| کد مطلب: ۱۰۰۸۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد

دست پُرِ پزشكيان

آرمان ملي - مطهره شفيعي: تنها مرور توئيت‌هاي منتشرشده از سوي دلواپسان در شامگاه دوشنبه و سه‌شنبه کافي بود که همگان متوجه شوند تيري به‌درستي به اتاق فکر اين جريان اصابت کرده است. تيري که پرده از آنچه در پارلمان مملو از دلواپس مي‌گذرد، جدا کرد و نمايان شد که برخي دلواپسان مجلس چگونه براساس منافع جرياني خودشان و تنها با قصد تضعيـف دولــت روحاني به تصويـــب برخي قوانيــن مي‌پــردازند. مسعودپزشکيان مهمان برنامه جهان‌آرا بود و شايد اميرحسين ثابتي مجري دلواپس جهان‌آرا تصور آن را نداشت که در برابر صراحت و پاسخ‌هاي بدون سانسور نايب‌رئيس اول مجلس دهم چنان درمانده شود که همفکرانش پس از پايان برنامه به شماتتش بپردازند. پزشکيان را به‌عنوان يک چهره اصلاح‌طلب آزاده مي‌شناسند که هيچگاه نپذيرفت در قالب حزب به کسب موقعيت بپردازد، چراکه همواره تاکيد دارد تخصص بايد اولويت نخست در انتصاب‌ها باشد و راي مردم تبريز به او در انتخابات‌هاي مجلس هشتم تا يازدهم راي به يک نيروي سياسي اصلاح‌طلب نبود، بلکه راي به يک متخصص اصلاح‌طلب بود که اسير جوسازي گروه‌هاي انحصارطلب در پارلمان نمي‌شود، بلکه به بيان عقايد خودش مي‌پردازد. البته پزشکيان در برنامه جهان‌آرا اشاره به اين موضوع داشت که در مجلس صحبت نمي‌کند زيرا از قبل تصميمات گرفته مي‌شود و نظر نمايندگان اهميتي ندارد!

پزشکيان کانديداي 1400؟

يکي از مهم‌ترين موضوعاتي که ديروز مسعود پزشکيان در برنامه جهان‌آرا مطرح کرد، احتمال کانديداتوري‌اش براي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 بود. نماينده تبريز در مجلس گفت ممکن است براي انتخابات 1400 کانديدا شود، ولي بايد ببيند روند اتفاقات به چه صورت است. البته او 21 بهمن هم در پاسخ به پرسش انصاف‌نيوز مبني بر کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري گفته بود که فعلا در حال بررسي شرايط است و فکر مي‌کند که در اين مدت چه پيش مي‌آيد. پزشکيان در واکنش به اينکه به چه چيزي فکر مي‌کند و براي چه مردد است، گفت: به همه‌ اوضاعي که در کشور وجود دارد، اعم از امکانات، فرصت‌ها، افرادي که ممکن است بيايند و ايده‌هايي که مطرح مي‌کنند و توانمندي‌هايي که داشته باشند. پزشکيان در عين حال تاکيد کرد: «نهايتا هر وقت و هر زماني که آدم بتواند کاري براي کشور خود انجام دهد قطعا اين تلاش را خواهد کرد که مفيد به حال مملکت و کشور باشد. بايد ديد و منتظر ماند که چه اتفاقي مي‌افتد.» گفتني است پزشکيان در 21 ارديبهشت 1392 و در آخرين روز ثبت‌نام انتخابات رياست‌جمهوري ايران با حضور در وزارت کشور در اين انتخابات نام‌نويسي کرد، اما از کانديداتوري انصراف داد. به نظر مي‌رسد منظور او از بررسي شرايط انتظار براي مشخص شدن تصميم اصلاح‌طلبان درخصوص نحوه ورود به انتخابات 1400 است چراکه پزشکيان خود را مقيد به حرکت در چارچوب اصلاح‌طلبي مي‌داند و تمايل ندارد خدشه‌اي به تصميمات اين جريان وارد کند.

در زمان اختلاس 8هزار ميلياردي خواب بوديم؟

مسعود پزشکيان در برنامه جهان‌آرا به موضوعات ديگري هم اشاره داشت. به عنوان نمونه، شفافيت را محور سخنانش قرار داد و چنين مطرح کرد که «نبايد 10 سال بگذرد و نهاد مسئول بگويد کسي را گرفتيم که 8هزار ميليارد خورده است. خوابمان برده بود وقتي 10ميليون خورده بود يقه او را بگيريم؟» نکته قابل تامل آنجا بود که مجري جهان‌آرا سعي داشت روشنگري‌هاي پزشکيان را به طرح شفافيت مجلس ربط دهد که نماينده تبريز بارها به او گوشزد کرد موضوعي که مطرح مي‌کند در قالب طرح شفافيت مجلس نيست. پزشکيان گفت: «نبايد بگذارند کسي 8هزار ميليارد تومان اختلاس کند و بعد او را دستگير کنند، اصلا نبايد چنين امکاني وجود داشته باشد.» وي افزود: «اگر مي‌خواهيم رانت، رشوه و زمين‌خواري حل شود، همين قوانيني را که براي شفافيت نوشته شده به‌درستي اجرا کنيم.» نايب‌رئيس مجلس دهم گفت: «رد پول‌ها مشخص است، براي هر کس چه مقدار واريز شده يا چه مقدار داده است.» پزشکيان در بخش ديگري اظهار داشت: «اگر همان نامه امام به مالک اشتر (منشور حکومت اسلامي) را اجرا کنند، مملکت گلستان مي‌شود. عمل صالح يعني هواي مردم را داشته باشيم. هواي مردم را داريم؟ نداريم و فقط شعارش را مي‌دهيم. فرقي هم ندارد چپ يا راست. مردم از ما ناراضي هستند.»

رمزگشايي از متن استيضاح روحاني

موضوع ديگري که دلواپسان ساعتي پس از پايان برنامه جهان‌آرا به نقد آن پرداختند، پاسخ پزشکيان درباره استيضاح رئيس‌جمهور بود که نماينده مردم تبريز محکم پاسخ داد: «با استيضاح رئيس‌جمهور مخالف بودم» و در بيان چرايي مخالفتش توضيح داد: «مگر آن حرفهايي که در آن استيضاح نوشته بودند به رئيس‌جمهور ارتباط داشت؟!» همين جمله سبب سکوت مجري و شايد پشيماني از طرح اين سوال شد، چراکه پزشکيان افشا کرد در متن استيضاح به مواردي اشاره شده که بي‌ربط به اختيارات و وظايف رئيس‌جمهور است که مشخص مي‌کند نويسندگان و اصرارکنندگان به استيضاح روحاني هدف ديگري غير از آسيب‌شناسي مشکلات داشتند! وي به آناني که از کمبود مديران متخصص در کشور انتقاد مي‌کنند، گفت: «الان هر نماينده‌اي که به پشت تريبون مجلس مي‌رود، مي‌گويد در مديريت مشکل داريم. مگر ما در اين مملکت گذاشته‌ايم مديري بماند؟! 4 انگ به مدير مستقل، عالم و توانمندي زده مي‌شود که حرف جناح‌ها و نمايندگان را گوش نمي‌دهد و برکنارش مي‌کنند. من وقتي در وزارت بهداشت داراي تجربه شدم به من گفتند برو. يک آدم صفر کيلومتر گذاشتند و او هم زماني که راه مي‌افتد برکنار مي‌شود.» پزشکيان در بخشي از اين برنامه هم از عدم تخصص مديران انتقاد کرد و گفت: «اگر از کارشناسان متخصص مي‌خواستيم براي حل مشکل مسکن نظر بدهند، الان اين وضعي نبود که داريم. براساس نقشه اصولي کار نمي‌کنيم و تازه به آنچه اشتباه ساخته‌ايم پُز هم مي‌دهيم.»

اگر برجام اجرا مي‌شد...

شايد مهم‌ترين موضوعي که روز گذشته در رسانه‌ها به‌ آن پرداخته شد، اظهارات پزشکيان درباره برجام بود. نايب‌رئيس مجلس دهم گفت: «براي حضور در کميسيون بررسي برجام گفتم من کارشناس اين کار نيستم، بقيه هم نبودند، ولي مي‌گفتند هستيم. بررسي برجام اصلا کار مجلس نبود، سياستگذاران بايد کار کارشناسي مي‌کردند. برجام در مجلس مصوب شد اما در همان دوره اوباما هم اجرا نشد.» وقتي مجري به اجراي برجام اشاره کرد، پزشکيان گفت: «برجام مصوب شد اما اجرا نشد. اگر اجرا مي‌کردند که کار به اينجا نمي‌رسيد» مجري براي اصلاح اظهارات اشتباه خودش گفت که منظور من اجراي برجام در زمان اوباماست که پزشکيان به او گفت برجام در زمان اوباما هم اجرا نشد!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار