| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد

تناقضات گفتاری مجلسی‌ها درباره بازار خودرو

ارائه اصلاحيه لايحه بودجه 1400 با تغييراتي در منابع و مصارف و پيش‌بيني‌هايي براي نرخ ارز ترجيحي واردات کالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات پزشکي و همچنين حقوق کارکنان و بازنشستگان همراه بوده است. به گزارش ايسنا، لايحه بودجه 1400 در 12 آذرماه از سوي دولت به مجلس ارائه شد ولي بعد از بررسي‌ها و مصوبات کميسيون تلفيق جهت اصلاح لايحه‌اي که به نسبت به آن انتقادات بسياري داشتند، در روز اول بررسي در صحن علني مجلس کليات آن رد شد و دولت در بررسي دو هفته‌اي خود بودجه اصلاحي ارائه کرد. جزئيات اصلاحات صورت گرفته در لايحه بودجه از سوي دولت، موضوعي است که مژگان خانلو- رئيس امور پايش تعهدات دولت و تجهيز منابع سازمان برنامه و بودجه و همچنين سخنگوي ستاد بودجه 1400 مورد بررسي قرار گرفته است. اين مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه اصلاحيه لايحه بودجه سال 1400 کل کشور 26 بهمن ماه در موعد مقرر دو هفته‌اي تعيين شده توسط دولت تقديم مجلس شد، گفت: در اين اصلاحات تلاش شد که به صورت حداکثري و در حدود مقدورات نظرات نمايندگان لحاظ شود.

سقف منابع عمومي؛ 854 هزار ميليارد

خانلو در ادامه مهمترين موارد اصلاحي در لايحه بودجه 1400 را تشريح و توضيح داد: با توجه به اصلاحات صورت گرفته در بخش بودجه عمومي، پيش‌بيني منابع و مصارف بودجه عمومي در سقف 854 هزار ميليارد تومان انجام شده که به تفکيک شامل 366 هزار ميليارد تومان درآمد عمومي، 225 هزار ميليارد تومان واگذاري دارايي سرمايه اي و 262 هزار ميليارد تومان واگذاري دارايي هاي مالي است.

اوضاع در آمد نفتي و سهم صندوق توسعه ملي

او همچنين با اشاره به وضعيت درآمدهاي نفتي توضيح داد: در اجراي دستور مقام معظم رهبري، سهم صندوق توسعه ملي از منابع حاصل از صادرات نفت خام و ميعانات گازي تاسقف يک ميليون بشکه در روز و خالص صادرات گاز، 20 درصد و مازاد بر يک ميليون بشکه در روز نفت خام و ميعانات گازي، 38 درصد تعيين شده است، بر اين اساس سهم استفاده از منابع صندوق توسعه ملي از 75 هزار ميليارد تومان در بخش واگذاري دارايي‌هاي مالي به 36 هزار ميليارد تومان کاهش يافته است؛ به عبارتي ميزان وابستگي بودجه به تسهيلات صندوق توسعه ملي حدود 40 هزار ميليارد تومان کاهش يافته است. همچنين براساس تدابير ايشان بازپرداخت اقساط وام‌هاي صندوق توسعه ملي به دولت که در سال 1400 سررسيد مي‌شوند نيز در مصارف بودجه عمومي پيش‌بيني شده است.

هزينه‌ها 40هزار ميليارد کم شد

سخنگوي ستاد بودجه، در رابطه با اصلاحات بخش هزينه‌اي نيز گفت: در بخش کاهش هزينه‌ها تلاش شد 40 هزار ميليارد تومان مصارف کاهش يافته و در هزينه‌ها صرفه‌جويي شود. طبق گفته او، در اصلاحات به عمل آمده ميزان اعتبارات عمراني از حدود 104 هزار ميليارد تومان به 109 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

کسري تراز عملياتي جبران شد

خانلو افزود: در بخش درآمدهاي مالياتي هم 25 هزار ميليارد تومان افزايش درآمد مالياتي لحاظ شده است که با احتساب کاهش هزينه‌ها و افزايش درآمد عمومي، کسري تراز عملياتي به ميزان 34 هزار ميليارد تومان بهبود يافته است.

مهلت 6 ماهه براي تعيين تکليف ارز ترجيحي

او در مورد نرخ تسعير ارز که در مجلس بسيار مورد بحث بود نيز گفت که مقرر شده به دولت اجازه داده شود در شش ماهه اول سال 1400 و براساس ارزيابي شرايط اقتصادي، اجتماعي و بين‌المللي کشور نسبت به تغيير تمام يا بخشي از نرخ ترجيحي کالاهاي اقدام و مابه‌التفاوت منابع وصولي را صرف تامين معيشت مردم (ETS) اساسي به نرخ سامانه معاملات الکترونيکي کند. محاسبات تعرفه‌اي بر اساس نرخ ترجيحي، افزايش حق تعرفه واردات گوشي‌هاي لوکس، تغيير نيافتن قيمت برق و گاز واحدهاي توليدي و اميد به تصويب به‌موقع بودجه از ديگر مواردي بود که خانلو به آنها اشاره داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار