انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
فرش قرمز آسمان برای صدیقه کیانفر
روایت محمد سلوکی از پیشنهاد چندصد میلیونی پیج‌های اینستاگرامی/ همه می‌خواهند بگویند شبکه‌های اجتماعی بهتر از تلویزیون و رادیو است
درمان روحی مردم به دست خبرنگاران بود/ رسانه‌های ما منبع اخبار «کرونا» را به داخل کشاندند
نجف دریابندری درگذشت
«نون.خ» سفارش هیچکس نیست/ سراغ مسائل حساسیت برانگیز مانند سیاست نرفتیم/ آدم‌های «نون.خ» از دل مردم انتخاب شدند
آمریکا می‌خواهد صدای مردم ایران شنیده نشود
برنامه‌های سحر و افطار تلویزیون اعلام شد
روزنامه‌ها به نیاز اصلی مخاطب پاسخ دهند
پیام محمدعلی کشاورز به مردم در سالروز تولدش
روزه ماه‌رمضان برای افراد سالمی که احتمال عقلانی مریضی می‌دهند، جایز نیست
روایتی از اولین روز بازگشت روزنامه‌ها
موزه‌های تهران و استان‌های در معرض تهدید کرونا تعطیل شدند
سری جدید «کودک شو» نوروزی شد/ حل مشکل لوکیشن «خندوانه»
حسن انوشه درگذشت
انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌ها از ۲۳ اردیبهشت بلامانع است
انحصاری بودن پاشنه آشیل صداوسیماست/ مردم برای شنیدن سخن راست به رسانه ملی مراجعه نمی‌کنند/ تاسیس تلویزیون‌های خصوصی می‌تواند رانت انحصار را از میان ببرد/ سبک فعلی برنامه‌سازی در صداوسیما بیشترین ضربه را به سرمایه‌های اجتماعی می‌زند
بازار مد و لباس در دست طراحان و تولیدکنندگان زیرزمینی/ اروپایی‌ها و عرب‌ها عاشق سوزن‌دوزی مکران هستند/ به زودی از لباس المپیک رونمایی می‌کنیم/ استفاده از طرح‌ها و لباس‌های اقوام ایرانی برگ برنده ما در حوزه مد و لباس
موزه‌های رایگان برای دهه فجر
پیگیری تلفنی رییس کل نظام پزشکی از روند درمان "شجریان"
اینکه ما اجازه فعالیت به هنرمندان نخواهیم داد، غلط است/ هیچ محدودیتی برای کسی قائل نیستیم
حضور همایون شجریان در جمع دوستداران استاد در مقابل بیمارستان جم
صدا و سیما باید به نفع صندوق رأی تبلیغات کند، نه یک جناح خاص / رسانه ملی کارنامه مناسبی در اعتمادسازی و انسجام پروری ندارد
خاطره فیلمی که «حاج قاسم» کلید زد/دغدغه‌اش غفلت از دفاع مقدس بود
صداوسیما خلاف توصیه رهبری عمل می‌کند/ سیاست‌های رسانه ملی نه با دین هم‌خوانی دارد نه با ایرانی بودن/ برخی رویکرد تفرقه‌افکنانه در پیش گرفته و در حال شکستن اتحاد هستند
لغو تمامی تورهای مسافرتی خارجی نوروز ۹۹ در فارس/ احتمال تعدیل شدن کارکنان بسیاری از هتل‌های استان / پیشنهاد تشکیل کمیته بحران برای کمک به گردشگری
«شهلا ریاحی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت
واکنش علیخانی به دستمزد بالای عصرجدیدی‌ها/چرا سراغ«شیب تند» رفتم؟
حاشیه‌های «وارِش» از کجا می‌آید؟
بدرقه شهلا ریاحی به آرامگاه ابدی / پاسخ پسرش به برخی انتقادات سلبریتی‌ها
پایتخت سفارش هیچ شخص یا ارگانی نیست/ خط قرمزها نتیجه فشارهای بیرون از سازمان است/ دردسر کارهای پرطرفدار، مدیران را به سمت تولیدات هجو می‌برد/ مدیران کارهای پرمخاطب را بیشتر توبیخ می‌کنند
نامزدهای اولیه اسکار ۲۰۲۰ معرفی شدند
آموزشگاه‌های تئاتر تبدیل به تجارت‌خانه شده‌اند/ ضرورت تشکیل یک شورای نظارتِ صالح/ بحران «تب لایک» بر همه‌چیز سایه انداخته است
بدرقه نصرت کریمی به آرامگاه ابدی
نارضایتی وزیر ارشاد از بودجه حوزه فرهنگ/بخش وسیعی از اهالی هنر درآمدی کمتر از ۳ میلیون تومان دارند/ جای پیشنهادات انقلابی در بودجه نیست
«فوق لیسانسه‌ها» به دکتری می‌رسند؟/ سریالی که برای خنده باج نداد
صداوسیما نتوانسته صدای حاشیه‌نشین‌ها باشد/طبقه فرودست در حال بریدن از رسانه ملی است/ خروجی ۳۲ دستگاه که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بودجه می‌گیرند، چه بود؟
سینماهای نیمه تعطیل و ادامه افت فروش فیلم‌ها
علیه من دسیسه کردند، من هم استعفا دادم/ وقتی محمدرضا گلزار ویلن می‌زند و مهران مدیری می‌خواند، وضعیت همین می‌شود
همه چیز درباره فصل 6 سریال «پایتخت»/ از بازگشت بهبود تا سفر معمولی‌ها به اروپا
اکران «۲۳ نفر» و «تیغ و ترمه» از چهارشنبه
محکومیت حبس برای سرپرست روزنامه کیهان
زندگی امام عسکری(ع) در دوران محنت/ زیارتی که غم را رفع می‌کند
پخش فصل جدید «خندوانه» از اسفندماه/ تعداد شب‌های پخش بیشتر می‌شود
«خانه پدری» رفع توقیف شد
پیام‌رسان‌های داخلی چقدر آمادگی دارند؟
سال ۷۸ همان تیمی که یکی از خوانندگان خانم را از ایران خارج کرد به سراغم آمد/ بایکوتم کرده بودند/ امکان ندارد برخی تهیه‌کنندگان توسط کسی یا جایی حمایت نشوند/ آیا این صداوسیما همان رسانه ۲۷ سال پیش است؟
سینما حوزه قضائی نیست
‌صدا و سیما مراقبت کند‌/ تبلیغات سیاسی برای شخصیت‌های ملی با تبلیغات تجاری متفاوت است
آماری از تماشاگرها و فروش فیلم‌های جدید سینما
بیشتر
کد خبر: 134405 | تاریخ : ۱۳۹۹/۲/۷ - 16:30
«نون.خ» سفارش هیچکس نیست/ سراغ مسائل حساسیت برانگیز مانند سیاست نرفتیم/ آدم‌های «نون.خ» از دل مردم انتخاب شدند
نویسنده سریال نون.خ مطرح کرد:

«نون.خ» سفارش هیچکس نیست/ سراغ مسائل حساسیت برانگیز مانند سیاست نرفتیم/ آدم‌های «نون.خ» از دل مردم انتخاب شدند

محمد تنابنده می‌گوید: هیچ سفارشی از جایی برای انتقاد از جایی دیگر به ما نشده است. اما خوشبختانه اکنون مقداری فضای شوخی‌کردن با تمام نهادها و فرهنگ‌ها بهتر شده و اجازه شوخی کردن داده می‌شود. ولی آدم باید اندازه شوخی‌ها را بداند که چقدر باشد تا حالت توهین‌آمیز نداشته و برخورنده نباشد.

 

آرمان ملی - به گزارش آرمان ملی به نقل از ایلنا، فصل دوم مجموعه «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی بیش از فصل اول آن مورد استقبال قرار گرفت. به این ترتیب این سریال نیز به جمع مجموعه‌های دنباله‌دار و پرمخاطب تلویزیون راه یافت. به‌گونه‌ای که هنوز فصل دوم به پایان نرسیده، تلویزیون سفارش تولید فصل سوم آن را داده است.

در شرایطی که اکثر سریال‌های تلویزیون و فیلم‌های سینمایی با بازیگرانی محدود در آپارتمان‌ها ضبط می‌شوند، سعید آقاخانی با بهره گرفتن از قصه‌ای تازه، بازیگران بومی و جغرافیایی بکر، اتفاق تازه‌ای را در رسانه ملی رقم زده است. به بهانه پخش این سریال، با محمد تنابنده، یکی از نویسندگان «نون خ۲» گفتگو کردیم.

در شرایط کنونی تولید فیلم و سریال، تیم «نون.خ» چطور به این باور رسید که می‌تواند با استفاده از داستانی تازه و بهره بردن از بازیگران بومی و جغرافیایی بکر مورد استقبال مردم قرار گیرد؟ مدیران تلویزیون چطور راضی به این نوع از انتخاب‌ها شدند؟

من در فصل اول این سریال نبودم و از فصل دوم به آن اضافه شدم. کارم در این مجموعه این بود که همراه با سعید آقاخانی و امیر وفایی به طراحی موقعیت‌های قصه بپردازم. به نوعی آنها را آماده می‌کردم و اول با سعید آقاخانی و سپس با امیر وفایی چک می‌کردم. بعد از این مرحله نیز امیر وفایی دیالوگ‌نویسی آن را انجام می‌داد. 

اما چیزی که از اول این فصل درباره آن با همدیگر صحبت کرده بودیم و میل شخص سعید آقاخانی نیز بود، بردن قصه و فضای کار به دل جماعت کردنشین بود. به نوعی سعی کردیم مقداری از فضا و خیابان‌های تهران و تکراری بودن فاصله بگیریم و به طبیعت بکر خود منطقه کردستان برویم و این کار را در اقلیم کردستان به ثمر برسانیم.

چون مخاطب قصه فصل اول را خیلی دوست داشت و نسبتا موفق بود، سعید آقاخانی در این فصل سعی می‌کرد تا خیلی با وسواس‌ بیشتر قصه را جلو ببریم. به این خاطر در زمان نگارش فیلمنامه، به اندازه‌ای قصه را تغییر می‌دادیم که سعید آقاخانی کاملا راضی شود. زمانی که راضی می‌شد، تازه برای نگارش ادامه داستان می‌رفتیم. یعنی تمام موقعیت‌ها با خود آقای آقاخانی چک و بعد طراحی می‌شد. این‌قدر که برای این کار وسواس و حساس شده بود، می‌خواست کاملا مطمئن باشد که مخاطب تک تک لحظات مجموعه را دوست داشته باشد.

شوخی‌های سیاسی مطرح شده در مجموعه «نون.خ۲» با وجود اینکه نقد خود را بیان می‌کند، در مقایسه با دیگر تولیدات تلویزیون ایجاد حساسیت نکرده و سبب شده تا برخی از مسئولان نیز آنها را قبول کنند. در این باره توضیح دهید؟

از نظرم مهمترین چیزی که در نون خ بوده و سبب شده تا شکر خدا مردم آن را دوست داشته باشند، این بوده که قصه مطرح شده گرم و واقعی به نظر می‌آید و شکر خدا قصه خیلی گرمی شکل گرفته است. علاوه بر این خوشبختانه امیر وفایی در دیالوگ‌نویسی، خیلی خوب اندازه شوخی را می‌داند و جوری نمی‌نویسد که به کسی بر بخورد. البته ما هم خیلی سراغ مسائل حساسیت برانگیز همچون سیاست نرفتیم. یعنی در وهله اول سعی کردیم قصه خود را جلو ببریم. اگر هم حرفی زدیم یک واقعیتی بوده که فقط بیان شده ولی با قلم طناز امیر وفایی به یک شیرینی و بانمکی تبدیل شده که کسی هم اذیت نشود.

در زمان پخش سریال شایعاتی مبنی بر اعمال سانسور و فشار برای حذف بخش‌های از این مجموعه به گوش می‌رسید و حتی برخی عوامل نیز به آن اعتراض کردند. باتوجه به اینکه برخلاف اطلاع‌رسانی گروه در ۱۷ قسمت بودن این مجموعه، تنها ۱۵ قسمت از آن پخش شد، آیا این موضوع حقیقت دارد؟ اعمال سلیقه صداوسیما تا چه اندازه در کیفیت کار تاثیر گذاشت؟ 

به شخصه من هم شنیدم که قرار بود ۱۷ قسمت باشد ولی ۱۵ قسمت شد. اما واقعیت این بوده که من خیلی در جریان اتفاقات پخش و موارد از این دست نیستم و این سوال را باید تهیه‌کننده جواب دهد. 

  خدا را شکر در زمان نگارش فیلمنامه هم ما خیلی اعمال سلیقه‌ای از بیرون نداشتیم. همانطور که گفتم قبل از این مرحله زمان خیلی زیادی را صرف گفتگو درباره فیلمنامه می‌کردیم و بعد به سراغ قصه می‌رفتیم. به این ترتیب تمام تلاش خود را می‌کردیم تا هیچ چیز برخورنده‌ای نداشته باشیم و با هیچ چیزی بیشتر از اندازه شوخی نکنیم. اگر هم ایده‌ای به ذهنمان می‌رسید که فکر می‌کردیم احتمالا در آن گیر و گوری وجود داشته باشد، اصلا سراغ آن نمی‌رفتیم. به نوعی سعی می‌کردیم یک قصه گرم داشته باشیم و مثل فصل اول به سراغ آن برویم ولی با موقعیت‌های متنوع‌تر و بیشتر. 

استفاده از کنایه‌های سیاسی در این فصل انتقادات بیشتری را نسبت به دولت هدف گرفته بود. برای طرح این کنایه‌ها تا چه اندازه از آزادی عمل برخوردار بودید؟ آیا این آزادی عمل در انتقاد از نهادها و دستگاه‌هایی غیر از دولت نیز وجود دارد؟ 

هیچ سفارشی از جایی برای انتقاد از جایی دیگر به ما نشده است. اما خوشبختانه اکنون مقداری فضای شوخی‌کردن با تمام نهادها و فرهنگ‌ها بهتر شده و اجازه شوخی کردن داده می‌شود. ولی آدم باید اندازه شوخی‌ها را بداند که چقدر باشد تا حالت توهین‌آمیز نداشته و برخورنده نباشد.  

در نهایت امیدوارم که مردم نون خ را دوست داشته باشند، چون ما تلاش کردیم آدم‌های قصه نون خ به گونه‌ای باشند که مردم احساس کنند آنها از دل خودشان بیرون آمده‌اند و خیلی واقعی به نظر برسند

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.