| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد

مقوله مهم لاستیک!

فریور خراباتی

لاستيک خودش به تنهايي مقوله بسيار مهمي است، لاستيک حکم کفش ‏را براي ماشين دارد، همانطوري که از گيوه و دمپايي الان به کفش‌هايي رسيديم که ضد‌آب و ضد‌سرما و ‏ضد‌ضربه و ... هستند، لاستيک هم از لاستيک‌هاي بادي نازک امروز تبديل شده به لاستيک‌هاي تيوب‌لس و ‏چند‌لايه!‏

مثلا آن اوايل که ماشين اختراع شد، لاستيک به اين صورت بود که ما چهار تا لاستيک روي ماشين داشتيم، ‌‏80 تا زاپاس بايد توي ماشين جاسازي مي‌کرديم، يعني لاستيک‌ها آن زمان با يه«پخ» يا بشکن پنچر مي‌شدند.‏

بعد لاستيک‌هاي تيوب‌دار آمده‌اند که داخل‌شان يک تيوب بود اما آنها هم خيلي پنجر بشو بودند.

به همين خاطر توي دهه شصت، تلمبه لاستيک يکي از ارکان اصلي هر خانواده‌اي بود، مثلا لاستيک ‏دوچرخه‌هاي کورسي يه‌جوري بود که انگار از بغل‌شان هم يک مقدار لاستيک رد کرده بوديم، گاهي اوقات بدون ‏اينکه دوچرخه حرکت کرده باشد، پنچر مي‌شدند.

بعد که علم پيشرفت کرد و لاستيک‌هاي تيوپ‌لس وارد بازار شدند، وضعيت کمي بهتر شد.لاستيک‌هاي ‏تيوب‌لس مثل لاستيک‌هاي قديمي لوس و ننر نيستند و قوي بار آمده‌اند.

البته ما بعدا در صنعت لاستيک‌سازي را توانستيم با يک‌سري صنايع ديگر ترکيب کنيم و حتي توي صنعت ‏غذايي شاهد توليد کباب کوبيده‌هاي لاستيکي بوديم و پيوند صنعت لاستيک به صنايع غذايي در واقع در ‏کشور خود ما توسط برخي از آشپزان جوان کشورمان شکل گرفت.‏

البته لاستيکي که براي ماشين استفاده مي‌شود را«تاير» مي‌ناميم، اگر نه لاستيک در موارد بسيار زياد ديگري ‏کاربرد دارد.

قديم‌ها لاستيک در واقع وسيله‌اي براي عدم نفوذ آب به اجسام استفاده مي‌شد؛ که کشفش هم برمي‌گردد به ‏کشور آمريکاي جنوبي... يعني برويد آرژانتين بپرسيد:« دو تا از کشفاتون رو نام ببريد؟» مي‌گويند:« مارادونا و لاستيک!».

خلاصه الان که فصل بارش و باران است، چند وقت ديگر هم تعطيلات نوروزي و مسافرت‌ها آغاز مي‌شوند، اگر مسئولان عزيز کمي قيمت آن را ‏ارزان کنند واقعا ممنون مي‌شويم، دندانپزشکي که نمي‌توانيم برويم، لااقل آپاراتي بتوانيم برويم. الان وضعيت ‏قيمت تاير به صورتي شده که لاستيک‌هاي زير ماشين مردم مثل فيل‌هاي هندوستان بدون عاج و مثل کف ‏دست بنده، صاف صاف هستند و اين يکي وجدانا شوخي‌بردار نيست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار