| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد

دسترسی عادلانه کشورها به واکسن

سياست سازمان بهداشت جهاني در برنامه واکسيناسيون عليه بيماري کوويد 19، دسترسي برابر کشورها به واکسن است. احمد قويدل مسئول روابط عمومي شبکه کمک (کميته غير دولتي مهار کرونا) اظهار داشت: مدير اجرايي يونيسف و مدير کل WHO در 10 فوريه 2021 در بيانيه مشترکي اعلام کردند که از 128 ميليون دوز واکسني که تاکنون تجويز شده است، بيش از سه چهارم اين واکسن‌ها فقط در 10 کشور است که 60 درصد توليد ناخالص داخلي جهاني را تشکيل مي‌دهند، توزيع گرديده است. تا امروز تقريبا 130 کشور جهان با 2.5 ميليارد نفر جمعيت هنوز يک دوز واکسن هم مصرف نکرده‌اند. وي افزود: در اين بيانيه به صراحت عنوان شده است که اين استراتژي ناعادلانه گذشته از تهديد سلامت مردم اين کشورها هزينه‌هاي زندگي و معيشتي مضاعفي به ساکنان اين کشورها نيز تحميل خواهد نمود. اين شرايط به ويروس فرصت بيشتري براي جهش‌هاي جديد و بي اثر شدن واکسن مي‌دهد. اين فرآيند پروسه بهبود شرايط اقتصادي جهان را تضعيف مي‌کند. قويدل ادامه داد: در اين بيانيه مهم اين دو مقام بين‌المللي تصريح نموده‌اند که امروز يونيسف و WHO با بيش از 70 سال همکاري نزديک در بهبود سلامت مردم جهان، رهبران کشورهاي مختلف جهان را به جستجوي فراتر از مرزهاي خود براي تأمين هرچه سريع‌تر واکسن و همچنين برنامه‌ريزي يک استراتژي براي تأمين، توزيع و تزريق واکسن دعوت مي‌کنند.. اين تنها راه محدود کردن همه‌گيري است.

واکسيناسيون‌؛ نگراني مقامات بهداشتي

وي افزود: اساس نگراني مقامات بهداشتي بين‌المللي و ديگر سازمان‌هاي شريک سازمان بهداشت جهاني، واکسيناسيون هر چه سريع‌تر کارکنان بهداشت و درمان همه کشورها است. در اين بيانيه تاکيد شده است که کارکنان بهداشت در سطوح درآمد پايين و متوسط در خط مقدم بيماري همه گير بوده و هستند و ابتدا بايد از آنها محافظت شود تا بتوانند از ما محافظت کنند. قويدل گفت: اين دو مقام بين‌المللي مي‌گويند آنچه در فرآيندهاي آغاز شده در جهان براي توليد و توزيع واکسن فراموش شده است تأمين واکسن کرونا به صورت عادلانه براي همه کشورها است. سازمان بهداشت جهاني مکرراً اعلام کرده است، کشورهايي که موفق مي‌شوند تمامي کارکنان حوزه بهداشت و درمان کشور خود را واکسينه کنند نبايد اين واکسيناسيون را تا اينکه همه کشورهاي جهان بتوانند کارکنان بهداشت و درمان خود را واکسينه کنند به واکسيناسيون عموم مردم کشورشان توسعه دهند. وي افزود: اين موضع سازمان بهداشت جهاني به اين دليل است که حدود 2 درصد جمعيت کشورهاي در حال توسعه کارکنان بهداشت و درمان و در کشورهاي توسعه يافته اين رقم 3 درصد جمعيت را شامل مي‌شود. اگر همان معيار دو درصد را هم فرض بگيريم دو درصد جمعيت هفت و نيم ميلياردي جهان در اولويت تزريق واکس هستند. تأمين اين موجودي چه از نظر توليد و چه از نظر تأمين مالي آن براي کشورهاي با درآمد پايين يک چالش جهاني است که سازمان بهداشت جهاني ساز و کار «کووکس» را براي اين توزيع عادلانه پيش بيني کرده است.

سرنوشت مردم در مهار کروناست

قويدل گفت: مقامات بين‌المللي تلاش مي‌کنند کشورهاي غني را با توجه به پاندمي کرونا متوجه اين حقيقت بزرگ کنند که کشورهاي جهان يا با هم بر کرونا غلبه مي‌کنند يا در صورت غلط بودن استراتژي با هم شکست خواهند خود. هيچ کشوري در چارچوب مرزهاي خود نمي‌تواند کرونا را مهار کند. سازمان بهداشت جهاني توليد‌کنندگان واکسن را ترغيب مي‌کند که به ساز‌و‌کار «کووکس» بپيوندند. البته تأمين زنجيره سرد و همچنين کارکنان آموزش ديده از ديگر چالش‌هاي حوزه واکسيناسيون کرونا در سطح جهان است. وي ادامه داد: سياست سازمان بهداشت جهاني توسعه توليد واکسن در کشورهاي مختلف با نظارت اين سازمان است که با صدور مجوز اضطراري در دسترس مردم جهان قرار گيرد. سرنوشت مردم جهان در مهار کرونا به هم پيوند خورده است، چه جهان برنده مقابله با اين بيماري باشد، چه بازنده آن باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار