انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
موضوع توقیف نفتکش ایرانی را پیگیری می‌کنیم
قیمت مسکن در تهران نسبت به دی‌ماه پارسال دو برابر شد
صنعت خودرو نقش پیشران در راه اندازی بنگاه‌های متعدد صنعتی را دارد/ شرکت‌های قطعه ساز باید بیش از پیش تقویت شوند/ روش‌های فروش خودرو در چارچوب منطقی و با رعایت حقوق تولید کننده و مصرف کننده انجام شود نه به صورت قرعه کشی؟!
روح حاکم بر تحول بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رفع تبعیض است
جزییات طرح اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای بدون خودرو
حال بورس چگونه خوب می‌شود؟
یارانه ۱۱۰ هزارتومانی نمی‌خواهیم، قدرت خرید کارگران و بازنشستگان را افزایش دهید
امکان ثبت نام جاماندگان و حذف شدگان یارانه فراهم می‌شود
ساخت 10 هزار واحد مسکونی برای محرومان
شکر و چای در مسیر افزایش تند قیمت/ افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی نرخ چای در یکسال اخیر
نرخ ارز روی کاغذ و پشت تریبون تعیین نمی‌شود/ به مجلس تهمت نزنید
تحقیق و تفحص؛ فرآیندی سهل‌الوصول اما پرهزینه/ اصلاح فرآیند؛ وعده‌ای که عملی نشد
تحریم و FATF وزنه‌های بسته شده به پای اقتصاد هستند/ وزارت امور خارجه امکان عهده‌دار شدن موضوع «تجارت خارجی» را ندارد/ چشم بر روی واقعیت نبندیم
توضیح وزیر نفت سابق درباره پرونده بابک زنجانی
بورس، عرصه تسویه‌ حساب‌های سیاسی/درخواست سهامداران و فعالان بازار برای ورود دستگاه‌های نظارتی
ایجاد 1000 فرصت شغلی با اجرای طرح های توسعه فولاد بناب
فضای کسب و کار بویژه بازار سرمایه در فضای فعلی نیازمند ثبات و آرامش است/ هدف کارگردانان شکست خورده جنگ اقتصادی برهم زدن آرامش اقتصاد کشور است/ مردم نسبت به افق روشن آینده اقتصاد کشور اطمینان داشته باشند
قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم/ بزودی زابل به شبکه گازرسانی وصل می‌شود/ مذاکره‌ای برای تهاتر نفت نداشتیم/ ادامه مذاکرات با آذربایجان در صورت رفع تحریم‌ها
ادامه ممنوعیت پرواز به انگلستان و ژاپن و قرنطینه مسافران اروپایی
گمرک اجازه واردات روغن نمی دهد/ تداوم گرانفروشی شکر
سهام عدالتی‌ها مراقب پیامک‌های جعلی باشند
مخالف ارز ۱۷ و ۵۰۰ تومانی هستیم/ می‌توانیم روزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم/ مجلس وابستگی بودجه به نفت را زیاد کرده است
آیا مردم گرانی‌ها را نفهمیدند؟!/ تورم ۳۰۰ درصدیِ خوراکی‌ها، سفره‌ی کارگران را بلعیده است!
شورای عالی بورس استعفای «قالیباف» را پذیرفت/ برای معرفی جایگزین ۱۵ روز فرصت دارند
مجلس یازدهم با تحقیق و تفحص‌های بدون دقت می‌خواهد همه چیز را زیر سوال ببرد/ نمایندگان مجلس شعار حل مسائل معیشتی می‌دهند اما با مسائل، سیاسی برخورد می‌کنند
مجلس نسبت به تفریغ بودجه حساس باشد
بیش‌از همه دنبال کاهش نرخ ارز هستم
یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰ دو برابر خواهد شد/ هر ایرانی ۹۱ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد
رئیس سازمان بورس استعفا کرد
بودجه جای شعار نیست؛ من بلدم به شعارها جواب بدهم اما مردم این را نمی‌خواهند/ نمایندگان فروش نفت را کاهش و درآمد را افزایش دادند، این چشم‌بندی است!
معاملات خودرو «صفر» شد/ با دلار ۱۵ هزار تومانی بازار سکته می‌کند/ بازگشت پراید به کانال ۹۰ میلیون تومان
شورای عالی بورس برای حفظ تعادل در بازار سرمایه تصمیمات لازم را اتخاذ کند
وزیر اقتصاد هنوز استعفای رییس سازمان بورس را نپذیرفته‌ است
آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور/ جمعیت مرغ‌های معدوم شده به ۹۰۰ هزار قطعه رسید
مسئولیت آثار مخرب ارز ۱۷۵۰۰ تومانی برعهده مجلس است/ تورم بیداد خواهد کرد
کسانی که قصد کار اجرایی دارند، اشتباه به مجلس رفته‌اند/ مجلس و کمیسیون‌های آن در بورس دخالت نکنند/ لایحه بودجه ابزاری برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شده است
دست‌های پشت‌پرده درهدایت معاملات بورسی/بازیگردانان چه کسانی هستند
مجلس با مسئولان خاطی بازار سرمایه برخورد می‌کند/ نرخ ارز با دستور مسئولان تعیین نمی‌شود
اشخاص حقیقی و حقوقی متعددی پیگیری شکایت از آذری جهرمی هستند / طی ۲ سال اخیر حکم فیلترینگ هیچ شبکه اجتماعی‌ای صادر نشده است
ممنوعیت پرداخت حقوق های نجومی از سال آینده
قیمت خودرو باز هم کاهش یافت/ بازار همچنان راکد است
مرغ دوباره در مسیر افزایش قیمت!
ورود دلار به کانال ۲۱ هزار تومانی/ ریزش ۸۰۰ تومانی نرخ
حواستان باشد سرتان کلاه بنزینی نرود!
کدام کارگران عیدی کامل نمی گیرند؟
دستورالعمل رئیس قوه قضائیه در بازپس‌گیری اموال نامشروع مسئولان، تأکید بر اجرای قانون است
خودرو ۱۰ درصد دیگر ارزان شد/ خریدار نیست
افزایش سقف وام خرید مسکن در دستور کار نیست
یارانه نقدی سال ۱۴۰۰ در دو سقف پرداخت می‌شود
بیشتر
کد خبر: 137052 | تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۸ - 11:33
تشدید چالش صنعت خودرو با فروش به شیوه قرعه کشی

تشدید چالش صنعت خودرو با فروش به شیوه قرعه کشی

نزدیک به دو سال است که صنعت خودروسازی و بازار فروش آن، دچار مشکل جدی شده و متعادل نبودن عرضه خودرو با تقاضای بازار، این صنعت را دچار چالش‌های بسیاری کرده است.

آرمان ملیبازار خرید و فروش خودرو، مدتی است که به دلیل عرضه بسیار پایین در برابر تقاضای بالا و غیرمنطقی جامعه، دچار نوسانات و جهش‌های قیمتی شدید شده است. ورود دلالان و واسطه‌گران به این بازار، مشکلات را دوچندان کرده و امکان کنترل بازار را عملاً از اختیار نهادهای مسئول خارج کرده‌است.

در همین رابطه، چند ماهی است کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را برای ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «تحول بازار و صنعت خودروی سبک» در دستور کار قرار داده است که یکی از مهم‌ترین محورهای آن، «عرضه خودرو در بورس» است؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند به بهبود وضعیت عرضه کمک کند و به مرور نیز با افزایش تولید، قیمت‌ها را در بازار به تعادل برساند.

با این حال آنطور که علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید رزم حسینی وزیر صمت چندان با عرضه خودرو در بورس موافق نیست و جلسات کمیسیون با حضور دولتی‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع همچنان ادامه دارد.

خرید گروهی کدملی از افراد بی‌بضاعت، روش دلالان برای دور زدن قرعه‌کشی خودرو

در این بین با توجه به نوسانات بازار خودرو، از چندین ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکاری را تحت عنوان «پیش‌فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی» با شرایطی از قبیل اختصاص هر خودرو به یک کد ملی، عدم اجازه فروش خودرو تا یک‌سال و… جهت جلوگیری از تجاری سازی این وسیله نقلیه در دستور کار قرار داد تا از این طریق هم قیمت خودرو کنترل شود و هم دلالان از بازار خارج شوند، با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که این راهکار، توان پاسخگویی به خلاءهای بازار خودرو را نداشته و هرکدام از این شرایط با روش‌هایی خاص دور زده شد.

به عنوان نمونه، دلالان برای دور زدن این روش اقدام به خرید گروهی کد ملی افراد بی‌بضاعت کرده و با پرداخت چند میلیون به این افراد، عملاً شانس بالایی برای تصاحب خودروهای صفر در فرآیند قرعه‌کشی دارند، با این روش، می‌توان پیش‌بینی کرد که حدوداً اکثریت این خودروها به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده و هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از رسیدن خودرو به افرادی که واقعاً احتیاج به خودرو دارند، عملی نشده‌است.

از طرفی، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ممنوعیت معامله این خودروها تا یک‌سال نیز به صورت کامل عملی نیست، زیرا این خودروها هم‌اکنون به صورت وکالتی و یا با استفاده از مبایعه نامه منتقل می‌شوند و به همین دلیل، این راهکار نیز با توجه به این روش‌های انتقال، معیوب است.

شاهد این مثال قرعه‌کشی پیش فروش فوری و یک‌ساله شرکت ایران‌خودرو در مهرماه امسال است که به صورت همزمان برگزار شد. در این دو قرعه‌کشی، در مجموع ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۵۳ نفر در سایت شرکت ایران خودرو ثبت‌نام کردند، این در حالی است که در مجموع این دو قرعه کشی همزمان، ۳۱ هزار و ۴۵۰ دستگاه خودرو به برندگان رسید. با یک محاسبه ساده می‌توان گفت شانس پیروزی در این قرعه کشی‌ها به طور میانگین، ۷ درصد است که عملاً به معنای این است که این رخداد بیشتر شبیه به یک بخت‌آزمایی است تا انتخاب تصادفی!

نگاه سرمایه‌ای به خودرو

نکته حائز اهمیت دیگر این است که با بررسی ثبت نام متقاضیان برای هر خودرو، متوجه می‌شویم که بیشترین ثبت نام‌ها، برای خودروهای لوکس ایران خودرو است و این در حالی است که مردم در شرایط نامطلوبی از لحاظ اقتصادی به سر می‌برند؛ به طور مثال در فروش یک‌ساله، بیشترین متقاضی مربوط به خودروی دناپلاس است که ۲۲۸ هزار و ۲۱ نفر ثبت‌نامی را به خود اختصاص داده است و این تعداد نزدیک به یک سوم کل متقاضیان ثبت‌نام یکساله ایران خودرو است.

این مطلب بیانگر این موضوع است که مردم به خودرو دیگر دید مصرفی ندارند و آن را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آورند و از این جهت حاضرند برای اینکه ارزش پول نزد خود را بیشتر کنند، خودروهای با قیمت بالاتر را انتخاب کنند. بعد از دناپلاس نیز به ترتیب پژو پارس TU۵ و پژو ۲۰۷ قرار دارند که تأیید کننده تحلیل بالا است.

این اتفاقات و نرسیدن قرعه شانس برای اکثریت مردم در قرعه‌کشی‌ها، باعث شده تا جو بی‌اعتمادی سنگینی در بین مردم عادی، حکم‌فرما شده و آن‌ها، این اتفاقات را ناشی از انتخاب گزینشی افراد در این قرعه‌کشی‌ها قلمداد کنند، درصورتی‌که می‌توان گفت با توجه به نظارت نهادهای مربوطه به فرآیند قرعه‌کشی، این روند به‌سختی میسر شود که البته به دلیل عدم شفافیت کامل، نمی‌توان اظهارنظر دقیق داشت.

با توجه به این مسائل، به نظر می‌رسد اجرای این روش، تاکنون اعتماد عمومی مردم را جلب نکرده و هم‌چنین شفافیت مطلوبی نیز در خود ندارد.

فروش خودرو با قیمت واقعی، راهکاری برای خروج از وضعیت بحرانی موجود

به گزارش آرمان ملی به نقل از مهر ، در حال حاضر با توجه به زیان‌دهی بسیار بالای خودروسازان به دلیل فروش خودرو با قیمت‌های غیرواقعی و دستوری، باید شرایطی پدید آید تا خودروساز بتواند خودروهای خود را به صورت مستقیم با قیمت‌های واقعی در بازار عرضه کند.

با این کار اولاً دست دلالان از سودهای کلان حاصله از اختلاف قیمت بازار آزاد و قیمت دستوری فعلی کوتاه شده و از طرفی این سود به خودروساز برگشته و این صنعت می‌تواند با تأمین نقدینگی از این راه، به مرور زمان از زیان خارج شده و بعد از مدتی با بهبود شرایط، تولید را افزایش دهد، این موارد باعث متعادل‌تر شدن عرضه و تقاضا شده و در میان مدت و کوتاه مدت، سبب کاهش نسبی قیمت خودرو نیز خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.