| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد

تخت جمشید به حال خود رها شده؟

آرمان ملی: طی چند روز گذشته فیلمی در محوطه تاریخی تخت جمشید منتشر شد که یک پارکورکار نوجوان در این محوطه تاریخی و ستون‌های آن مشغول حرکات نمایشی بود، این جوان 16 ساله که بی‌محابا مدت زمان زیادی را ماسک به صورت در حال پریدن از ستون‌ها و پله‌های کاخ هخامنشی است و عده‌ای نیز به تماشای او ایستاده‌اند، تعجب همه را برانگیخت. کیفیت و نحوه فیلمبرداری از این تصاویر نشان می‌داد که کار فراتر از یک یا دو دوربین تلفن همراه است و ظاهرا چندین نفر مشغول فیلمبرداری هستند. انتشار این فیلم موجی از اعتراضات را به همراه داشت و در نهایت منجر به عذرخواهی این پارکورکار از مردم شد. اما این اتفاق جنبه‌های بسیار بزرگتری در خود نهان دارد و اگر گفت‌وگوی مدیر پایگاه تخت جمشید، به عنوان مدیر یکی از بزرگترین میراث‌های تاریخی جهان را مرور کنیم، آن زمان به عمق فاجعه بیشتر پی خواهیم برد. در شرایطی که حتی لمس کردن سنگناره‌های این میراث 2500 ساله ممنوع است، حمید فدایی همه تقصیرها را به گردن کرونا انداخت و اعلام کرد که «این فیلم مربوط به تابستان امسال است و به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا و کاهش نیروهای یگان حفاظتی در این مجموعه تاریخی کسی متوجه انتشار این فیلم نشده است!» زمانی که خبرنگار از وی می‌پرسد که چگونه یک نفر طی یک زمان طولانی و علیرغم وجود نگهبانان متعدد و دوربین‌های مدار بسته موجود در محوطه تاریخی تخت جمشید، امکان انجام حرکات نمایشی و فیلمبرداری از این حرکات را داشته است؟ گفته: «با توجه به اینکه این موضوع در تابستان اتفاق افتاده است من شخصا این را به پای مشکلات نشأت گرفته از شرایط کرونایی می‌گذارم که در مجموعه تخت جمشید هم حاکم بوده و اینها باعث شده است که شاید تعداد افراد مجموعه و یگان‌های حفاظت کمتر شود؛ البته باید همه مسائل بررسی شود زیرا به دنبال توجیه موضوع نیستیم.!» اما فدایی توضیح نمی‌دهد که در این مجموعه باستانی با اشیاء و سنگناره‌های باارزش چطور یگان حفاظت این مجموعه و دوربین‌های حفاظتی متوجه حضور و رفتار آنها نشدند و در نهایت تقصیر را به گردن فرهنگ ساز انداخت و افزود: «از یک منظر دیگر اگر این موضوع را بررسی کنیم بنده این را یک مشکل فرهنگی هم می‌بینم، اینکه در حوزه فرهنگی هم کم کاری شده است؛ یعنی در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص این موضوعات کمتر کار شده و این یک زنگ خطر محسوب می‌شود و باید در این ارتباط بتوانیم به این بخش از مسئولیت‌هایمان عمل کنیم؛ این مسئولیت هم حقیقتا فقط به عهده میراث فرهنگی نیست و باید زیرساختی تر و در کشور کار کنیم.»

بدون ترديد در هرکجاي دنيا، چنين خطا و سهل‌انگاري رخ مي‌داد، کار به استيضاح وزير ميراث فرهنگي و برکناري مديران مجموعه‌اي تاريخي که ارزش بسيار کمتري نسبت به تخت جمشيد دارند، منجر مي‌شد، اما طبق اتفاقات گذشته نه کسي استعفا داد و پارکور کار جوان از مردم عذرخواهي کرد، اما دريغ از يک عذرخواهي از مديريت تخت جمشيد! با اين حال فدايي توضيح داد که «مشخص نيست اين فيلم با چه انگيزه‌اي از سوي برخي در فضاي مجازي قرار گرفته است.!» اين گفته‌ها نشان مي‌دهد که هنوز اين محوطه تاريخي براي حفاظت دچار مشکل است. ممکن بود اين فرد پارکورکار، در جريان فعاليت خود، اقدام ديگري انجام مي‌داد و يا اصلا کسي با پتک وارد تخت جمشيد مي‌شد؛ در آن صورت آيا باز هم مدير پايگاه ثبت جهاني شده تخت جمشيد مي‌گفت شايد يگان حفاظت تعويض شده؟ در روز خلوت کرونايي اتفاق افتاده؟ آيا اين صحبت‌ها توجيهي براي عملکرد نادرست حفاظتي در اين مجموعه نيست؟ در اين بين نوجوان 16 ساله را به همراه مربي‌اش مجددا به تخت جمشيد کشاند و مربي از او خواست تا مقابل دوربين عذرخواهي کند او هم گفت که «آگاهي کافي از قوانين ميراث فرهنگي نداشته‌ام. به سهم خود متاسف و ناراحت هستيم و از عموم مردم عذرخواهي مي‌کنيم؛ از رسانه‌ها هم خواهشمنديم که نسبت به منتشر کردن اين موضوع، اقدامي مناسب با فرهنگ سازي و افزايش آگاهي داشته باشند.» بخش مهم اين ماجرا آنجا بود که پس از انتشار اين گزارش و فيلم‌هاي مربوط به آن، مديريت تخت جمشيد تازه به فکر افتاد تا دوربين‌ها را چک کرده و زمان آن را حدس بزند. در غير آن صورت هيچ وقت چنين اتفاقي عيان نمي‌شد!

بلايي که کسي نمي‌بيند

پيش از اين در مجموعه تاريخي قلعه سريزد يکي از معروف‌ترين پارکورکاران، نمايشي اجرا کرد. در ويدئوي او يک نکته، عجيب و قابل توجه بود اينکه وي در پايان ويدئو با هماهنگي مسئولان آنجا، بناي تاريخي را ترک مي‌کند. مدتي پيش پارکوکاران در مجموعه تاريخي و جهاني شوش خوزستان نيز چنين حرکاتي را انجام داده و فيلم‌هايي را نيز بي محابا منتشر کرده‌ بودند. گويا علاقه آنها به فيلمبرداري در بناهاي تاريخي و ضبط چنين ويدئوهاي در حال افزايش است. البته افرادي هم هستند که براي تبليغات و انجام چنين حرکت‌هايي در فضاهاي رو باز با پشت زمينه بناهاي تاريخي پارکور انجام مي‌دهند، اما در اين ويدئوها همچنان که در فيلم مربوط به مجموعه تخت جمشيد قابل مشاهده است، اين افراد در حال آسيب زدن به ابنيه تاريخي هستند.

کسي حرکات نمايشي را نديد؟!

اما در رابطه با اين اتفاق، کاميار عبدي، باستان‌شناس مي‌گويد: «قطعا دوربين‌ها و نيروهاي حفاظتي متوجه رفتار نوجوان پارکور کار نشده‌اند چرا‌که اگر چنين بود مانع او مي‌شدند. در تخت جمشيد حتي کسي اجازه ندارد به ستون‌ها تکيه دهد يا اينکه به آثار نقش برجسته دست بزند در غير اين صورت تذکر دريافت مي‌کند. من در عجب هستم اين فرد چطور توانسته چنين کاري را دور از چشم نيروهاي حفاظتي انجام دهد.» اين باستان‌شناس با بيان اينکه قطعا کاستي‌هايي در حفظ آثار تاريخي از طرف مسئولان وجود دارد مي‌گويد:« اين خود مردم هستند که بايد درک بالايي داشته باشند، اما از حق نگذريم در حفاظت از تخت‌جمشيد به تازگي همت زيادي به خرج داده شده است اما اينکه چرا اين اتفاق افتاده است دليلش را نمي‌دانم؟!» اين کارشناس آثار باستاني در ادامه صحبت‌هايش به اين موضوع اشاره مي‌کند که تخت جمشيد يک بناي شکننده است و حتي با يک تکيه‌دادن ساده به ستون‌هاي آن هم مي‌توان به آن آسيب رساند. که البته براي شخصي که اقدام به پارکور در اين محوطه شده است بايد جريمه در نظر گرفته شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار