| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد

كرونا؛ مسافرِ سفرهاي نوروزي

آرمان ملي: در شرايطي که صنعت گردشگري در آستانه ورشکستگي کامل قرار دارد و چشم اميد وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري و ميليون‌ها فعال اين حوزه به تعطيلات نوروز 1400 است، با توجه به هشدارهاي وزارت بهداشت، بعيد است که موج سفرهاي گسترده در کشور آغاز نشود. البته مردم نيز بارها ثابت کرده‌اند که پس از يکسال شيوع کرونا خسته شده‌ و سفرهايشان در اولويت نخست قرار دارد. با اين حال کارشناسان و وزارت بهداشت به اوج موج چهارم کرونا در اواسط اسفند هشدار جدي مي‌دهند و در حالي‌که چالش جديد ويروس انگليسي، برخي از استان‌ها مانند مازندران و قزوين را در آستانه بحران قرار داده بايد منتظر تصميمات روزهاي آينده ماند. با اين حال روز گذشته اخباري در رابطه با مجوزهاي سفرهاي نوروزي و متقاعد شدن ستادملي کرونا براي تعطيلات نوروز منتشر شد، اين درحالي است که طي چند روز گذشته، آمار ابتلا و مرگ و مير در کشور روبه افزايش است. طبق آخرين آمار وزارت بهداشت و درمان از دوشنبه (27 بهمن) تا سه‌شنبه (28 بهمن) 8011 بيمار جديد مبتلا به کرونا در کشور شناسايي شدند و 89 بيمار ديگر جان خود را از دست دادند. با اين حساب مجموع بيماران کوويد19 در کشور به يک ميليون و 534 هزار و 34 نفر رسيد و 59 هزار و 117 جانشان را از دست دادند. سه هزار و 696 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاري تاکيد کرد: بر اساس آخرين تحليل‌ها، در حال حاضر 9 شهرستان (آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هويزه) در وضعيت قرمز، 39 شهرستان در وضعيت نارنجي، 228 شهرستان در وضعيت زرد و 172 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.

شناسايي 17 مبتلا به کروناي جهش يافته

در آستانه سال جديد و تجمع مردم براي خريدهاي عيدانه و همچنين آعاز موج سفرها، نگراني‌هاي بسياري را براي مسئولان ايجاد کرده است و طبق آخرين آمار هر روز بر تعداد مبتلايان به کروناي انگليسي افزوده مي‌شود. طبق ادعاي رئيس مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: 17 بيمار قطعي مبتلا به ويروس جهش يافته انگليسي تاکنون در ايران شناسايي شدند و خطر گسترش سريع اين ويروس جدي است. کيانوش جهانپور افزود: هفت نفر از اين افراد که به طور قطعي به ويروس کروناي جهش يافته انگليسي مبتلا شده اند در استان قزوين هستند به همين علت مقررات ويژه‌اي براي شناسايي و کنترل شيوع اين بيماري در استان قزوين اجرا مي شود. سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت نيز اعلام کرد: خطر ورود به خيز چهارم کرونا جدي است و همه بايد براي جلوگيري از آن دست در دست هم دهيم و از انتشار ويروس کرونا به خصوص ويروس جهش يافته انگليسي به طور جدي تر از ترددهاي غيرضروري خودداري کنيم و از هرگونه دورهمي و مهماني‌هاي خانوادگي کمک کنيم و با همکاري هم از ايجاد موج جديد بيماري در کشور ممانعت کنيم. سعيد نمکي وزير بهداشت نيز در قزوين با هشدار نسبت به خيز جديد کرونا و خطرات نگران کننده ويروس جهش يافته انگليسي گفت: اعتقاد ندارم که فقط همين چند مورد از ويروس جهش يافته در قزوين وجود دارد. حتما بايد جلسات مشترک بين استان زنجان، قزوين، البرز و تهران تشکيل شود و کل اين منطقه بايد تحت نظارت مستمر باشد و اولين پيک بيماري از هر کجا پيدا شد بايد بلافاصله خاموش شود.

سفرها آغاز مي‌شود!

در اين شرايط وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري، ستادکرونا را براي سفرهاي نوروز 1400 متقاعد کرد. همان‌طور که ولي تيموري معاون گردشگري گفته است: «وزارت گردشگري با تشريح و تبيين برنامه‌ها و تمهيدات به عمل آمده و با معرفي دو راهکار سبز براي سفرهاي ايمن، اعضاي ستاد کرونا را براي سفرهاي نوروز 1400 متقاعد کرد. همچنين خطاب به مديران ادارات کل استاني تاکيد کرد: فرصت فراهم شده مبني بر ممنوعيت نصب چادر در پارک‌ها و نيز اسکان در مراکز متفرقه از جمله سالن‌هاي ورزشي، کمپ‌ها، مدارس و غيره بهترين فرصت براي افزايش ضريب اشغال مراکز اقامتي سراسر کشور به شمار مي‌آيد و نقش ادارات کل استان در ايجاد زمينه بهره‌مندي بخش خصوصي از اين امکان با اطلاع‌رساني و حمايت همه جانبه بسيار پررنگ است.

آغاز رزرو هتل‌هاي سراسر کشور

رئيس جامعه هتلداران نيز گفت: نحوه رزرو و کنسلي اتاق هتل‌ها براي عيد نوروز سال 1400 تفاوت‌هايي با سال گذشته دارد و امسال در صورت لغو رزرو، مسافر بايد جريمه بپردازد. جمشيد حمزه‌زاده افزود: هتل‌هاي کشور از هم اکنون رزروهاي نوروزي خود را آغاز کرده‌اند. اين رزروها بدون هيچ محدوديتي در همه شهرهاي ايران انجام مي‌شود. بنابراين اگر اتاقي را کنسل کند تابع دستورالعمل و شيوه نامه رزرو مراکز اقامتي خواهد بود و بر اساس آن بايد جريمه کنسلي را بپردازد. مگر اينکه ستاد کرونا اعلام کند، هتل‌هاي يک شهري تعطيل شود. در آن صورت هم بايد جلسه‌اي برگزار شده و تصميم‌گيري شود. البته ما اميدوار هستيم در عيد 1400 هيچ شهري و در پي آن هيچ هتلي تعطيل نشود. رئيس جامعه هتلداران ايران همچنين درباره افزايش نرخ اتاق هتل‌ها در عيد 1400 گفت: هيچ افزايش نرخي نخواهيم داشت و همه هتل‌هاي کشور با همان نرخ سال 99 اقدام به رزرو کرده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار