| کد مطلب: ۱۰۰۸۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد

مصادره به مطلوب مذاکره؟

آرمان ملي- حميد شجاعي: امروز شايد بتوان مهم‌ترين دليل نگاه خنثي جامعه به امر انتخابات و مشارکت را گلايه‌هاي اقتصادي و معيشتي مردم از عملکرد دولت و ساير نهادهاي مسئول دانست که قدر مسلم بخش قابل‌توجهي از آن نيز ناشي از تاثير تحريم‌هاست. اين در حالي است که امروز برخي جريانات دولت و اصلاح‌طلبان را به جهت مذاکره، توافق و تحريم‌هاي يکجانبه تخطئه مي‌کنند. هر چند که خود معترفند مذاکره بد نيست؛ البته اگر خودشان بر راس کار باشند. سيد مصطفي تاج‌زاده فعال سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد: «در جناح مقابل عده‌اي هستند که در تحليل‌هاي خود، ‌تهديد ‌اصلاح‌طلبان را خطرناک‌تر از تهديد آمريکا ارزيابي مي‌کنند؛ زيرا مقابل آمريکا مي‌‌توانند مردم را پشت‌سر خود بسيج ‌کنند، اما در انتخابات نمي‌توانند رأي اکثريت را مقابل اصلاح‌طلبان و آقاي ‌خاتمي جلب کنند. بنابراين براي اينکه به ‌اهدافشان برسند مجبورند جريان ‌اصلاحات را بزنند، ولو به قيمت اينکه کشور در وضعيت تحريم بماند و يک فرصت تاريخي از دست برود.‌»

عدم برداشت جناحي

بسياري معتقدند که بخش مهمي از مشکلات اقتصادي و معيشتي جامعه که موجبات نارضايتي مردم را فراهم آورده ناشي از تاثير تحريم‌هاي ظالمانه و يکجانبه‌اي است که آمريکا در زمان ترامپ با خروج از برجام آنها را وضع کرد و اگر اين شرايط رقم نمي‌خورد قطعا امروز وضعيت معيشتي مردم اينگونه نبود و انتقادات به دولت نيز افزايش نمي‌يافت. هر چند که برخي اقدامات و عملکردهاي ناموفق دولت نيز در وقوع چنين شرايطي بي‌تاثير نبوده است. با اين حال پس از رفتن ترامپ از کاخ سفيد و روي کار آمدن بايدن نگاه‌ها به سرنوشت برجام، بازگشت آمريکا به اين توافق و لغو تحريم‌ها است. در اين ميان برخي نيز اظهاراتي راجع به احتمال مذاکره ايران و آمريکا مطرح مي‌کنند که با رويکردهاي متفاوتي روبه‌رو شده است. به عقيده عده‌اي، نفس مذاکره فارغ از مذاکره‌کننده امر پسنديده‌اي است چون هر زمان بتوان از اهرمي براي کاستن از فشارها و لغو تحريم‌ها استفاده کرد بايد از آن اهرم به درستي و در موقع مطلوب استفاده کرد. چنانکه مقام معظم رهبري نيز چندي پيش در بياناتي فرمودند: «اگر بتوانيم تحريم را رفع کنيم، ‌يک ساعت هم نبايد ‌تاخير کنيم» با اين حال برخي جريانات صرفا مذاکره و توافق را براي خود مناسب مي‌دانند و اگر خود در راس باشند آن را براي کشور فرصت تلقي مي‌کنند. چنانکه برخي فعالان سياسي اصولگرا نيز بر همين مطلب صحه گذاشته‌اند. گويي اينکه دولت و اصلاح‌طلبان درکي از منافع ملي ندارند و بر خلاف منافع ملي عمل مي‌کنند. درحالي‌که توافق برجام که عوايد بسياري براي کشور داشت و به قول وزير امور خارجه مرده آن هم بارها آمريکا را در شوراي امنيت شکست داد محصول عملکرد اين دولت بود. البته نبايد از ياد برد آنچه از اهميت بسزا برخوردار است لزوم لغو تحريم‌ها و برداشته شدن فشار از دوش مردم است. اما اينکه با وجود در پيش بودن انتخابات برخي جريانات بخواهند اين شرايط را دستاويزي براي تخريب و سياه‌نمايي عليه دولت و جريان حامي کنند و به عبارتي از اين نمد براي خود در انتخابات 1400 کلاهي بدوزند امري است که چندان مطلوب و براساس منفعت کشور و جامعه نيست. آنچه مسلم است در بررسي مسائل کلان و مهم کشور بايد با ديد همه‌جانبه به امور نگريست و از نگاه حزبي و جناحي پرهيز کرد.

مسئوليت رئيس‌جمهور در مقابل شعارهايش

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب درخصوص احتمال لغو تحريم‌ها و مذاکره اظهار داشت: بين جنگ يا مذاکره، ناگزير بايد يکي از اين دو راه را انتخاب ‌کنيم. زيرا نمي‌شود جامعه‌اي ‌را که روزبه‌روز وضعيت مردم و اقتصادش بدتر مي‌شود، در ‌تعليق نگه داشت‎.‎ ايلنا نوشت، مصطفي تاج‌زاده گفت: اکثريت اصولگرايان مخالف مذاکره نيستند، ولي ‌حرفشان اين ‌است که خودشان بايد با مذاکره کنند نه دولت روحاني يا اصلاح‌طلبان. براي اين ‌گروه ظاهرا منافع کوتاه‌مدت ‌حزبي و جناحي مهم است. تاج‌زاده درخصوص رويکرد تخريبي اين گروه‌ها به دولت بيان کرد: اين گروه در تضعيف دولت همراهند، براي همين هر دو وقتي به ظريف ‌مي‌رسند به او ‌کارت زرد مي‌دهند. متوجه نيستند که با اين‌ کار در جهت تضعيف ديپلماسي کشور گام ‌برمي‌دارند آن‌هم در شرايطي که صحبت از ‌مذاکره مطرح است. معاون سياسي وزير کشور در دولت اصلاحات اظهار کرد: در جناح مقابل عده‌اي هستند که در تحليل‌هاي خود، ‌تهديد ‌اصلاح‌طلبان را خطرناک‌تر از تهديد آمريکا ارزيابي مي‌کنند؛ زيرا مقابل آمريکا مي‌‌توانند مردم را پشت‌سر خود بسيج ‌کنند، اما در انتخابات نمي‌توانند رأي اکثريت را مقابل اصلاح‌طلبان و آقاي ‌خاتمي جلب کنند. بنابراين براي اينکه به ‌اهدافشان برسند مجبورند جريان ‌اصلاحات را بزنند، ولو به قيمت اينکه کشور در وضعيت تحريم بماند و يک فرصت تاريخي از دست برود.‌ اين فعال سياسي اصلاح‌طلب درخصوص اهميت انتخابات در نزد مردم ابراز داشت: انتخابات هنوز هم مهم‌ترين آوردگاه سياسي کشور است، برخي در پس ‌ذهن‌شان چنين تصور مي‌کنند که هرکجا اکثريت مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند، انتخاب‌شان اشتباه ‌بوده.‌ به بيان دقيق‌تر چون مي‌دانند که در اقليت هستند، لذا به انتخاب اکثريت مثل قبل اعتمادي ندارند. تاج‌زاده در مورد عملکرد دولت روحاني و نارضايتي‌ها بيان کرد: دولت دوم آقاي روحاني از نگاه جامعه تاکنون شکست‌خورده است زيرا نتوانسته وعده‌هاي ‌خود را ‌محقق کند. مردم امروز به ‌اينکه آقاي حداد، موافق يا مخالف آقاي روحاني است کاري ندارند. مردم مي‌گويند در سال 96 که ‌به تو ‌راي داديم دلار 3500 تا 4000 تومان بود و در حال حاضر 25هزار تومان شده است. اگر بگويد ‌تحريم عاملش بوده، مي‌گويند بايد مي‌رفتي و کاري مي‌کردي تا تحريم‌ها برداشته شود. ‌‌نمي‌گذاشتند، استعفا مي‌دادي. رئيس‌‌جمهور درباره ‌شعارهايش مسئوليت دارد. وي تصريح کرد: امروز کدام‌يک از وزراي فعلي شانس بيشتري براي پيروزي در انتخاب پيش رو دارد؟ قطعا آقاي‌ظريف. احساس عمومي ‌اين ‌است که اگر ظريف بيايد شانس رأي‌آوري خوبي دارد. اما مگر او مسئول برجام نيست؟ مگر دلواپسان نمي‌گويند او خيانت کرده و قرارداد ترکمنچاي ‌امضا کرده ‌است؟ مگر چند روز پيش دو کارت زرد در مجلس به او ندادند؟ مگر صداوسيما عليه او و برجام تبليغ نمي‌کند؟ چرا همچنان محبوب است؟ به اعتقاد ‌من، اين کارت‌ها ‌رأي او را بالا مي‌برد. اگر مردم مخالف باشند، ظريف ‌بايد منفورترين چهره دولت مي‌شد ‌نه محبوب‌ترين.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار