کد خبر : 123587 تاریخ : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن - 20:12
دانشمند: به جای تبلیغات، شفافیت را ایجاد کنیم/ مانند بسیاری از کشورها جلوی بروز وسوسه و تخلف را بگیریم دانشمند عضو پیشین اتاق بازرگانی بر این عقیده است که برای جلوگیری از بروز فساد، باید راه‌های پیشگیری از آن را ایجاد کنیم که این اتفاق نیز با شفافیت رخ می‌دهد.

آرمان ملی - مسعود دانشمند عضو پیشین اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با آرمان ملی می‌گوید: درباره نحوه پیشگیری و چگونگی مراقبت از بدنه قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها از ابتلا به تخلف و فساد باید بگویم که ما نمی‌توانیم چرخ را از نو اختراع کنیم، بلکه باید ببینیم سایر کشورهای دنیا در این زمینه چه رفتار داشته‌اند. همه مردم دلشان می‌خواهند که پولدار شوند،بنابراین همه افراد جامعه بالاخره ممکن است که در سازمان و نهادهایی قرار بگیرند که امضایشان قیمت دارد و همه افراد هم ممکن است وسوسه شوند که امضایشان را بفروشند و به نوع از بابت آن پول دریافت کنند. ما باید ببینیم سایر کشورها از چه راهی استفاده کرده‌اند که توانسته اند جلوی این وسوسه‌ها و بروز تخلف را گرفته‌اند.

دانشمند با بیان اینکه فرقی نمی‌کند فردی در قوه قضاییه، قوه مجریه یا قوه مقننه باشد، مهم این است که سازوکاری ایجاد شود که این افراد نتوانند و اجازه نداشته باشند که امضایشان را به فروش برسانند، تصریح کرد: برای رسیدن به این امر ابتدا باید شفافیت را در همه زمینه‌ها بالا ببریم و تازمانی که فضای کشور تیره و تار و بدون شفافیت است، هر فردی چه از راه درست چه از راه نادرست پولی را به دست می‌آورد و فعالیت‌هایی که دوست دارد را انجام می‌دهد، طبیعی است که همه افراد دلشان می‌خواهد که به این پول دست پیدا کنند. پس بنابراین باید به افزایش شفافیت در فضا برگردیم. قوه مجریه و مقننه باید سازوکاری را برای شفافیت ایجاد کنند و اگر فردی در چنین فضایی دست به تخلف زد، قوه قضاییه باید به آن رسیدگی کند.

مسعود دانشمند ادامه داد: ما تا زمانی که شفافیتمان را در فضای اقتصادی بالا نبریم و پارامترها و ضوابط شفافیت را بالا نبریم،همواره شاهد چنین مسائلی خواهیم بود.

عضوپیشین اتاق بازرگانی با بیان اینکه باید زمینه ایجاد تخلف را از بین ببریم، گفت: زمانی که یک سازمان کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، مردم می‌توانند به اعتماد کنند و مطمئن شوند که قانون و عدالت در این رویه رعایت شده است. اگر رئیس یک سازمان و نهادی هم قسم بخورد که مجموعه من سالم و پاک است، مردم باور نخواهند کرد مگر اینکه نتیجه آن را دیده باشند. باور مردم دست ما نیست و زمانی باور می‌کنند که عینا عملکرد یک مجموعه را دیده باشند. این موضوع هم حاصل نمی‌شود مگر اینکه شفافیت وجود داشته باشد. به طور مثال شما اگر همین الان صدمیلیون دلار پول به بانک ببرید و بخواهید برایتان به حساب بزنند، این کار را انجام خواهند داد، اما اگر در کشوری مانند سوئیس چنین کاری انجام دهید، بانک با پلیس تماس خواهد گرفت و قطعا بررسی خواهند کرد که این پول از چه طریقی به دست شما رسیده است؟اگر اطمینان حاصل کنند که این پول از راه سالم و قانونی به دست شما رسیده است، با شما کاری نخواهند داشت. از همین رو معتقدم به جای تبلیغات باید بر روی ایجاد شفافیت تمرکز شود .