| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد

گلایه عارف، سکوت روحانی

آرمان ملي- محمدهادي عليمرداني: اخيرا معاون اول دولت اصلاحات از پشت پرده استعفاي خود در انتخابات 92 و شکل‌گيري تدريجي مشکلات ميان دولت و اصلاح‌طلبان در 7 سال و نيم گذشته خبر داد. اين اظهارات بي‌سابقه زماني رخ داد که نام محمدرضا عارف در ميان اعضاي نهاد اجماع‌ساز جديد اصلاح‌طلبان ديده نشد. اين هم زماني در کنار اظهارات نه‌چندان صريح عارف درباره احتمال نامزدي‌اش‌، مي‌تواند حامل پيام آمادگي او براي حضور در انتخابات 1400 باشد.

حمايت از اصولگراي معتدل

دفاع تمام‌عيار اصلاح‌طلبان از دولت فعلي از خاطر هيچکس پاک نشده است. پس از رد صلاحيت تعجب‌برانگيز آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در سال 92، اصلاح‌طلبان که هنوز از سردرگمي واقعه بيرون نيامده بودند، تنها دو گزينه را براي نامزدي در انتخابات مناسب ديدند. اول حسن روحاني که اصولگرايي معتدل بود و سابقه رياست شوراي امنيت ملي را در کارنامه داشت. دوم محمدرضا عارف مديرعامل بنياد اميد ايرانيان و معاون اول دولت اصلاحات که اصلاح‌طلبي شناسنامه‌دار بود. با اين وجود عارف در سال 92 به نفع روحاني از رقابت کنار کشيد. اکنون و در آستانه پايان دوران رياست‌جمهوري روحاني، عارف گلايه‌هاي بي‌سابقه‌اي را خطاب به دولت مطرح کرده است که شايد بتوان آن را نشات‌گرفته از تصميم سياسي مهمي دانست.

هزينه فايده يا هزينه بي‌فايده؟

نزاع علني ميان دولت و حاميان قديمي از چند ماه پيش آغاز شد. اصلاح‌طلبان نااميد از عملکرد دولت تدبير و اميد، با نزديک شدن به انتخابات پروژه جداسازي سرنوشت دولت و اصلاحات را کليد زدند اما علت اين تصميم تنها انتخابات نبود. آيت‌ا... هاشمي حمايتي تمام‌عيار از روحاني کرد و رئيس دولت اصلاحات نيز با پيام تکرار مي‌کنم، سال 96 مردم را به حمايت مجدد از دولت يازدهم دعوت کرد. با اين وجود کمتر از 10 درصد کابينه دولت يازدهم و دوازدهم را اصلاح‌طلبان تشکيل دادند. همين امر سبب شد، عملکرد دولت با مزايا و کاستي‌هايش به پاي اصلاح‌طلبان گذاشته شود اما مشي اصلاح‌طلبانه نقش چنداني در اداره دولت نداشته باشد. پرداخت هزينه‌هاي بدون فايده صبر اصلاح‌طلبان را لبريز کرد تا جدالي آشکار ميان دولت و چهره‌هاي شناخته‌شده اصلاحات شکل بگيرد.

جدايي راه دولت و اصلاحات

چندي پيش صادق خرازي دبيرکل حزب نداي ايرانيان گلايه‌هايي از جنس آنچه پيش‌تر اشاره شد مطرح کرد و اين اظهارات با پاسخ محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور همراه شد. واعظي در جمع خبرنگاران گفت: «يکي از مسئولان ستاد انتخاباتي حسن روحاني در سال 92 بودم، يادم مي‌آيد او در هيچ جاي ستاد نقشي نداشت. نخست بيايد اثبات کند براي روي کار آمدن رئيس‌جمهوري چه کار کرده که چنين اظهاراتي داشته است؛ ضمن اينکه محمدرضا عارف تا روز سه‌شنبه قبل از راي‌گيري نامزد جريان اصلاحات در انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري بود.» عصر همان روز خرازي در پيامي صريح خطاب به رئيس دفتر رئيس‌جمهور پاسخ داد.

عارف نامزد مي‌شود؟

محمدرضا عارف که خرازي از او به عنوان حامي روحاني ياد مي‌کند اما اخيرا از اختلافات خود با رئيس‌جمهور فعلي سخن گفته است. روز گذشته عارف در گفت‌وگويي ضمن کنايه‌هاي متعدد به واعظي در پاسخ به اين سوال که آقاي واعظي مدعي شدند که در آن زمان اختلاف راي زيادي بين شما و روحاني وجود داشت و اصلاح‌طلبان با اجبار به سمت روحاني رفتند و اگر اين کار نمي‌شد بازنده انتخابات بودند .به نظر شما حرفشان درست است؟ تصريح کرد: «بناي من اين هست که به هر حرفي جواب ندهم، آقاي واعظي هم خودشان بايد جواب بدهند و من وارد جزئيات نمي‌شوم. راهبرد اصلي ما در انتخابات 92 بالابردن مشارکت و حضور مردم بود. نگاه من هم هميشه نگاه اجماعي بوده و اعتقاد به خرد جمعي دارم. اين مسيري بود که شروع کرديم و موفق شديم. نظرسنجي‌هايي که وزارت اطلاعات، صداوسيما و نهادهاي ذي‌ربط دارند گوياست .مبناي ما خرد جمعي و آوردن يک دولت منسجم و پاسخگو بود، در عين حال که ائتلاف هم بخشي از خرد جمعي است، وقتي آقاي خاتمي به عنوان رهبر جريان اصلاحات و آقاي هاشمي و بزرگان ديگر به جمع‌بندي رسيدند، بنابراين من حق نداشتم و ندارم که بيايم شخصا خودم را با فرد ديگري مقايسه کنم، يک خرد جمعي بود، تصميم گرفتند و من هم احترام گذاشتم.» عارف در ادامه نيز گفت: «ما دعا مي‌کرديم هيچ پيشنهادي نشود. احساس مي‌کردم بيرون دولت مي‌توانم مفيدتر باشم. در جلسه‌اي در خدمت آقاي روحاني بوديم و دو سه پست مطرح کرد؛ وزارت ارتباطات، وزارت علوم و معاونت علمي. من براي هر سه پست نفرات مناسب‌تر از خودم را معرفي کردم. اين را براي اولين‌بار مي‌گويم تلقي من از اين پيشنهادها اين بود که آقاي روحاني تمايلي به حضور فيزيکي من در دولت ندارد.» در روزهاي اخير و پس از خالي بودن نام محمدرضا عارف در ميان نهاد اجماع‌ساز جديد اصلاح‌طلبان، ادعاهايي مبني بر حذف عارف از حلقه اصلاح‌طلبان مطرح شد. با اين حال اظهارات هر چند دوپهلوي ديگري نيز در ميان سخنان عارف وجود دارد که نشان از عزم او براي نامزدي مجدد در انتخابات است. عارف در پاسخ به اين سوال که همچنان درباره 1400ترديد داريد که کانديدا شويد يا خير؟ مي‌گويد: «ترديد نداريم. محکم اعتقاد داريم که بايد مردم به صحنه بيايند و جريان ما هم محکم بيايند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار