انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
اجتماعی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
شناسایی ۶۳۰۹ بیمار جدید کرونایی/ ۹۸ نفر دیگر فوت شدند
نگران وقوع ازدواج‌های اجباری و صوری هستیم/ انتقاد از تبعیض آشکار سنی در ارائه وام ازدواج/ یکی از تبعات مصوبه جدید مجلس"ازدواج سفید" است
امسال فقط ۱۰۰ نفر بورسیه خارج شدند/ صنعت برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی به روز نیست
ورود اولین بخش واکسن کرونا به کشور طی روزهای آتی
تزریق بدون عارضه واکسن ایرانی کرونا به ۲۱ تن تا کنون/ احتمال دسترسی به این واکسن تا خرداد
برخی هنوز بی‌توجهی و لجبازی می‌کنند / از موفق‌ترین تولیدکنندگان واکسن خواهیم بود
واکنش وزارت بهداشت به خبرِ تهیه آمپول خاص برای درمان میناوند/ طرح چنین موضوعی در فضای مجازی صرفا با هدف "جذبِ مخاطب" است/ درمان‌ تمام بیماران کرونایی در کشور یکسان است
شهر قرمز کرونایی نداریم/ نگرانی از افزایش موارد سرپایی
دفاع جانانه فرمانده ناجا از مامور وظیفه‌شناس راهور/ صدور دستورات ویژه برای حمایت از حقوق سربازوظیفه/ هیچ‌گونه گذشتی نداریم
افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران
گزارشی از ابتلا به کرونا در مدارس طی این چند روز نداشته ایم/درخواست صدور مجوز استخدامی جدید
شناسایی ۵۹۴۵ بیمار جدید کرونایی/ ۸۹ فوتی در شبانه روز گذشته
وضعیت شکننده کرونا در کشور/هشدار نسبت به احتمال افزایش مرگ و میرها
شناسایی ۶۲۰۷ بیمار جدید کرونایی/ رنگ‌بندی جدید شهرها
فوت ۷۵ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/۴۱۳۴ تن در وضعیت شدید بیماری
اهمیت نهاد خانواده در نقش پرسشگری دانش‌آموزان
مسئولان، واکسن‌های وارداتی را قبل از توصیه به مردم، روی خود تست کنند/ با ورود به موج جدید کرونا هم‌وطنان زیادی را از دست می‌دهیم/ باید جلوی سفرهای غیر ضروری را گرفت
آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از ۲۲ بهمن
کارآزمایی بالینی ۳واکسن ایرانی کرونا؛ تا کنون/ هنوز هیچ واکسن خارجی وارد نشده است
هشدار درباره موج جدید کرونا در استان تهران/ افزایش بستری بیماران 5 تا ۱۷ سال
پیش‌نیازهای حذف ارز ترجیحی دارو/سیاستی که می‌تواند پاشنه آشیل شود
انتقاد از ناعادلانه بودن نرخ عوارض در نقاط مختلف تهران/ سرانه‌های شهری باید از محل ساختمان‌های گران قیمت تامین شود
جان شهروندان در ۱۲۰ ساختمان در خطر است/ مجلس مسئولیت آحاد جامعه را نسبت به موضوع ایمنی مشخص کند
فوت ۸۷ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته/ شناسایی ۵۹۱۷ بیمار جدید
کاهش دما در اغلب استان ها/ ورود سامانه جدید بارشی
فوت ۸۳ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته/ ۱۰ شهر قرمز در کشور
۱۰ شهر مازندران در وضعیت قرمز کرونایی/ پرهیز از هرگونه سفر و مهمانی
افزایش موارد کرونا با شیب آهسته / عادی‌انگاری اوضاع با بازگشایی‌های زودهنگام
این همه شعار، بی‌عملی و مصوبات بدون اجرا ملت را کلافه کرده است
آمار غیرواقعی آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان/ ۴۵هزار نفر با بحران آب زندگی می‌کنند/ حل مشکل آب شرب جنوب استان با دو اقدام/ اینجا آموزش حضوری تعطیل نشد
«شارلاتانیزم» در طب سنتی نگران کننده است/ در خصوص غربالگری زنان باردار، کمیسیون اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم می‌گیرد/ تصمیم‌گیر نهایی سیاست‌های جمعیتی، شورای نگهبان است
شناسایی ۶۰۱۶ بیمار جدید کرونایی/۸۶ نفر دیگر فوت شدند
بارش برف و باران در استان‌های غربی/سفرهای غیرضروری را لغو کنید
۸۳ فوتی جدید کرونا در کشور/ شناسایی بیش از ۶۰۰۰ بیمار جدید
به جای مازوت‌سوزی سیاست خاموشی برق را در پیش گرفته‌اند/ پیشنهاد محدودیت تردد در روزهای پایانی هفته
آخرین جزئیات از کشته شدن رئیس سابق اداره محیط‌زیست دماوند/ هنوز فردی در این ارتباط دستگیر نشده است
شناسایی ۶۴۰۸ بیمار جدید کرونایی/ ۹۸ نفر دیگر فوت شدند
شناسایی ۶۲۰۸ بیمار جدید کرونایی/ ۱۹۲ شهر آبی شدند
تهرانی‌ها ۱۰۴ روز هوای آلوده تنفس کردند/ شنبه هوا گرم می‌شود
فرسایش سالی ۲ میلیارد تن خاک در ایران/لزوم نگاه ویژه برنامه هفتم توسعه به «خاک»
شناسایی ۵۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا/ جان باختن ۷۱ بیمار
تهران چشم انتظار مدیریت «بادی»
شمارش معکوس برای دسترسی به واکسن ایرانی/ خبرهای خوشی در راه است
نفس شهروندان به شماره افتاده است و هیچ‌کس پاسخگو نیست
وقوع زلزله بزرگ در تهران، فاجعه ۳ قرن اخیر خواهد بود
بزرگ‌ترین آزمون استخدامی تاریخ وزارت بهداشت؛ بهمن‌ماه/ استخدام ۳۸۹۵۲ نیروی جدید
۲شرط وزارت بهداشت برای بازگشایی مشاغل ۳و۴ / ابلاغ پروتکل‌های سختگیرانه؛ هفته آتی
درخواست "وام ازدواجِ نصفه نیمه" به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت/ ۴۵ سال؛ سقف سنی پیشنهادی برای ارائه تسهیلات به زوجین
نگرانی وزارت بهداشت از ویروس جهش یافته کرونا /ادامه اعمال محدودیت‌ها در نقاط قرمز و نارنجی
بیشتر
کد خبر: 147521 | تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - 11:45
راهکارهای زرد برای حل معضل آلودگی هوا منافعی به همراه دارد/ وارونه جلوه دادن سهم منابع آلاینده

راهکارهای زرد برای حل معضل آلودگی هوا منافعی به همراه دارد/ وارونه جلوه دادن سهم منابع آلاینده

یک کارشناس محیط زیست، علت حل نشدن معضل آلودگی هوا در کشور را عدم منشایابی صحیح و در نتیجه ارائه راهکارهای بی اثر دانست و گفت: برخی از این راهکارها سودهای کلانی به همراه داشته است.

آرمان ملی- محمد علوی تبار کارشناس محیط زیست در حوزه آلودگی هوا به تحلیل دلایل حل نشدن معضل آلودگی هوای کلانشهرها بخصوص آلودگی هوای تهران پرداخت.

وی با اشاره به شرایط توپو گرافیکی پایتخت، این شهر را مستعد بروز وارونگی هوا دانست و گفت: علت اصلی آلودگی هوای تهران مربوط به وارونگی هوای در این شهر است، هر چند غلظت آلاینده‌های هوا در این کلان شهر نسبت به دیگر شهرهای آلوده جهان بیشتر نیست اما وارونگی هوا در شرایط خاص تو پوگرافیکی‌اش باعث تجمع آلودگی‌ها می‌شود.

این کارشناس محیط زیست افزود: مشکل اصلی آلودگی هوا ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون هستند که بر خلاف دیگر آلاینده‌های هوا که ماهیت گازی دارند، این آلاینده جامد است.

سیاهه انتشار راه صحیح منشاءیابی نیست

علوی تبار با بیان اینکه در علم محیط زیست منشاءیابی اثرات از جمله مهمترین راه‌های رسیدن به راهکار صحیح برای مقابله با آلودگی است، اظهار داشت: گزارش سیاهه انتشار در حال حاضر به عنوان گزارش منشاء یابی مورد استناد قرار می‌گیرد در حالی که این گزارش منشاءیابی نیست گزارش تولید آلودگی است.

وی با تاکید بر اینکه به جای منشاءیابی به سیاهه انتشار استناد می‌شود بیان داشت: به همین دلیل می‌بینیم که تصمیم گیری های اشتباهی برای مقابله با این معضل صورت می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست اظهار داشت: مطالعات و گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که انتشار ۱۶ درصد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هوا از طریق خودروهای شخصی، ۱۱ درصد از موتورسیکلت‌ها و ۱۴ درصد از محل اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های فرسوده و کامیون‌ها اتفاق می‌افتد، به همین دلیل هم امسال با وجود کاهش ترددها به دلیل محدودیت‌های کرونایی شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم.

علوی تبار در ادامه توضیح داد: در این ایام تردد خودروهای سواری با توجه به ترس عمومی در استفاده از حمل و نقل عمومی و شیوع کرونا، و کاهش محدودیت‌های ترافیکی بیشتر شده با توجه به این مساله سهم تولید ذرات معلق هم در آلودگی هوا بیشتر شده است.

وی افزود: آمار ماشین گردی‌ها هم بر اساس آمار پلیس راهور بیشتر شده که ناشی از کمبود تفریح‌ها در این ایام است و بر شدت آلودگی‌ها افزوده است.

راهکارهای زرد مقابله با آلودگی هوا

این کارشناس آلودگی هوا اصرار بر اجرای معاینه فنی، طرح LEZ، نصب فیلتر دوده و گازسوز کردن خودروها و هر راهکار دیگری را برای حل این معضل راهکار زرد و دسته دوم دانست و گفت: تنها راه حل این معضل اسقاط خودروهای فرسوده است.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد از ناوگان حمل و نقلی اعم از خودروهای سواری، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها عامل نیمی از آلودگی هوای کلانشهرها هستند اما سال به سال تعداد خودروهای فرسوده ما بیشتر می‌شود و اسقاط نزدیک به صفر رسیده است. در نتیجه هر سال با تعداد روزهای آلوده‌تری مواجهیم.

علوی تبار طرح مکرر راهکارهایی همچون نصب فیلتر دوده و یا جایگزین کردن موتورسیکلت‌ها برقی را با این توجیه که اسقاط نیازمند هزینه کرد دولت است، بهانه خواند و گفت: مگر جایگزین کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری با موتورسیکلت‌های برقی و فیلتر دوده پول نمی‌خواهد؟

وی با تاکید بر اینکه منشاءیابی غلط از طریق سیاهه انتشار باعث شده سهم کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را بیشتر ببینیم و این مساله باعث شده به دنبال راهکار غلط برویم. اظهار داشت: دلیل دیگر این پیشنهادهای کم بازده این است که این راهکارهای جذاب و به روز دنیا هستند.

سودهای کلان از راهکارهای زرد

وی ادامه داد: اما این راهکارهای زرد و جذاب بدون ارزیابی هستند، و مشخص نیست، ارائه آن در کشور ما چه منفعتی برای چه افرادی دارد.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: افرادی در تمام بدنه‌های تصمیم‌گیری نفوذ کرده‌اند و به دنبال تامین سودهای کلان از طریق این راهکارها هستند که مساله نتیجه بخش نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا مساله تامین منابع مالی اسقاط حل شده و از راه حل‌هایی همچون مشارکت ذی نفعفان، تجارت آلودگی و حتی تهاتر برای حل کردن آلودگی هوا استفاده می‌شود.

علوی تبار، نبود متولی مشخص و مقتدر در این زمینه را هم دلیل دیگر حل نشدن و به نتیجه نرسیدن برنامه‌های آلودگی هوا در کشور برشمرد و گفت: کارگروه ملی آلودگی هوا هر ماه یک جلسه دوساعته با حضور، ۲۰ دستگاه تصمیم گیر برگزاری می‌کند و این حجم از دستگاه‌های درگیر نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند که مشکل‌ساز هم شده‌اند.

حل معضل آلودگی نیازمند نهاد تصمیم‌گیر مقتدر

به گزارش آرمان ملی به نقل از مهر ، وی با اشاره به اینکه برای حل این معضل نیازمند نهاد تصمیم‌گیر نهایی و قدرتمند هستیم، ادامه داد: این دستگاه باید هم متولی محسوب بشود و هم نظارت کند، سازمان محیط زیست برای مدیریت این مساله از لحاظ ساختاری بسیار ضعیف است و نمی‌توان انتظار داشت، وزارت نفت، صمت و حتی کشور قوانین و ضوابط توصیه شده این سازمان را مورد توجه قرار دهند.‌

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.