| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد

احیای سرمایه اجتماعی یا اجماع انتخاباتی؟

آرمان ملي- حميد شجاعي: اصلاح‌طلبان با اينکه اخيرا هيات‌رئيسه و رئيس موقت سازوکار اجماع‌ساز خود موسوم به جبهه اصلاح‌طلبان ايران را انتخاب کرده و يک گام ديگر به سمت انتخابات برداشتند اما برخي معتقدند که آنها هنوز هم بايد به برخي مشکلات درون‌جرياني و تشکيلاتي خود بپردازند و تشکيلاتي روي کار آورند که کاملا دموکراتيک باشد. به عقيده برخي، جبهه اصلاح‌طلبان ايران همان شوراي عالي است و فرقي نکرده؛ لذا در رويکرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات 1400 تغييري حاصل نشده است. سيدصادق خرازي معتقد است: «اصلاح‌طلبان با اين سازوکار به جامعه اين پيام را منتقل کردند که هيچ چيز در جريان اصلاحات تغيير نکرده است.»

تقدم بازيابي سرمايه اجتماعي

اواسط دي‌ماه بود که پس از کش‌وقوس‌هاي بسيار پيرامون چگونگي کنش اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات 1400 و انتخاب کانديداي اجماعي بالاخره سازوکار اجماع‌ساز و نهاد تصميم‌گير اصلاح‌طلبان تحت عنوان نهاد اجماع‌ساز متشکل از 30 حزب و اشخاص حقيقي تاسيس و جايگزين شوراي عالي سياستگذاري شد. اين شورا تا پيش از اين در ادوار مختلف انتخاباتي موفقيت‌هاي بسياري را براي اصلاح‌طلبان به بار آورده بود. اما تحولات پيرامون اين شورا و استعفاي رئيس و نايب‌رئيس آن باعث شد تا مباحثي پيرامون انحلال شوراي عالي مطرح شود و بالاخره نيز تشکيل نهاد اجماع‌ساز مهر تاييدي بر پايان کار اين شورا زد. با اين حال هرچند اين نهاد اجماع‌ساز که نامش را به جبهه اصلاح‌طلبان ايران تغيير داده‌اند چندي است که روي کار آمده اما انتقاداتي را نيز پيرامون خود مي‌بيند. چنانکه عده‌اي معتقدند جبهه اصلاح‌طلبان ايران همان شوراي عالي سياستگذاري با همان کارکردهاست که صرفا تغيير نام داده است. تغيير برخي افراد و روي کارآمدن چهره‌هاي جديدي همچون بهزاد نبوي، نيز نتوانسته کارکرد اين نهاد جديد را توجيه کند. چراکه برخي معتقدند اصلاح‌طلبان که خود از دل جامعه برخاسته‌اند نمي‌توانند سازوکارهاي دموکراتيک را رعايت نکرده و بر مبناي همان رويکردهاي سابق عمل کنند. البته در مورد چگونگي انتخاب افراد حاضر در جبهه اصلاح‌طلبان ايران مباحثي مطرح مي‌شود که در جاي خود محل تامل است. از همين رو است که سال‌هاست بحث آسيب‌شناسي و نقد درون‌جرياني از سوي برخي اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود اما هنوز به اين امر مهم پرداخته نشده است. آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان بايد اين نکته مهم را در نظر بگيرند که هر گونه اجماع يا ايجاد سازوکار و تشکيلات براي حضور در انتخابات صرفا با حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي ارزش خواهد داشت. لذا به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان بيش از اينکه به دنبال آرايش شکلي خود باشند، بايد زمان خود را براي بازيابي سرمايه اجتماعي و ترغيب مردم براي حضور در انتخابات و حمايت از نامزد خود بگذارند.

سازوکار اصلاح‌طلبان دموکراتيک نيست

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با تحولات اخير اين جريان پيرامون نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان اظهار داشت: انتقاد ما از تحولاتي که منجر به تشکيل اين نهاد شده اين است که اصلاح‌طلبان با اين سازوکار به جامعه اين پيام را منتقل کردند که هيچ چيز در جريان اصلاحات تغيير نکرده است. هر آنچه منجر به نتايج فعلي در جريان اصلاحات شده برقرار است. خبرآنلاين نوشت، سيدصادق خرازي گفت: جريان اصلاحات هنوز باور نکرده است که ريشه‌اش بايد در دل جامعه باشد. نمي‌شود که شما حرف از مردم و جامعه بزنيد و سازوکار و شفافيتي براي حضور جامعه در عالي‌ترين نهاد سياست‌گذاري خود نداشته باشيد. اصلاح‌طلبان که فقط همين افراد تکراري نيستند که برخي از دهه 60 و تشکيل جبهه پيروان خط امام تا به امروز بر اين مسند نشسته‌اند و براي کل جوانان و دانشجويان و مردمي که آرزوي تغيير و تحول را داشتند و به اين جريان دل بستند تصميم بگيرند. وي افزود: نمي‌شود که شما حرف از تحول‌خواهي و شفافيت و پاسخگويي و مدرنيته و همگام شدن حکومت با تحولات دنيا بزنيد اما سازوکار تصميم‌گيري خودتان از عقب‌مانده‌ترين شيوه‌هاي موجود در دنيا باشد. دبيرکل حزب نداي ايرانيان بيان کرد: حزب نداي ايرانيان دو سال قبل پيشنهاد خود را براي دموکراتيک کردن سازوکار تشکيل نهاد عالي اصلاح‌طلبان ارائه کرد. براساس اين پيشنهاد که رسما به شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ارسال شد پيشنهاد کرديم بخشي از اعضاي نهاد عالي مستقيما با راي بدنه جريان اصلاحات در تهران و ساير استان‌ها انتخاب شوند. نمي‌شود که شما به آن دانشجو يا به آن کسي که قرار است صداي اين جريان باشد بگوييد تو فقط بايد دنباله‌رو باشي. اين حرف شوخي است. وي ادامه داد: در جامعه جوان و تحصيلکرده امروز ده‌ها هزار جوان داريم که قدرت تحليل به مراتب قوي‌تر و دقيق‌تر و به‌روزتري از آقاياني دارند که از دهه 60 در حال تصميم‌گيري هستند و جايشان را به افراد جوان‌تر نمي‌دهند. اگر اين افراد مي‌توانستند تصميمات درست بگيرند که جريان اصلاحات امروز در اين وضعيت قرار نداشت. سفير سابق کشورمان در فرانسه عنوان کرد: بخشي از مشکل امروز اين جريان عملکرد دولت است، بخشي که به خود ما اصلاح‌طلبان برمي‌گردد. تا زماني که سازوکار انتخاب دموکراتيک نشود نمي‌شود اميد چنداني به گرفتن تصميمات درست توسط جريان اصلاحات داشت. ضمن اينکه زنان و جوانان حلقه مفقوده در اين نهاد هستند. اينکه شما جواناني که به يک حزب و جريان خاص نزديک هستند انتخاب کنيد که در راي‌گيري اکثريت داشته باشيد دهن‌کجي به همه جوانان اصلاح‌طلب است. جوانان اصلاح‌طلب نحله‌هاي مختلفي دارند. امروز اکثريت آنها منتقد اين سازوکار و انتخاب هستند. خرازي اظهار کرد: يک اتفاق جديد هم در اين شورا حضور آقاي بهزاد نبوي است. ايشان فردي دنياديده و باتجربه و منصف است. حضور ايشان مي‌تواند اميد و دلگرمي در اين نهاد باشد. تحولات و تصميمات آينده اين نهاد براي ما خيلي مهم است. انتقادات‌مان را هم انتقال داده‌ايم. اگر منافع جريان اصلاحات و جوانان اين کشور در اين نهاد قرباني منافع برخي احزاب شود دليلي ندارد که بخواهيم همراهي کنيم حتي اگر مجبور شويم کناره‌گيري کنيم. وي تصريح کرد: نمي‌توان مدعي اصلاحات در جامعه بود اما تن به اصلاحات درون‌جرياني نداد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار