| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد

فـراســو

ترامپ از حمله هوادارانش به کنگره چه مي‌خواست؟

وبگاه تحليلي «اينترسپت» در يادداشتي به قلم «رايان گريم» به هدف «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور سابق آمريکا از تحريک هوادارانش براي حمله به کنگره در تاريخ ششم ژانويه اشاره کرده است. اينترسپت نوشته، ترامپ به شدت تظاهرات روز ششم ژانويه که به علت برگزاري جلسه کنگره به منظور تأييد آراي الکترال انتخابات برپا شده بود را ترويج مي‌کرد و تظاهرات‌کنندگان را تحريک کرد و از آنان خواست به کنگره حمله کنند، در اين مسئله شکي نيست اما موضوعي که در چند روز گذشته افشا شده فراتر از آن است. نويسنده در يادداشت خود طبق شواهدي تصريح کرده که ترامپ در روز ششم ژانويه از تظاهرات‌کنندگان خواسته تا «مايک پنس» معاون دولتش را دستگير کنند تا مانع از تأييد آراي الکترال در کنگره توسط وي شوند. نويسنده يادداشت تشريح کرده بعد از اينکه «تامي توبرويل»، سناتور جمهوري‌خواه ايالت آلاسکا به ترامپ گفت که مايک پنس در پي حمله تظاهرات‌کنندگان به کنگره از مجلس سنا خارج شده و امنيت او در خطر افتاده، ترامپ نيز پيامي در توئيتر منتشر کرد و نوشت که «مايک پنس شهامت نداشت کار لازم براي محافظت از کشور و قانون‌اساسي را انجام دهد و به ايالت‌ها فرصت دهد تا برخي حقايق اصلاح شده را تأييد کنند نه موارد جعلي و نادرست که قبلاً از آنان خواسته شده بود تأييد کنند.» اين در حالي بود که شورشياني که در حال حمله به کنگره بودند، شعار مي‌دادند که «پنس را دار بزنيد». سناتور جمهوريخواه ايالت آلاسکا گفته اينکه ترامپ بعد از اينکه متوجه شد امنيت پنس مورد تهديد قرار گرفته و علناً به وي حمله کرد نشان مي‌دهد که ترامپ مشتاق بوده تا مهاجمان به کنگره پنس را پيدا کنند و کاري را که مي‌خواستند با او انجام دهند. روزنامه نيويورک تايمز اوايل روز ششم ژانويه گزارش کرده بود که ترامپ به پنس گفته درصورتي که وي تلاشي براي تغيير نتايج انتخابات به نفع او انجام ندهد، وي به زباله دان تاريخ خواهد پيوست. نويسنده اين يادداشت نوشته يک احتمال وجود داشت مبني بر اينکه اگر مايک پنس يا «نانسي پلوسي»، رئيس مجلس نمايندگان کشته يا به شدت مجروح مي‌شدند و آراي الکترال و نتيجه انتخابات تأييد نمي‌شد، ترامپ مي‌توانست وضعيت اضطراري اعلام کند و يک روز ديگر به مبارزه عليه نتايج انتخابات ادامه دهد. نويسنده تصريح کرد که تمايل ترامپ براي ادامه مبارزه خود فلسفه زندگي او بوده است؛ براي مثال در انتخابات مياندوره‌اي 2018، ترامپ در يک کمپين انتخاباتي اذعان کرد که حزب او شايد در مجلس نمايندگان شکست بخورد؛ به همين دليل وي گفت که به مبارزه ادامه مي‌دهد. نويسنده نوشته ترامپ در صورت مواجه با يک شکست اجتناب‌ناپذير، به آخرين کاري که متوسل مي‌شد، ايجاد آشوب بود؛ نه به اين دليل که از اين طريق به موفقيت برسد بلکه به اين دليل که حداقل موقعيت را به گذشته باز‌گرداند و شانس خود را دوباره امتحان کند.

تحرکات مسئولان جديد ليبي براي خروج از بحران

مسئولان جديد ليبي با هدف فراهم کردن فضا براي آغاز کار دولت جديد، با تعدادي از مقامات ديدار کردند. به گزارش عربي21، محمد المنفي، رئيس جديد شوراي رياستي ليبي با عقيله صالح، رئيس پارلمان مستقر در شرق ليبي در شهر القبه ديدار کرد. عبدالحميد الدبيبه، نخست وزير مکلف نيز با الصديق الکبير، رئيس بانک مرکزي ليبي ديدار کرد. الدبيبه ضمن بازديد از مقر بانک مرکزي در طرابلس با الکبير تلاش ها براي تضمين ثبات مالي و پولي ليبي و راههاي يکسان سازي نهادها با هدف تحقق اهداف ملي را بررسي کرد. وي در توييتي نوشت، در چارچوب آمادگي ها براي شروع به کار دولت جديد به گونه اي که به برقراري ثبات مالي و بهبود معيشت شهروندان کمک مي کند با رئيس بانک مرکزي ليبي ديدار کرده است. وي افزود: خروج ليبي از بحران خود مسووليت مشترک همه است. همکاري و اقدام مشترک به تحقق اين امر مي تواند کمک کند. المنفي هم پس از ديدار با صالح تويبت کرد، در اين ديدار اهميت نقش پارلمان در اين مرحله و فراهم کردن شرايط براي اعطاي راي اعتماد به دولت وحدت ملي بررسي شد تا اين دولت بتواند اهداف خود را از اتحاد نهادها گرفته تا رفع مشکلات مردم و برقراري امنيت و ثبات در کشور عملي کند. وي روز يکشنبه با تعدادي از اعضاي پارلمان و شهردارها در شرق ليبي ديدار کرد. پنجم فوريه با نظارت سازمان ملل اعضاي مجمع گفت‌وگوي سياسي ليبي در ژنو المنفي را به عنوان رئيس شوراي رياستي و الدبيبه را به عنوان نخست‌وزير دولت جديد تعيين کردند. اين دولت به صورت موقت امور ليبي را تا زمان برگزاري انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري در 24 دسامبر برعهده خواهد داشت.

اکثريت پارلمان کاتالونيا در دست جدايي‌طلبان

سه حزب حامي جدايي کاتالونيا از اسپانيا توانستند در مجموع 74 کرسي از 135 کرسي پارلمان منطقه‌اي کاتالونيا را از آن خود کنند. نتيجه رسمي شمارش بيش از 99 درصد آراي انتخابات پارلماني کاتالونيا حاکي از آن است که سه حزب حامي استقلال اين منطقه از اسپانيا توانستند حائز بيشترين کرسي‌هاي پارلمان شوند. بنا بر گزارش اسپوتنيک، نتيجه انتخابات پارلمان منطقه‌اي کاتالونيا نشان مي‌دهد احزاب طرفدار جدايي «چپ جمهوري‌خواه کاتالونيا» 33 کرسي، «متحد براي کاتالونيا» 32 کرسي و حزب «داوطلب اتحاد مردمي» 9 کرسي از مجموع 135 کرسي پارلمان منطقه‌اي کاتالونيا را کسب کردند. حزب سوسياليست اسپانيا که پدرو سانچز نخست‌وزير کنوني اين کشور از اين حزب است، توانست در انتخابات 33 کرسي و 23 درصد آراي مردمي را کسب کند و حزب راست افراطي «ووکس» براي اولين بار توانست وارد پارلمان کاتالونيا شود و 11 کرسي را از آن خود کند. طبق گزارش رسانه‌ها، با توجه به نگراني‌ها درباره همه‌گيري ويروس کرونا، ميزان مشارکت در انتخابات روز يکشنبه (ديروز) پارلمان منطقه‌اي کاتالونيا 53 درصد بود. در انتخابات سال 2017، سه حزب حامي جدايي کاتالونيا از اسپانيا در مجموع 70 کرسي پارلمان اين منطقه را کسب کردند اما در انتخابات روز گذشته شمار کرسي‌هايشان را به 74 کرسي رساندند. نتيجه انتخابات در کاتالونيا از آن جهت اهميت دارد که مسئولان اين منطقه اول اکتبر 2017 (9 مهر 1396) براي استقلال از اسپانيا همه‌پرسي برگزار کردند. نتيجه اين همه‌پرسي راي بيش از 90 درصدي ساکنان کاتالونيا به استقلال بود اما دولت مرکزي اسپانيا ضمن غيرقانوني خواندن اين همه‌پرسي، وضعيت فوق العاده اعمال کرد و به دنبال آن تعداد زيادي از سياستمداران حامي جدايي کاتالونيا بازداشت شدند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار