| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد

بازار میوه روی دور گرانی

آرمان ‌ملی- سوسن یحیی‌پور: این روزها مردم ایران تماشاگر ماراتن بزرگی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف هستند؛ ماراتنی که به‌رغم وعده و وعیدهای مختلف هنوز سوت پایان آن زده نشده است. مدتی است مسئولان با توجه به روند بازار ارز از بهبود اقتصادی دم می‌زنند اما بازارهای ایران کماکان در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برند. روزی خبر گرانی اجناس مختلف به گوش می‌رسد که در نتیجه لاجرم مردم به سوی اجناس مشابه اما با قیمتی ارزان‌تر و طبیعتا با کیفیتی چند برابر پایین‌تر روی می‌‌آورند و آنها را جایگزین می‌کنند و روزی دیگر افزایش چند برابری قیمت اقلام خوراکی خبرساز می‌شود. البته اینبار چون برخی از مواد غذایی با سلامت بدن شهروندان ارتباط مستقیم دارد، پای کارشناسان حوزه تغدیه نیز به جریان باز می‌شود و هشدارهایی در این زمینه مطرح می‌کنند. میوه، سبزی و صیفی از جمله این اقلام هستند که این روزها روی دور گرانی قرار گرفته‌اند.

بعد از جهش قابل توجه قيمت گوجه‌فرنگي، حالا همه از افزايش بهاي ميوه‌هايي چون موز، خيار و ... حرف مي‌زنند که به‌ويژه اين دو ميوه دستمايه طنز بسياري از کاربران در فضاي مجازي قرار گرفته‌اند. همين چند وقت پيش، مشاهدات ميداني از سطح پايتخت نشان مي‌داد که در برخي محله‌ها قيمت موز به کيلويي 50 تا 60 هزار تومان نيز رسيد. موضوعي که سبب شد تا خيلي از شهروندان اين ميوه محبوب را از سبد خريد خود حذف کنند. اين افزايش قيمت هم در حالي رخ داد که واردات موز در ارديبهشت‌ماه امسال ممنوع و بعد از آن مشروط به صادرات سيب شد. اما هنوز گراني اين محصول بر سر زبان‌ها بود که به يکباره افزايش قيمت خيار به کيلويي 20 هزار تومان باعث شگفتي همگان شد. مسئولان صنفي نيز دليل آن را طوفان شديد در منطقه جيرفت کرمان که منجر به سرمازدگي بوته‌هاي خيار شده بود، اعلام کردند.

افزايش چندبرابري قيمت ميوه

روز گذشته نيز برخي منابع رسمي از افزايش عجيب‌وغريب برخي انواع ميوه در بازار تهران خبر دادند. در اين باره، خبرگزاري تسنيم نوشت: هر کيلوگرم موز حدود 50 هزار تومان، نارنگي بندري 55 هزار تومان، سيب زرد 26 هزار تومان و سيب قرمز 27 هزار تومان، نارنگي 29 هزار تومان و پرتقال جنوب 29 هزار تومان، کيوي 17 هزار تومان، ليمو شيرين 16 هزار و 800 تومان و پرتقال تامسون 11 هزار و 600 تومان به فروش مي‌رسد. اسدا... کارگر، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه‌وسبزي، اظهار کرد: ما نبايد دليل گراني ميوه را بگوييم زيرا خودمان مصرف‌کننده هستيم و فقط مصرف‌کننده بزرگتر هستيم و خريد ما 200 کيلوگرم تا دو تن است. او افزود: اعضاي ما در تعيين قيمت نقشي ندارند و بنابر قيمت عرضه‌شده در ميدان مرکزي ميوه و تره‌بار خريد مي‌کنيم و با سود مصوبي که داريم به فروش مي‌رسانيم. کارگر ادامه داد: قبل از ما ميدان مرکزي، واردکنندگان و حتي صادرکنندگان بايد پاسخگو باشند که باعث شده‌اند قيمت عمده انواع ميوه بالا برود که اعضاي خرده‌فروشي اتحاديه ما نيز مجبور به فروش همين محصولات هستند. او با اشاره به اينکه سود مصوب خرده‌فروشان ميوه و تره‌بار 35 درصد است، تصريح کرد: بر اساس محاسبات انجام‌شده از اين 35 درصد، حدود 9 درصد براي خرده‌فروشي‌ها باقي مي‌ماند زيرا بايد بخشي از آن به دليل وجود ضايعات و خراب‌شدن ميوه کم شود و هزينه‌هاي کارگري، ماليات و جاري دارند. کارگر گفت: يک ميوه‌فروش شب که مغازه خود را مي‌بندد 25 ميليون تومان جنس در مغازه دارد اما صبح که دوباره درب مغازه خود را باز مي‌کند 20 ميليون تومان شده زيرا بخشي از آن از بين رفته است. او در ارتباط با ارزان و گران‌ترين ميوه‌هاي موجود در بازار، اظهار کرد: هندوانه با قيمت هر کيلوگرم 2500 تومان تا چهار هزار تومان ارزان‌ترين و موز با حدود 45 هزار تومان گران‌ترين ميوه‌هاي پر مصرف بازار هستند که البته سود خرده‌فروشي را نيز بايد به اين نرخ‌ها اضافه کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار