| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد

مردم به حضور نظامی‌ها در قدرت حساس شده‌اند

آرمان ملی- سجاد جنت‌آبادی: در روزهای گذشته پیامی از طرف مقام معظم رهبری به واسطه گری رئیس مجلس یازدهم به رئیس جمهور روسیه ارسال شد. بعد از اینکه نامه به رئیس دوما تحویل داده شد، بعضی از تحلیلگران دادن این مساله را بسیار مهم تلقی کردند و تاکید کردند که به سادگی از مساله نباید عبور کرد. بعضی‌ها تحلیل می‌کنند که رئیس مجلس خود را پیروز انتخابات 1400 می‌داند و به همین دلیل شخصا اصرار داشتند تا نامه رهبری را به مقامات علی رتبه کشور روسیه تحویل دهند. در آن سو هم اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 نیاز به اعتماد دوباره مردم و تایید صلاحیت کاندیداها توسط دستگاه‌های نظارتی دارند و با وجود اینکه فقط چند ماه تا انتخابات 1400 باقی مانده هنوز مردم از آنها روی برگردانده‌اند و دولت روحانی را مقصر همه مشکلات کشور می‌دانند. در همین رابطه «آرمان ملی» با اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

پيام رهبر انقلاب به رئيس جمهور روسيه داراي چه محتويات مهمي مي‌تواند باشد و چرا اين نامه از طرف آقاي قاليباف به مقامات روسيه تحويل داده شده است؟

پيام مقام معظم رهبري به رئيس جمهور روسيه قاعدتا داراي يک پيام روشني بوده است. ايشان بدون دليل و استدلال منطقي هيچ پيامي را منتقل نمي‌کنند. به طور دقيق اطلاع ندارم که پيام مقام معظم رهبري به رئيس جمهور روسيه داراي چه محتوياتي است، اما قطعا يک سوالي وجود دارد که چرا بايد آقاي قاليباف پيام رهبر انقلاب را به مسئولان عالي رتبه روسيه تحويل مي‌دادند. چه دليلي وجود دارد که وزير امور خارجه پيام رهبر انقلاب را به مقامات روسيه تحويل نداده‌اند. با در نظر گرفتن تمام اين سوال‌ها به نظر مي‌آيد که مقام معظم رهبري يک توجه خاصي به اين موضوع داشتند. بعضي‌ها ادعا مي‌کنند که پيام اين موضوع اين است که خود را پيروز انتخابات مي‌داند که بسيار تعجب‌آور شده است. از طرفي برخي مي‌گويند که رئيس مجلس از رهبري درخواست کرده که نامه را او به مقامات روسيه تحويل بدهد که اين مساله هم جاي سوال دارد. مقام معظم رهبري در تمام مسائل به صورت قاطع برخورد مي‌کند. البته بعضي‌ها از ارائه نامه رهبري توسط رئيس مجلس به مقامات روسيه سوء استفاده کرده‌اند و برداشت‌هايي را از اين مساله داشته‌اند. من نيت رئيس مجلس يازدهم را از اينکه چرا اصرار داشتند خودشان نامه رهبري را به مقامات روسيه تحويل داده‌اند، اطلاعي ندارم.

فــکــر مــي‌کــنيدکه مردم از حضور نظاميان در عــرصه ريـــاست جمهوري استقبال مي‌کنند؟

فقط يک نکته را مي‌دانم که مردم نسبت به حضور نظامي‌ها در راس قوه مجريه حساس شده‌اند و شخصا من اين مساله را چندين بار در گفت وگو‌هاي مختلفي تاکيد کرده‌ام. شرايط کشور طوري شده که اميد مردم براي حضور در انتخابات کاهش يافته و مسئولان بايد وضعيت موجود مردم را درک کنند و مردم را ترغيب کنند تا پرشور در صحنه انتخابات حاضر شوند. رئيس مجلس فقط يک سال از حضورش در رياست قوه مقننه مي‌گذرد، اينکه بيايد در انتخابات رياست جمهوري کانديدا شود چندان منطقي نيست که رياست مجلس را رها کند و وارد قوه اجرايي شود. به نظر من اين موضوع اول تا حدي نگاه ابزاري به راي مردم است و دوما نظر مردم در اين بين سوخت شده است. تا به حال به اين مساله توجه کرده‌ايد، براي اينکه يک نفر در مجلس قرار بگيرد چه هزينه‌هايي از جيب مردم شده است. چرا بايد در کشور ما با وجود انبوه مشکلات اقتصادي فردي از رياست مجلس تمايل دارد به قوه مجريه هم بينديشد؟ اين مساله خيلي مناسب به نظر نمي‌آيد و داراي سوال هايي است.

چه شرايطي باعث شده که مردم در سال‌هاي اخير از شرايط نا اميد شوند؟

به‌نظر من حال جامعه خوب نيست اما نه به اين معنا که مردم نسبت به زندگي احساس يأس و نااميدي داشته باشند. من فکر مي‌کنم مهم‌ترين اتفاقي که در اين حادثه بيماري در جامعه رخ داد و حادثه مثبتي بود اين است که مردم احساس مي‌کنند خودشان بايد مشکلات خود را حل کنند و در پي اين باشند که نگاهشان بيشتر به دست و توان خودشان باشد. اين گفته از اين جهت مي‌تواند مهم باشد که در آينده يک مشارکتي را با حاکميت ايجاد مي‌کند که اگر جامعه زماني خواسته‌اي داشت بتواند در کنار مسئولان در آن مساله مشارکت داشته باشد. در هر صورت شرايط جامعه به‌دليل اتفاقاتي که افتاده و مشکلات اقتصادي که بر مردم حادث شده اقتضا مي‌کند دولتمردان و عامه مردم براي اينکه بتوانند زندگي خود را بهتر اداره کنند محاسبه‌اي در زندگي خود داشته باشند. از محدوديت‌هايي که برايمان اعمال مي‌شود از يک طرف و از طرف ديگر مشکلات داخلي بر شرايط جامعه تاثير مي‌گذارند، البته همه مشکلات هم به گردن مديران جامعه نيست بلکه بخشي از آن با توجه به اتفاقاتي است که افتاد و ما ناآگاهانه وارد اين عرصه شده و به اين بليه گرفتار شديم.

عملکرد دولت روحــاني در سال‌هاي اخير باعث نشده که مردم از اصلاح‌طلبان هم براي حضور در انتخابات نااميد شوند و باعث شکست آنــها در انتخابات آينده شود؟

رويکردي در بين احزاب اصلاح‌طلب وجود داشت اما همه عزم کردند که از آقاي روحاني حمايت کنند. شاهد بوديد که در آن گرما و فشار جمعيت چقدر اقبال شد و مردم چگونه پاي صندوق راي آمدند تا اثبات کنند ديدگاهشان حرف اول را مي‌زند و اينها اصلاح‌طلب هستند. لذا به‌نظرم ريزشي اتفاق نيفتاده است؛ اصلاح‌طلبي همچنان هست و ممکن است بنا به تغييرات در جامعه خواسته‌ها و آمال و آرزوهايش متفاوت شده باشد. اين طبيعي است که اصلاح‌طلبان به‌دنبال اين معنا باشند که در روش، نوع گفت‌وگو و عملکردشان تجديد نظري کنند و همواره نيز از اين آمادگي برخوردار بوده‌اند که به اين امر مبادرت ورزند. البته اين مساله بدين معنا نيست که اصلاح‌طلبي از جامعه ما رخت بربندد و اين هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار