| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد

از اقناع افکار عمومی تا رسیدن به کاندیدای واحد

آرمان ملي- حميد شجاعي: جبهه اصلاح‌طلبان ايران قرار است که طي ماه‌هاي آينده از کانديداي اجماعي اصلاح‌طلبان براي انتخابات 1400 رونمايي کند؛ اما اين امر باعث نشده که احزاب اصلاح‌طلب پا پس بکشند و منتظر اعلام نظر نهاد اجماع‌ساز خود باشند. ماجرا از اين قرار است که احزاب گزينه مدنظر خود را به جبهه ارائه مي‌کنند و در خصوص اجماع يا عدم اجماع بر روي آن شخص بحث، بررسي و راي‌گيري مي‌شود. در اين راستا برخي شانس کانديداهاي حزب کارگزاران براي اجماع اصلاح‌طلبان را بسيار زياد مي‌دانند. اين در حالي است که خود کارگزاراني‌ها هنوز در اين خصوص به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌اند. حسين مرعشي سخنگوي حزب کارگزاران سازندگي مي‌گويد: «تصميم ما اين است که بعد از بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات توسط شوراي نگهبان، گزينه خود را اعلام کرده و از حالا دستمان را رو نمي‌کنيم.» بايد ديد نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان روي گزينه کارگزاران به توافق مي‌رسند يا شرايط به گونه ديگري رقم خواهد خورد.

گام‌به‌گام تا 1400

انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم در خرداد 1400 حدود 4ماه ديگر فرامي‌رسد و جريانات سياسي از ماه‌هاي پيش درصدد برنامه‌ريزي در جهت حضوري پرقدرت و فعال در اين انتخابات برآمده‌اند. چه اينکه برخي در شبکه‌هاي اجتماعي گام را فراتر نهاده و براساس احتمال کانديداتوري برخي افراد از کابينه احتمالي آنها نيز رونمايي کرده‌اند. اين در حالي است که اصلاح‌طلبان پس از کش‌وقوس‌هاي فراوان پيرامون سازوکار وحدت‌بخش و ادامه همکاري با شوراي عالي سياستگذاري يا تشکيل نهاد اجماع‌ساز جديد تحت عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ايران بالاخره در گامي رو به جلو برداشته‌اند و برنامه‌هاي خود را براي حضوري هر چه موفقيت‌آميزتر در انتخابات پيش رو پيش مي‌برند. البته تشکيل اين نهاد باعث نشده تا احزاب اصلاح‌طلب عضو اين جبهه از تحرکات حزبي خود دست کشيده و در انتظار تصميم نهاد اجماع‌ساز خود باشند. چنانکه احزاب چون کارگزاران سازندگي، اتحاد ملت، اعتماد ملي، نداي ايرانيان، مردم‌سالاري و... موضع خود را در قبال نامزد حزبي بيان کرده‌اند و حتي در برخي از اين احزاب از برخي چهره‌هاي درون‌حزبي به‌عنوان کانديداي 1400 نيز ياد مي‌شود. در اين راستا از سوي کارگزاراني‌ها چهره‌هاي نام‌آشنايي چون محسن هاشمي رئيس فعلي شوراي شهر و اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور از احتمال بالايي براي حضور در انتخابات پيش رو برخوردار هستند و در جريان اصلاحات نيز برخي از احتمال حضور اين دو در انتخابات مي‌گويند. البته اين در حالي است که اين دو تا کنون سخني در تاييد يا رد حضور در انتخابات نگفته‌اند. از طرفي چهره‌هاي ديگري چون محمدرضا عارف، مسعود پزشکيان، محمدجواد ظريف و حتي سيدحسن خميني نيز مطرح شده‌اند اما سياست اجماعي اصلاح‌طلبان سکوت انتخاباتي بوده است و هنوز هيچ نامزد صددرصدي از سوي اين جريان سياسي براي انتخابات معين نشده است. هرچند که اين کاملا رويکردي منطقي است چراکه هيچ جرياني چند ماه مانده به انتخابات که هنوز فضاي انتخاباتي نيز در کشور ايجاد نشده کانديداي اصلي خود براي حضور در انتخابات را معرفي نمي‌کند. چنانکه اصولگرايان نيز با وجود يک لشکر کانديدا براي سال 1400 هنوز نسبت به کانديداي موردحمايت خود در انتخابات به موضعي رسمي نرسيده‌اند. آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان در حدفاصل 4 ماه مانده به انتخابات دو گام بزرگ پيش رو دارند که شايد بتوان گفت نتيجه انتخابات 1400 را به نحوي براي آنها رقم خواهد زد. گام نخست بحث بازسازي و بازيابي اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي است که به سبب عملکردهاي اقتصادي دولت صدمه ديده و با ريزش چشم‌گيري مواجه شده است. اصلاح‌طلبان بايد بتوانند تصميم‌هاي درست و دقيقي نسبت به چگونگي ترغيب مردم به حضور در انتخابات و حمايت از اين جريان اتخاذ کنند و به عبارتي «چه بايد کرد» خود را مشخص کنند. گام دوم نيز بحث چگونگي حضور در انتخابات است که اصلاح‌طلبانه وارد شوند يا اينکه با توجه به شرايط موجود تن به ائتلاف دهند. گرچه بسياري از اصلاح‌طلبان معتقدند که به هر نحو شده بايد با هويت اصلاح‌طلبانه وارد شد اما در اين راه بايد رويکردهاي حاکميت و نگاه شوراي نگهبان به کانديداهاي اصلاح‌طلبان را نيز مدنظر قرار داد. چراکه به عبارتي آنها هستند که زمين بازي را براي اصلاح‌طلبان تعريف کرده و چگونگي حضور اصلاح‌طلبان را معين مي‌کنند.

بر اساس نظر ائتلاف عمل خواهيم کرد

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره آخرين اقدامات حزب کارگزاران براي انتخابات1400 اظهار کرد: تصميم ما اين است که بعد از بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات توسط شوراي نگهبان، گزينه خود را اعلام کرده و از حالا دستمان را رو نمي‌کنيم. حسين مرعشي گفت: ما درباره گزينه حزب به جمع‌بندي رسيده‌ايم و پيشنهاد خود را به ائتلاف اصلاح‌طلبان اعلام خواهيم کرد و از او دفاع مي‌کنيم اما در نهايت براساس نظر ائتلاف عمل مي‌کنيم چون عضوي از ائتلاف اصلاح‌طلبان هستيم. سخنگوي حزب کارگزاران سازندگي درباره تاثير اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري بر معرفي گزينه حزب، اظهار کرد: اصلاحات اين قانون به انتخابات1400 نمي‌رسد و از شوراي نگهبان عبور نمي‌کند. وي همچنين درباره انتشار کابينه نامزدهاي انتخابات در فضاي مجازي تصريح کرد: اينها جعلي است و هنوز اصلاح‌طلبان وارد اين مراحل نشده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار