| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد

مشکل بازار سرمایه کجاست؟

آرمان ملي: شاخص بورس در جريان معاملات ديروز بازار سرمايه بيش از 7هزار واحد افت کرد. يک کارشناس بازار سرمايه يکي از مشکلات اصلي اين بازار را کمبود نقدينگي دانست و جبران اين کمبود را کاهش نرخ بهره اعلام کرد. شاخص کل بورس با کاهش 7306 واحد به رقم يک ميليون و 257 هزار و 61 واحد رسيد. شاخص کل نيز با معيار هموزن با 123 واحد رشد به رقم 437 هزار و 225 واحد رسيد. ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس نشان‌دهنده اين است که بازار ارزنده شده و اکثر سهام به قيمت کف رسيده و شرکت‌هاي بزرگ و افراد حرفه‌اي به جمع‌آوري سهام ارزان از بازار اقدام کرده‌اند. معامله‌گران امروز در بورس تهران بيش از 6.9 ميليارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالي در قالب 783 هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 694 ميليارد تومان داد و ستد کردند. بيشترين اثر منفي بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاري به نام نمادهاي سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي، فولاد مبارکه اصفهان و صنايع پتروشيمي خليج فارس شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي ملي صنايع مس ايران، پالايش نفت بندرعباس و فولاد خراسان با رشد خود مانع افت بيشتر شاخص بورس شدند. در بازارهاي فرابورس ايران هم با معامله يک ميليارد و 729ميليون ورقه به‌ارزش 17هزار و 361ميليارد تومان در 407هزار نوبت، آيفکس 84واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 731واحد قرار گرفت. در اين بازار هم امروز بيشترين اثر منفي بر شاخص فرابورس به نام نمادهاي معاملاتي بيمه پاسارگاد، پليمر آريا ساسول و پتروشيمي زاگراس شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي توليد برق عسلويه مپنا، زغالسنگ پرورده طبس و سنگ آهن گهر زمين بيشترين اثر مثبت را بر اين شاخص به نام خود ثبت کردند. همايون دارابي، کارشناس بازار سرمايه اظهار کرد: يکي از دلايل منفي شدن امروز بازار به اين دليل بود که روز گذشته حجم عرضه‌ها توسط برخي از نهادها بالا رفت.

وي ادامه داد: از سوي ديگر همزمان شاهد بالا رفتن يک درصدي نرخ بهره اسناد خزانه در سه روز گذشته بوديم. اين کارشناس بازار سرمايه گفت: البته معامله‌گران کوتاه مدت در بازار بسيار فعال هستند. به همين خاطر امروز شاهد يک مازاد عرضه سنگين بوديم و اين مازاد عرضه به نقدينگي زيادي براي مهار شدن نياز داشت.به گفته وي فعلا چنين نقدينگي در بازار وجود ندارد. وي با اشاره به اينکه بازار در انتظار اخبار تازه است،افزود:فعلا بازار در فاز انتظار است تا روشن شود در چند روز آينده چه اتفاقاتي خواهد افتاد. هرچند بازارهاي جهاني، وضعيت دلار و همچنين ارزندگي خود سهم‌ها دارند المان‌هاي مثبت به حساب مي‌آيند اما کمبود نقدينگي در بازار به چشم مي‌خورد.او تاکيد کرد: البته اميدواريم اين کمبود نقدينگي با کاهش نرخ بهره جبران شود.

اين کارشناس بازار سرمايه در رابطه با وضعيت بازار تا پايان سال گفت:معمولا بازار در اسفندماه با کمبود نقدينگي مواجه است.به اين دليل که حقوقي‌ها معمولا آخرين سودهاي خود را شناسايي مي‌کنند.از سوي ديگر صندوق‌هاي بيمه، بازنشستگي ، تامين اجتماعي و موارد ديگر هم پرداخت‌هاي آخر سال سنگيني دارند. از همين جهت فکر مي‌کنم بازار فعلا در يک حالت تعادلي باقي بماند تا شرايط در سال آينده مشخص شود. وي افزود: سهامداراني که تا حالا در بازار مانده‌اند سهامداران باحوصله و کارکشته بازار هستند. قيمت‌ها نيز در اکثر نمادها در محدوده ارزندگي است و صرف نظر از اين تحولات کوتاه مدت، شرايط خوبي در بلندمدت بازار خواهيم داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار