| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد

اعتراف ورود کرونا به ایران در دی 98

آرمان ملی- رها معیری: دی ماه سال گذشته بود که همزمان با آغاز سال نو چینی و هجوم گردشگران چین به ایران، شبکه‌های اجتماعی پر شد از فیلم‌هایی از داخل بیمارستان‌ها و اورژانس که بسیاری از نیروهای درمانی با لباس ایزوله و محافظ در رفت و آمد بودند، بسیاری از کشورها ورود ویروس کرونا را در کشورشان تایید کردند، اما مسئولان وزارت بهداشت با قاطعیت می‌گفتند که هیچ مورد از ابتلا به کرونا در کشور گزارش نشده. برخی از مسئولین نیز فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را مربوط به شایعه سازان و رسانه‌های معاند می‌دانستند، تا اینکه اولین مورد از مرگ و میر کرونا در روز 30 بهمن در قم تایید شد و از آن روز به‌طور مداوم سخنگوی وقت وزارت بهداشت جلوی دوربین خبرنگاران حاضر می‌شد و به ارائه آمار مربوط به کرونا و مرگ و میر می‌پرداخت. انگار از آن روز یک دفعه کرونا به ایران وارد شده و هر روز تعدادی را قربانی می‌کرد. حتی برخی از مسئولان وزارت بهداشت گزارش‌های در این رابطه را غرض ورزانه می‌دانستند و تاکید داشتند که اخبار واقعی کرونا را از طریق این رسانه دنبال کنند. تا اینکه در آستانه یک‌سالگی از بروز اولین مورد از بیماری کرونا در کشور، وزیر بهداشت روزگذشته اعلام یا به نوعی اعتراف کرد که از دی‌ماه 98 ایران درگیر شیوع کرونا بوده است. این درحالی است که در آستانه یک سالگی شیوع کرونا در کشور یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۵۹ هزار و ۲۸ نفر جانشان را از دست دادند. در این بین وزیر بهداشت به جای 12 ماه، از جمله 13 ماه استفاده می‌کند و می‌گوید: برخی آخرین روز بهمن ماه سال قبل را اولین روز مقابله ما با کرونا می‌دانند، اما ما از اواخر دی سال ۹۸ درگیر مدیریت کرونا هستیم و بیان این حماسه در طول این ۱۳ ماه لازم است و ضرباهنگ تپش قلب ما با بالا و پایین رفتن منحنی استان‌ها جا به جا می‌شود. سعید نمکی، با اشاره به اینکه در ۱۳ ماه گذشته کرونا رنج‌های فراوانی به دنیا تحمیل کرد، افزود: اما معادلات مدیریتی جهان را هم به هم ریخت. به خاطر دارم در اولین روزهایی که ویروس قرار بود گرفتارمان کند، همکاران من برآورد می‌کردند اگر این طوفان رسید، چگونه سختی‌ها را مدیریت کنیم‌ و من آنجا عرض کردم درست است که خزانه ما خالی است و در اوج ظالمانه‌ترین تحریم‌ها هستیم و من بارها گفتم هیچ روزی روز عاشورا نیست و سرزمینی سرزمین کربلا نیست اما ظلمی که در این ایام سخت بر ملت شریف ایران روا داشتند بعد از واقعه عاشورا بر قومی روا نداشتند.

نمکي درباره واکسن‌هاي توليد داخل کشور نيز گفت: «واکسن برکت فاز اول کلينيکال ترال را گذراند، واکسن رازي اجازه کلينيکال رو گرفت و واکنش ارتش هم قرار است به کلينيکال ترال وارد شود.» همچنين به گفته او، «واکسن پاستور زودتر مي‌تواند به بازار بيايد.» همچنين در زمينه واردات واکسن کرونا به ايران، به گفته وزير بهداشت، 300 هزار دوز واکسن اسپوتنيک به زودي به ايران وارد خواهد شد و در آينده نيز علاوه بر واکسن چيني، 16 ميليون دوز واکسن از سبد کواکس خريداري شده است. نمکي در واکنش به انتقادها درباره روند کند واکسيناسيون کرونا معتقد است: «در برخي از کشورها فاز انساني، باليني و کلينيکال ترال را بر روي مردم کشورها با اسم واکسيناسيون آغاز کردند، اسم کشورها را نمي‌گويم که روابطمان خراب نشود.»

14 ابتلا به کروناي انگليسي در دو استان

اما اين همه ماجرا نيست و در پي گزارش مواردي از ابتلا به ويروس جهش‌يافته کرونا در کشور، هشدارها نسبت به وخيم شدن وضعيت همچنان ادامه دارد. در حالي که شيوع گونه جهش‌يافته انگليسي کرونا در حال افزايش است سعيد نمکي، خواستار آمادگي کامل بيمارستان‌ها براي هجمه احتمالي اين ويروس شد. وزير بهداشت هم گفته است «در ويروس جهش‌يافته فقط 72 ساعت وقت داريم.» نمکي همچنين بار ديگر تاکيد کرد که «اسفندماه خيلي‌ سختي را پيش رو خواهيم داشت.» او همچنين افزود: مقابله با ويروس کرونا تا اکنون دو هفته زمان مي‌برد به اين معنا که از زمان افزايش بيماران سرپايي تا افزايش بستري‌ها دو هفته فرصت وجود داشت اما در مواجهه با ويروس جهش‌يافته اين زمان به 72 ساعت کاهش يافته است. در همين زمينه، انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران، نيز با اعلام اينکه تا امروز دست‌کم هفت نفر در اين استان به سويه جديد ويروس کرونا مبتلا شده‌اند، در مورد وضعيت عمومي گفت «در بهمن ماه شاهد افزايش ميزان مبتلايان هستيم و هم‌اکنون روزانه 290 بيمار در بيمارستان‌هاي استان تهران بستري مي‌شوند.» همزمان کيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و دارو نيز از شناسايي 7 مورد ابتلا به ويروس انگليسي در استان قزوين خبر داد. سخنگوي وزارت بهداشت نيز روز دوشنبه نسبت به شيوع ويروس جهش‌يافته هشدار داد و در عين حال افزود که موارد ابتلا به کوويد-19 در گروه‌هاي سني جوان طي هفته‌هاي اخير نيز افزايش يافته است که مي‌تواند در صورت عدم رعايت مقررات فاصله‌گيري بهداشتي و اجتماعي، موجب ابتلاي افراد سالمند در ميان خانواده‌ها شود.بر اساس برآوردهاي سازمان بهداشت جهاني، کساني که به نوع جديد ويروس کرونا مبتلا مي‌شوند، به‌طور متوسط آن را به 1.5 نفر انتقال مي‌دهند، حال آن که اين ميزان در مورد ويروس قبلي کرونا 1.1 نفر بود.

افزايش آمار کرونا

طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت و درمان نيز از يکشنبه (26 بهمن) تا دوشنبه (27 بهمن) 83 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و 7 هزار و 760 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 784 نفر از آنها بستري شدند. 3704 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر 9 شهرستان (آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هويزه) در وضعيت قرمز، 39 شهرستان در وضعيت نارنجي، 228 شهرستان در وضعيت زرد و 172 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند. در همين حال نادر توکلي، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به افزايش موارد بستري و مراجعات سرپايي ناشي از کوويد19 در بيمارستان‌هاي استان، گفت: به دليل نزديک شدن به فصل بهار و عيد نوروز ما احتمالا شاهد افزايش حضور مردم در بازارهاي رسمي و غيررسمي خواهيم بود و اين موضوع هم ممکن است منجر به افزايش موارد ابتلا شود. متاسفانه طي 10 روز گذشته تعداد موارد بستري تجميعي در بيمارستان‌هاي تهران به نزديک 2000 نفر رسيده است و در بسياري از بيمارستان‌ها افزايش موارد سرپايي را هم شاهد بوده‌ايم که اين موضوع هم نگران کننده است. همچنين ميزان بستري‌هاي روزانه حدود 250 تا 300 نفر است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار