| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد

نه «ظریف» به انتخابات 1400

آرمان ملي- مطهره شفيعي: وزير امور خارجه درحاشيه جلسه ديروز هيأت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال کانديداتوري وي و نيز انتشار ليست کابينه منسوب به وي در فضاي مجازي گفت: از محبتي که دوستان به من دارند متشکرم ولي جديت ليست کابينه منسوب به من همان اندازه است که يک کابينه از شخصيت‌هاي کارتوني در همين فضاي مجازي منتشر شده بود. محمدجواد ظريف تاکيد کرد: «تصميم من همان است که اعلام کرده بودم و نه دشمني با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصميم من همان است که اعلام کرده بودم.» اما آخرين تصميمي که ظريف عنوان کرد، چه بوده که ديروز به آن استناد کرد. 18 بهمن بود که ظريف گفت: «من قصد ندارم وارد انتخابات رياست‌جمهوري شوم. قصد من اين است که اين وظيفه‌اي که الان دارم را انجام دهم. الان فرصت بهره‌برداري از شرايط ويژه سياست خارجي است. مردم ما 4سال در برابر جنگ اقتصادي مقاومت کردند و دولتي که اين جنگ را به راه انداخته کنار رفته و دولتي که به جاي آن آمده ميراث‌دار يک شرايط بد خارجي و داخلي است. اين يک فرصت براي ايران است. من مي‌خواهم از اين فرصت از طرف کل جمهوري اسلامي استفاده کنم؛ نه از طرف فردي که داعيه انتخاباتي دارد؛ به همين دليل دلم مي‌خواهد همه دوستان مطمئن باشند که اين فرصت براي کشور است؛ نه فرصت براي يک فرد يا يک جناح. بنابراين نمي‌خواهم اين بحث‌ها با موضوعاتي که من هيچ علاقه‌اي به آن ندارم به شکلي مخلوط شود که دوستاني موفقيت اين مسير را که موفقيت کشور و مردم است، به‌حساب موفقيت يک فرد بگذارند.»

تدبير ظريف مقابل مخالفان

بدون شک محمدجواد ظريف يکي از شخصيت‌هايي است که در صورت کانديدا شدن در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مي‌تواند آراي زيادي را به خودش اختصاص دهد چراکه طي سال‌ها حضور در جايگاه وزارت خارجه نشان داد که براي دفاع از حقوق مردم و کشور ذره‌اي عقب‌نشيني نخواهد کرد و حاضر به پذيرش فشارها براي آسايش مردم است که نمونه اخير آن دريافت دو کارت زرد در يک روز از مجلس اصولگرا و دلواپس يازدهم بود. در اوسط سال جاري بود که دلواپسان پارلمان ظريف را دروغگو خطاب کردند و عليه برجام شعار دادند اما ظريف شخصيتي نبود که در زمين مخالفان بازي کند؛ بنابراين در آن روز تنها به اين جملات اکتفا کرد که «به من ذليل گفتيد درصورتي‌که رهبر انقلاب شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتيد درصورتي‌که رهبر انقلاب صادق گفته بود.» تجمع‌ها يا تريبون‌هاي باز عليه ظريف بسيار بوده و هست. نکته قابل تامل آنجاست که دلواپسان و مخالفان وزير خارجه مدت‌هاست ابايي از اعلام فراخوان براي تجمع عليه ظريف ندارند مانند 6 بهمن سال گذشته که رسانه‌هاي دلواپس خبري درباره برگزاري تجمع در اعتراض در اظهارات ظريف با نشريه اشپيگل را منتشر کردند، تجمعي که مجوز قانوني نداشت و ظاهرا دلواپسان براي تخريب شخصيت‌هاي صاحب‌نام کشور نيازي به رعايت قانون ندارند چون اطمينان دارند برخوردي با آنها نمي‌شود. در 7 بهمن 98 تعدادي دلواپس در مقابل ساختمان وزارت خارجه تجمع کردند و با سر دادن شعارهايي از جمله «هسته‌اي را داديد رفت، غيرتمان را نمي‌دهيم» خواستار عذرخواهي ظريف از آنچه شدند که به زعم آنها اشتباه بوده است.

دليل مخالفت با رياست‌جمهوري ظريف

اما مخالفت دلواپسان با ظريف براي چيست؟ آيا از به سرانجام رسيدن برجام هراس دارند يا مي‌خواهند سرپوشي بر اشتباهات ديپلمات‌هاي همفکر خودشان بگذارند که زماني در وزارت خارجه مسئوليت داشتند؟ اين موضوع فراتر از موضوعات مورداشاره است. در وهله اول دلواپسان تلاش زيادي مي‌کنند که مبادا ظريف کانديداي رياست‌جمهوري شود چون مطمئن هستند او با راي بالايي به پاستور مي‌رسد که در نتيجه آن تحول عظيمي در عرصه ديپلماسي رخ خواهد داد که منافع اقتصادي دلواپساني را پايان مي‌دهد که از تحريم‌ها کسب روزي مي‌کنند. همچنين با رئيس‌جمهور شدن ظريف روابط ايران با برخي کشورها که طي سال‌هاي اخير تيره شده بود، بهبود پيدا مي‌کند و دلواپسان بهانه‌اي براي خودنمايي نخواهند داشت. از سوي ديگر، بارها از سوي دلواپساني مانند حميدرضا ترقي مطرح‌شده اصولگرايان بايد در موضوعاتي مانند ارتباط با آمريکا نقش نخست را داشته باشند که در صورت رياست‌جمهوري ظريف اين خواسته هيچگاه به واقعيت بدل نمي‌شود.

بازار داغ دعوت و شايعه

اگر ظريف تغييري در تصميم خود داشته باشد به‌طور حتم مورد حمايت اصلاح‌طلبان قرار مي‌گيرد، چراکه اعضا و احزاب اين جريان بارها تاکيد کردند ظريف کانديداي آنهاست؛ به عنوان نمونه، علي‌محمد غريباني عضو شوراي مرکزي کارگزاران چند روز پيش گفت که محسن هاشمي کانديداي اصلي کارگزاران است و اگر ظريف کانديدا شود از او هم حمايت مي‌شود. محمدعلي وکيلي فعال سياسي اصلاح‌طلب هم گفته بود: «نياز به شکل‌گيري ائتلافي از نخبگان و آدم‌هاي کارآمد در همه جناح‌هاي سياسي با هدف برون‌رفت کشور از مشکلاتي که امروز با آنها دست و پنجه نرم مي‌کند، وجود دارد؛ هنوز براي اعلام اسامي زود است ولي لاريجاني و ظريف اين شانس را دارند.» در اين ميان برخي اصولگرايان درصدد القاي عدم حمايت اصلاح‌طلبان از ظريف هستند يا شايعاتي درباره تصميم ظريف منتشر مي‌کنند که محمد مهاجري از آن جمله است. او نوشت: ظريف براي ثبت‌نام در انتخابات 1400 شرط گذشت! اين فعال رسانه‌اي اصولگرا در توئيتي از شرط وزير امور خارجه براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم خبر داده بود. محمد مهاجري، فعال رسانه‌اي اصولگرا در توئيتي نوشت: «ظريف شرط خود را براي ثبت‌نام در انتخابات 1400 اعلام کرد. او در پاسخ کساني که گفته‌اند ظريف براي تاييد صلاحيتش توسط شوراي نگهبان تلاش مي‌کند گفته است اگر اين شورا تضمين قطعي بدهد که صلاحيت مرا رد مي‌کند، حتما ثبت‌نام خواهم کرد تا خيال همه براي هميشه راحت شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار