انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
طرحی که شمشیر تحریم را تیزتر می‌کند!
هشدار! اصل تفکیک قوا خدشه‌دار نشود
شناسایی برخی عوامل ترور شهید فخری زاده توسط وزارت اطلاعات
نماینده اهواز: مدیران استانی باید در قبال تجمع آب در شهرها پاسخگو باشند
دادستان کل کشور: به زودی به پرونده و ابعاد ترور شهید فخری زاده رسیدگی خواهد شد
آنچه نیاز داریم؛ اجماع ملی است
منافع ملی یا مصلحت جناحی؟
برای رعایت پروتکل‌ها به مجلس نرفتم/ با مصوبه اخیر مجلس مخالفیم
جزئیات لایحه ۲۴۳۵ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۰
صنعت هسته‌ای فرمانده‌ای غیر از رهبری ندارد/ طرح‌هایی همچون طرح «اقدام علیه تحریم‌ها»، بازی در زمین دشمن است/ مجلس مقصر گرانی ناشی از تصویب این طرح است
طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» بیشتر جناحی است تا ملی/ نگذاریم پرونده ایران دوباره به نیویورک و شورای امنیت ختم شود/ نمایندگان چرا زمانی که ترامپ تحریم‌های بیشتری را علیه ایران تصویب کرد، طرح ندادند
قالیباف: بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده دنبال می‌کنیم قالیباف: بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده دنبال می‌کنیم
محدودیتها تا پایان سال ادامه دارد/ بررسی وضعیت تهران به صورت ویژه
درخواست آیت‌الله جنتی از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برای شناسایی عوامل ترور محسن فخری زاده
اطلاعیه دفتر آیت‌الله مصباح یزدی درباره آخرین وضعیت سلامت وی
دشمن از عدم توقف اقتصاد ایران عصبانی است/آینده اقتصاد ما مثبت است
دانش هسته‌ای ترورشدنی نیست/ براساس اصل ۱۷۶، مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص برنامه هسته‌ای فراقوه‌ای است/ انباشت اورانیوم و عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم می‌شود
خبر ترور یکی از فرماندهان ارشد سپاه خبرسازی بود/ بسیاری از کشورها ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کردند/ برخی اظهارنظرهای داخلی از منبع رسانه‌های اسرائیلی نقل می‌شوند
شناسایی ۱۳۸۸۱بیمار جدید کرونایی/ ۳۸۲ نفر دیگر فوت شدند
چشم‌انداز تحولات سال آینده
پیمان شانگهای فرصتی برای حذف دلار
مسائل امنیتی در مجلس قابل طرح نیست و باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود/ خروج ایران از پروتکل الحاقی خطرناک است/ دستگاه‌های امنیتی کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند را زیرنظر بگیرد
مایوس کردن مردم سبب می‌شود تا در زمین دشمن بازی کنیم/ لغو اجرای پروتکل الحاقی، ابهام و تردید درباره برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند
لایحه بودجه ۱۴۰۰ فردا تقدیم مجلس می‌شود
توضیحات دادستان کل کشور درباره تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران کرونا و استثنائات آن
شمخانی: عملیات و محل ترور شهید فخری‌زاده پیش‌بینی شده بود/ دشمن از سبک جدیدی استفاده کرد
۳۷۱ فوتی جدید کرونا در کشور/ ۱۳۳۲۱ بیمار دیگر شناسایی شدند
چند نکته شفاف با نمایندگان مجلس
پاسخ متقابل مجلس به آمریکا
وزیر دفاع: هیچ جنایتی در نزد ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند
باید منتظر مجموعه‌ای از رویدادها در خاورمیانه باشیم/ واکنش به کنش‌های تحریکی باید با هوشیاری همراه باشد/ محافظت از دانشمندان هسته‌ای به عهده نهاد نظامی است
محکومیت قابل اجرای نجفی ۵ سال است/ حدود ۱۸ ماه از محکومیت موکل سپری شده است/ یک سوم محکومیت طی شود می‌توان تقاضای آزادی مشروط کرد
خروج از پروتکل الحاقی و زدن بندر حیفا مجازات دشمن نیست/ رفتار برخی در روزهای اخیر، انتقام از دولت است نه عاملان ترور/ به گونه‌ای رفتار کنیم که برای دشمن هزینه درست شود نه این‌که خودمان هزینه بپردازیم
مدارک لازم برای اثبات مشارکت اسرائیل در ترور اخیر وجود دارد/سلاح بکار رفته با ماهواره کنترل شده
کاهش حباب سکه تا ۵۵۰ هزار تومان/ قیمت‌ها به کمترین میزان در ۴ ماه گذشته رسید
رسیدگی به فرجام‌خواهی موکل، به صورت محرمانه در دیوان عالی در حال انجام است/ از اعلام شعبه رسیدگی‌کننده امتناع می‌کنند
فریب کرونا را نخوریم/ مراقب هجوم دقیقه ۹۰ ویروس باشیم
شناسایی ۱۲۹۵۰ بیمار جدید کرونا/ ۳۸۹ نفر فوت شدند
تروریسم علیه دیپلماسی
مسئولان به فکر اعتماد مردم باشند
قالیباف: دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی
قصوری در ترور شهید فخری زاده متوجه نیروهای امنیتی نیست/ پاسخ ما باید هوشمندانه و غافلگیرانه باشد
ترور کردن یعنی دشمن نمی‌خواهد مذاکره‌ای باشد/ بدون کمک نفوذی‌ها، ترور شهید فخری‌‌زاده امکان نداشت/ نفوذی‌ها بیشتر در لباس دوست وارد می‌شوند
نباید برای پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده احساسی برخورد کرد/ مسئولان باید زمان و نوع انتقام را مشخص کنند
شناسایی ۱۳۴۰۲ بیمار جدید کرونا/ ۳۹۱ نفر دیگر فوت شدند
موساد و تروریسم سازمان‌یافته
لزوم واقع‌گرایی و برنامه‌محوری در انتخابات ۱۴۰۰
همسر شهید فخری‌زاده: نگذارید خون شهید پایمال شود
عاملان ترور شهید را مجازات کنید/ تلاش‌های علمی او را ادامه دهید
بیشتر
کد خبر: 136603 | تاریخ : ۱۳۹۹/۸/۲ - 13:19
سرانجام افزایش قیمت بلیت هواپیما/ صورت‌های مالی‌ منتشر می‌شود؟

سرانجام افزایش قیمت بلیت هواپیما/ صورت‌های مالی‌ منتشر می‌شود؟

به نظر می‌رسد بازی جدید مدیران ارشد وزارت راه، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی با مردم وارد مرحله جدیدی به نام شفاف‌سازی صورت‌های مالی شده است.

آرمان ملی- پس از آنکه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ۱۸ مهر ماه، نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی را با اعداد و ارقامی عجیب و در دامنه قیمتی (کف و سقف) عمدتاً میلیونی برای اعمال از اول آبان امسال اعلام کرد، بلافاصله واکنش‌هایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و شخص وزیر راه و شهرسازی مبنی بر مخالفت این سازمان و وزیر راه با نرخ‌های جدید را در پی داشت.

اما این نمایش‌ها به تدریج رنگ باخت و وزیر راه از موضع «به شدت مخالف با نرخ‌های جدید بلیت هواپیما»، به موضع «باید بررسی کارشناسانه‌تری داشته باشیم»، تغییر جهت داد.

اگرچه بهانه شرکت‌های هواپیمایی برای تغییر نرخ، دو اتفاق «الزام به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فروش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما از اول آبان» و همچنین «افزایش نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی» بود، اما اولاً نرخ دلار ۲۷ هزار تومانیِ مورد نظر شرکت‌های هواپیمایی، کاملاً نرخ حبابی بود و در حال حاضر قیمت دلار در حال فروکش کردن است و احتمال بازگشت آن به کانال زیر ۲۰ هزار تومان در بازه زمانی چند روزه، بسیار بالاست؛ ثانیاً، امکان جبران برخی هزینه‌های جانبی ایرلاین‌ها مانند نرخ سوخت و خدمات فرودگاهی با استفاده از سازوکار یارانه‌های هوشمند دولتی در ازای رعایت الزام فاصله گذاری اجتماعی و فروش بلیت تا سقف ۶۰ درصد ظرفیت پرواز، وجود دارد.

ایرلاین‌ها قیمت بلیت هواپیما را قبل از یکم آبان گران کردند

با این حال، ایرلاین‌ها به هیچ عنوان امر و نهی‌های متعدد وزیر راه و سازمان هواپیمایی را رعایت نکردند و اگرچه تاریخ شروع نرخ نامه جدید، اول آبان است، اما در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ بلیت هواپیما هستیم.

اولتیماتوم وزیر راه: ایرلاین‌ها اگر گران کنند، به تعزیرات معرفی می‌شوند

هرچند که وزیر راه و شهرسازی سه شنبه شب (۲۹ مهر ماه) در یک برنامه تلویزیونی از عدم اجرای نرخ نامه جدید پروازهای داخلی به جد خبر داد و اعلام کرد: شرکت‌های هواپیمایی که بلیت را گران فروشی کنند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند، اما تنها چند ساعت قبل از آن در دیدار با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی گفت: ایرلاین‌ها صورت مالی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۶ ماهه نخست ۹۹ را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دهند تا بر اساس آن، نرخ نامه جدیدی تدوین شود.

اتفاقی که در نوع خود تقریباً بی نظیر است و معمولاً ایرلاین‌ها (به جز شرکت‌های هواپیمایی دولتی، شبه دولتی و نظامی آن هم صرفاً برای سازمان حسابرسی یا ستاد کل نیروهای مسلح) صورت مالی خود را برای هیچ دستگاهی شفاف سازی نکرده بودند.

کشف هزینه تمام شده هر پرواز با شفاف سازی صورت مالی ایرلاین

دستور جدید وزیر راه می‌تواند یک گام به پیش باشد اما تا زمانی که به یک رویه ثابت و سپس تصویب قانونی مبنی بر شفاف سازی صورت مالی شرکت‌های هواپیمایی برای عموم مردمی تبدیل نشود، مردم نمی‌توانند از حقیقی بودن نرخ‌های بلیت هواپیما و «صحت و سقم» ادعای زیان ده بودن شرکت‌های هواپیمایی مطلع شوند.

منظری: شفاف سازی صورت مالی ایرلاین‌ها به نفع خودِ شرکت‌هاست

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر شفاف سازی صورت مالی ایرلاین‌ها در تعیین نرخ بلیت هواپیما گفت: قرار است شرکت‌های هواپیمایی صورت مالی خود را صرفاً به سازمان هواپیمایی کشوری بدهند این در حالی است که در دنیا در ۵ تا ۶ دهه اخیر شرکت‌های هواپیمایی، ترازنامه‌های مالی خود را برای دنیا شفاف سازی و اعلام می‌کنند.

وی افزود: تا کنون سابقه شفاف سازی ترازنامه مالی از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی وجود نداشته و تنها ماهان یک بار بابت انتشار اوراق صکوک اجاره هواپیما، مجبور به رعایت قوانین بورسی و شفاف سازی ترازنامه مالی شرکت به صورت محدود شد.

فرار ایرلاین‌ها از شفاف سازی به بهانه لو رفتن روش دور زدن تحریم‌ها

کارشناس حقوق هوانوردی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های هواپیمایی، به بهانه اینکه نمی‌توانند صورت‌های مالی خود را به دلیل امکان لو رفتن راه‌های دور زدن تحریم خرید قطعات هواپیما منتشر کنند، گفت: این موضوع ارتباطی به لو رفتن روش‌های خرید قطعات تحریمی ندارد و می‌توانند هزینه‌های جاری و درآمدها را منتشر کنند. اتفاقاً شفاف کردن صورت مالی به نفع ایرلاین هاست و می‌توانند اعلام کنند که به دلیل بالا بودن هزینه‌های شرکت‌ها، لازم است تا نرخ بلیت را افزایش دهند.

وی درباره ارتباط تعیین نرخ بلیت هواپیما با شفاف سازی صورت مالی ایرلاین‌ها اظهار داشت: دولت می‌خواهد با استفاده از درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی، به نرخ متعادلی برای بلیت هواپیما دست یابد؛ سازمان هواپیمایی برای دستیابی به نرخ تمام شده هر مسیر پروازی، ضرورت دارد تا ترازنامه مالی شرکت‌های هواپیمایی را برآورد کند.

راهکار جبران بخشی از هزینه‌های ایرلاین‌ها از سوی دولت، به جای افزایش قیمت بلیت

منظری درباره وضعیت تعیین نرخ بلیت هواپیما در دوره‌ای که قیمت‌ها تکلیفی بود و قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تصویب و اجرا نشده بود، تصریح کرد: در آن زمان ما در سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس درآمد-هزینه شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت را تعیین می‌کردیم و سپس دولت به دلیل برخی مصلحت سنجی ها، قیمتی پایین‌تر از قیمت تعیین شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را به مردم اعلام می‌کرد.

به گزارش آرمان ملی به نقل از مهر ، وی ادامه داد: در آن زمان شرکت‌های هواپیمایی زیان ده بودند اما برای جبران زیان ناشی از قیمت تکلیفی بلیت، سایر یارانه‌های دولتی مانند نرخ پایین سوخت که لیتری ۶۰ تومان بود یا حذف هزینه ناوبری هوایی و خدمات فرودگاهی را برای ایرلاین‌ها در نظر می‌گرفتیم و عملاً شرکت‌های هواپیمایی با هزینه‌های جانبی بسیار پایین به حیات خود ادامه می‌دادند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.