. اين در حالي است که احمد مهرآبادي ـ مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن ـ مدتي پيش قول داد که پروژه تهرانسر شهريورماه 1401 به پايان برسد! طرح اقدام ملي در مناطق مختلف کشور از پيشرفت يکساني برخوردار نيست. به‌طور مثال در شرايطي که هنوز برخي پروژه‌ها آغاز نشده، برخي ديگر از حدود سه ماه قبل افتتاح شده است. تعدادي ديگر نيز در مراحل مختلف پنج تا 50 درصد پيشرفت قرار دارد. بعضي پروژه‌ها نيز به پيشرفت بالاي 70 درصد رسيده است.

مسکن ملي در يک نگاه

شهريوماه 1398 طرح اقدام ملي مسکن با حضور رئيس جمهوري کلنگ‌زني شد و 18 آبان ماه 1398 ثبت نام از متقاضيان در چهار استان آغاز و سپس به ديگر استان‌ها تسري پيدا کرد. براي اين پروژه 400 هزار واحد تعريف شد که در دور اول و دوم نام‌نويسي 6/1 ميليون نفر از طريق سايت tem.mrud.ir و پيامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرايط شناخته شدند. اولين واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز يکم آبان ماه 1399 به دستور رئيس جمهوري افتتاح شد. اين پروژه از طريق آورده متقاضيان و 100 ميليون تومان وام بانکي با نرخ سود 18 درصد ساخته مي‌شود. آورده متقاضيان در مرحله اول حدود 40 ميليون تومان است. ميانگين قيمت اين واحدها در کل کشور طبق آخرين برآورد از هزينه‌هاي تابستان 1399 به متري 7/2 ميليون تومان مي‌رسد که البته با توجه به کيفيت سازه‌ها در مناطق مختلف، قيمت‌ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به پايان رسيده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از 18 دي ماه 1399 آغاز شد و پنج‌شنبه (25 دي ماه) به اتمام رسيد. در صورت خالي شدن ظرفيت يا تامين زمين، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار