| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد

وزیر نفت: در استخدام‌ها باید از مدرک‌گرایی فاصله بگیریم

آرمان ‌ملي _ محمد سياح: وزارت نفت يکي از وزارتخانه‌هايي است که ظرفيت بالايي براي جذب نيرو دارد، از اين‌رو اين وزارتخانه هرسال براي جذب نيروهاي جوان و متخصص آزمون‌ برگزار مي‌کند، هر چند که در سال‌هاي اخير روند برگزاري اين آزمون به درستي انجام نشده ولي بازهم استخدام در اين وزارتخانه يا مجموعه‌هاي زيرنظر آن ادامه دارد!

به دليل ظرفيت بالاي اشتغال در وزارت نفت و همچنين منابع مالي گسترده، استخدام در اين وزارتخانه مورد توجه خيلي‌هاست، به همين دليل هم برخي از مسئولان و صاحبان نفوذ و قدرت با استفاده از روابط بسياري از افراد را در آن مشغول به کار کرده‌اند که اين افراد شامل فرزندان مقامات هم مي‌شوند. حالا اما وزير نفت گفته است که «اعطاي گواهي صلاحيت حرفه‌اي، تغيير پارادايم مهمي است. تاکيد مي‌کنم به هيچ وجه اين مرکز نبايد سياسي باشد. اين مرکز بايد به‌صنعت نفت و نه به افکار مديران صنعت خدمت کند.» بيژن‌ زنگنه در آئين اعطاي گواهينامه‌هاي صلاحيت‌ حرفه‌اي مرکز توسعه مديريت صنعت نفت افزود: «توسعه، محصول انسان‌هاي توسعه‌يافته است. نه اينکه بدون‌ انسان‌هاي توسعه‌يافته، پالايشگاه، پتروشيمي و خط لوله ساخته نمي‌شود، بلکه توسعه حاصل نمي‌شود.» به گفته وي امروز صاحب مرکزي هستيم که مي‌توانيم به آن‌ اتکا کنيم. براي فاصله گرفتن از مدرک‌گرايي، همين الان هم بسيار دير شده است. وزير نفت با بيان اينکه بسياري اوقات ارتقاي مدرک تحصيلي، نگاه فرد نسبت به مسائل يا سطح توانمندي‌هاي او را تغييري نمي‌دهد، اضافه کرد: «اين درحالي‌ است که مي‌توان مهارت‌هاي فردي را طي دوره‌هايي ارتقا داد. به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است که در ارزيابي‌هاي اوليه مرکز توسعه مديريت صنعت نفت، دخالت انساني وجود دارد و از اين‌حيث، قضاوت‌هاي شخصي دخيل نيست.»

مهارت‌ها و شايستگي‌ها ملاک باشد؛ نه مدرک تحصيلي

زنگنه با بيان اينکه نبايد عزل و نصب‌ها بر مبناي مدرک تحصيلي باشد، ادامه داد: «اين موضوع براي زماني که انگليسي‌ها اينجا بودند کاربرد داشت که تعداد دارندگان مدرک تحصيلي قابل‌توجه نبود، اما در حال حاضر مي‌بينيم بعضاً ارتقاي مدرک تحصيلي، نگرش فرد نسبت به مسائل، يا سطح توانمندي‌هاي وي را تغيير نمي‌دهد، در حالي که امکان ارتقاي مهارت‌هاي فردي با برگزاري چند دوره آموزشي وجود دارد. به‌طور نمونه، يک نفر که دکترا دارد و استاد تمام دانشگاه است، اگر گواهينامه رانندگي نداشته باشد نمي‌تواند پشت فرمان خودرو بنشيند، يعني براي رانندگي نياز به گواهينامه مرتبط شرط است نه مدرک تحصيلي؛ آن وقت هدايت تأسيسات يا يک بنگاه عظيم مدرک حرفه‌اي نمي‌خواهد؟» او با بيان اينکه براي تعيين صلاحيت پيمانکار و مشاور روش‌هايي وجود دارد، اما براي مديران پروژه‌ها ارزيابي صلاحيت صورت نمي‌گرفته است، گفت: «بنابراين اعطاي گواهينامه‌هاي صلاحيت حرفه‌اي براي حرفه‌هاي مختلف از جمله مديريت پروژه، اچ‌اس‌ئي، فرماندهان صحنه، مديريت مالي و... مدنظر قرار گرفت و خوشبختانه تنوع اين حرفه‌ها در مرکز توسعه مديريت صنعت نفت رو به افزايش است.» وزير نفت با بيان اينکه مردادماه 94 تأسيس مرکز توسعه مديريت صنعت نفت ابلاغ شد و امروز صاحب مرکزي هستيم که مي‌توانيم به آن اتکا کنيم، عنوان کرد: «نکته مهم اين است که در ارزيابي‌هاي اوليه مرکز توسعه مديريت صنعت نفت، نيروي انساني و در نتيجه قضاوت‌هاي شخصي دخيل نيست.»

تاکيد بر سلامت روان در کار

زنگنه، سلامت روان مديران و کارمندان را بسيار مهم عنوان کرد و گفت: «به‌طور مثال، برخي توانايي کار جمعي ندارند، يا برخي نسبت به همه مسائل، نگرشي منفي دارند. اين‌ موارد که شايد در ظاهر مهم به نظر نرسد، مي‌تواند روند انجام کارها را مختل کند.» او با بيان اينکه شکل‌گيري و فعاليت مرکز توسعه مديريت صنعت نفت کار مهم و بزرگي است، ادامه داد: «تاکيد مي‌کنم که اين مرکز همواره بايد صددرصد حرفه‌اي و غيرسياسي باشد. مرکز توسعه مديريت صنعت نفت براي خدمت به صنعت نفت تشکيل شده است، نه خدمت به افکار سياسي مديران. تعداد مديران سياسي در تمام کشورهاي جهان محدود است و احراز صلاحيت سياسي در رده افرادي مانند وزرا شرط است و در سطوح پايين‌تر بايد صلاحيت حرفه‌اي افراد ملاک قرار گيرد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار