انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
اقتصاد
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
روحانی: تلاش‌ها برای رفع انسداد منابع ارزی کشور در بانک‌های خارجی را با جدیت ادامه دهید
با طرح مجلس، تمام افراد واجد شرایط و جامانده از سهام عدالت، مشمول این سهام می شوند
آژیر قرمز برای قیمت گاز به صدا در آمد
خسارت ۲۶ هزار میلیاردی!
جهش تولید با بهره‌برداری از معادن مس درآلو و دره زار/ تحقق فروش بی سابقه 75 هزارتنی کاتد در تاریخ صنعت مس در دو ماهه نخست سال جاری
امسال باید ۲۲ هزار میلیارد تومان در بودجه صرفه جویی کنیم
قالیباف: یک راه کاهش هزینه‌ها اصلاح سیاست‌های مالیاتی است
۸۰ درصد نقدینگی، ناشی از سود بالای بانکی است
رأی قطعی پرونده سکه ثامن صادر شد/ ۱۵ سال حبس و ۲ سال تبعید برای متهم ردیف اول
بنزین‌ دزدی را گزارش دهید
تکلیف سود سالانه سهام عدالت پس از فروش آن چه می‌شود؟
فروش چشمگیر 34 هزارتنی کاتد در اردیبهشت ماه/ رشد 10 درصدی فروش شرکت مس نسبت به مدت مشابه سال قبل
دولتی با درآمدهای نجومی نبودیم/ تا ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد/ واعظی خلاف نظر رییس‌جمهور کاری نمی‌کند/ از مردم غیزانیه عذرخواهی می‌کنیم
خودرو باید شماره‌گذاری شده از کارخانه خارج شود/چه کسی خودروهای بدون پلاک را تحویل مردم داده است؟!
اگر با دانه درشت‌ها برخورد شود جرائم جزئی هم جمع می‌شود
۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کنیم/ طلب ۴۰ هزار میلیاردی از دولت
احتمال لغو ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی برای سرمایه‌گذاران
تاکید بر ارتقا فناوری و کیفیت تولید داخلی، شفاف سازی و واقعی کردن نرخ خودرو
افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ها کفاف زندگی را نمی‌دهد/ بازنشستگان و شاغلان نمی‌توانند امرار معاش کنند/ همه جلسات دولت معطوف به کرونا شده است
قبض برق خود را رایگان کنید
جزئیات نحوه فروش سهام عدالت اعلام شد
ورودی‌های یک ماه گذشته، بازندگان بورس بودند/ خطر انتقال تورم از بورس به سایر بازارها
ایراد شورای نگهبان به حذف ۴ صفر از پول ملی/ تایید طرح کاهش مجازات حبس تعزیری
آمریکا با تحریم همکاری هسته‌ای قطع نامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است
محدودیت ساعت کار پاساژها برداشته شد
اطلاعیه ایران‌خودرو و سایپا برای قرعه‌کشی فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو
ماجرای صدور کارت اعتباری برای دارندگان سهام عدالت چیست؟
تورم بصورت دستوری کاهش نمی‌یابد/ رابطه بانک مرکزی و دولت را بازتعریف می‌کنیم/ مردم از شر تورم مزمن خلاص می‌شوند
جولان موبایل‌های قاچاق در بازار با کد اتباع خارجی!
هفته نزولی قیمت سکه و طلا
فروش چشمگیر 34 هزارتنی کاتد در اردیبهشت ماه/ رشد 10 درصدی فروش شرکت مس نسبت به مدت مشابه سال قبل
نمره مطلوبی در باب اقتصاد در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم/ تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه و نسخ قوانین زائد توصیه‌ اینجانب به نمایندگان ملت است
واکنش روحانی به قتل رومینا اشرفی/صدور دستور تسریع در رسیدگی به لوایح منع خشونت
گزارشی از افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
بازارها به نرخ هدف ۲۲ درصدی تورم واکنش نشان دادند/ نباید تابع نرخ تورم باشیم
شرایط دورکاری کارکنان اعلام شد
متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران اعلام شد/ افزایش ۳۴ درصدی قیمت
مردم پولی که در آینده نزدیک به آن نیاز دارند، وارد بورس نکنند/ سهام‌داران ریسک بازار را بپذیرند/ بورس در بلندمدت سود می‌دهد
حداقل مزد ۹۹ معیار تعیین تمام سطوح مستمری/ بازنشستگان تامین اجتماعی از شکاف درآمدی شوکه می‌شوند/ نیازمند ۱۳ هزار میلیارد تومان برای یک سال همسان‌سازی هستیم
قیمت آب افزایش یافت
۴۶۰۰ خودرو شامل طرح رایگان تبدیل خودرو شدند
رشد بیش از 12 درصدی تولید کاتد در سال جهش تولید
آینده‌ درخشان صنعت مس در تولید و توسعه
مردم با قرض و وام وارد بورس نشوند/ زیان مبتدی‌ها به زودی جبران نخواهد شد
حضور همه کارمندان در محیط کار از ۱۰ خرداد/ بازگشایی صحن حرم‌ها بعد از عید فطر
جهانگیری: هر ناممکنی با ایمان و همبستگی ممکن می‌شود
رشد ۱۹.۲ درصدی قیمت نیم سکه در اردیبهشت‌ماه
۲۰ میلیون خانوار وام کرونایی گرفتند/ ۱۰ خرداد آخرین مهلت ثبت نام
آخرین قیمت دلار
بیشتر
کد خبر: 133986 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - 14:24
پول مردم کجاست؛ در جیب آژانس ها یا شرکت‌های هواپیمایی؟

پول مردم کجاست؛ در جیب آژانس ها یا شرکت‌های هواپیمایی؟

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش کرده که برخی آژانس‌های مسافرتی و هوایی از پرداخت هزینه کنسلی بلیت پروازها و سفرها، خودداری کرده‌اند. انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری هم به سازمان هواپیمایی نامه نوشته که شرکت‌های هواپیمایی تا حالا یک ریال از بابت کنسلی بلیت‌ها به آژانس ها برنگردانده‌اند که آن پول به دست مردم برسد.

آرمان ملی -به گزارش ارمان ملی به نقل از ایسنا، سازمان هواپیمایی ششم اسفندماه بخشنامه کرد که به دنبال شیوع کروناویروس در ایران، هزینه بلیت‌های کنسلی بدون دریافت جریمه استرداد شود. سخنگوی این سازمان در تکمیل آن بخشنامه اعلام کرد که اگر، قبل از پنجم اسفندماه بلیت سفر خود را تهیه کرده باشند، می‌توانند آن را بدون پرداخت جریمه کنسل کنند.

در همین حال برخی شرکت های هواپیمایی با دادن مهلت تنفس به خود و یا بهانه هایی از این دست که هنوز بخشنامه سازمان هواپیمایی را نگرفته اند، در پس دادن هزینه کنسلیها تعلل ایجاد کردهاند.

در این میان، برخی مسافران انصرافی هم از بدتعهدی آژانسهای مسافرتی در پس دادن پول، شکایت داشتند، آژانس ها هم در واکنش به شکایت های مردمی، در نامههای مکرر به سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این تاخیر و بدتعهدی ها را گردن شرکت های هواپیمایی و ریلی و هتل ها انداختند.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هشتم اسفندماه در نامه ای به امضای سرپرست اداره کل نظارت بر خدمات این سازمان، خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نوشت که «با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامت جامعه، ضمن عطف به نامه شماره ۶۰۵۹۸ مورخ ۹۸/۱۲/۰۶ رییس سازمان هواپیمایی کشوری و نامه ۹۸۲۴۰۰/۳۹۴۱۳ مورخ ۹۸/۱۲/۰۶ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مبنی بر کنسلی تورها و پروازهای مسافران بدون اخذ هزینه، برای جلوگیری از شکایات و تبعات بعدی آن، لطفا دستور فرمایید موضوع در اسرع وقت به دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی ابلاغ و بر فرایند اقدامات آن‌ها نظارت لازم معمول شود.»

حرمت  الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم که نسبت به حمایت نکردن دولت از اصناف گردشگری و تحمل ضرر مالی در بحران کرونا گله مند بود، در پاسخ به آن نامه نوشت که «با توجه به همکاری نکردن برخی از هتل‌ها حسب بخشنامه جامعه هتلداران ایران و همچنین برخی از ایرلاین‌ها، دفاتر قادر به بازپرداخت کل وجوه دریافتی نیستند و مزید اطلاع برخی از اقدامات صورت‌گرفته برای مسافران از قبیل ویزا، اقامت در هتل‌های خارج از کشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌های خریداری‌شده برای مسافران که مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است و با توجه به این‌که آن‌ها نیز تابع قوانین کشورهای خود هستند بخشی از مبالغ قابل استرداد نیست.»

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بعد از این نامه نگاریها در مصاحبهای با ایسنا به شکایتهای رسیده از تخلفات آژانسهای مسافرتی و شرکت های هواپیمایی در پس ندادن پول سفرهای کنسلی، اشاره کرده و گفته بود: به دنبال اقدامات نظارتی و بازرسی‌های انجام شده از سایت‌های فروش بلیت هواپیما و نیز حسب شکواییه‌ها و گزارشات شاکیان خصوصی مشخص شد مسافران زیادی پروازهای خود را کنسل کردند و ضمن مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتی خواستار عودت وجه بلیت خود شده‌اند. اما به نظر می‌رسد که آژانس‌های مسافرتی برخی شرکتها، از این کار خودداری کرده و برای لغو بلیت سفرها از مردم جریمه دریافت می‌کنند که این امر موجب نارضایتی مسافران و سردرگمی آنها شده است.

او گفته که مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ به شکایات مردمی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور اعلام کنند یا در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بخش شکایات، موضوع را درج کنند و مطمئن باشند بدون اغماض با شرکت‌ها یا آژانس‌های متخلف برخورد و پول مسافران به آنها برگردانده خواهد شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بعد از این اظهارات، یک بار دیگر دست به نامه شده و این بار خطاب به رییس سازمان هواپیمایی نوشته است: «برابر گزارش‌های متعدد از دفاتر و گله‌مندی از نحوه برخورد ایرلاین‌ها (شرکت های هواپیمایی) و استرداد نشدن مبالغ واریزی مسافران در وجه دفاتر (خدمات مسافرتی) مبنی بر صدور بلیط و کنسل کردن مسافر به دلیل شرایط خاص، همه ایرلاین‌های خارجی و داخلی تا کنون ریالی را مسترد نکردهاند که مشکلات عدیده‌ای را برای دفاتر ما بوجود آورده و در توان همکاران ما جهت استرداد به مسافران نیست.

مزید استحضار نهادهای نظارتی (سازمان تعزیرات حکومتی، حمایت از مصرف‌کنندگان، قوه قضاییه و ناجا) که تنها با دفاتر خدمات مسافرتی برخورد قهریه دارند. ترتیبی اتخاذ فرمایید به فوریت ایرلاین‌ها نسبت به استرداد وجوه کنسلی بلیت‌ها اقدام لازم را مبذول فرمایند.»

حرمت الله رفیعی در گفت وگو با ایسنا هم درباره تخلف برخی آژانس های مسافرتی در بازنگردان وجه کامل کنسلی سفرها، گفت: در این باره خاطیان باید پاسخگو باشند، بررسی کنند ببینند سایتهای فروش آنلاین چقدر از وجوه مردم را نگه داشتهاند و بازنگرداندهاند، مساله فقط آژانسهای مسافرتی نیست، آژانسی بوده که 60 میلیون تومان باید به مردم برمیگرداند و با یک تلفن انجمن این کار را انجام داده است. اگر شکایتی وجود دارد دستگاههای نظارتی با هماهنگی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی، رسیدگی و کنترل کنند.

او در پاسخ به این سوال که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی پس از بخشنامهای که درباره لغو سفر بدون دریافت جریمه صادر کرد، این مدت نظارت و بازرسی میدانی از آژانس ها داشته است و یا تعزیرات حکومتی نظارتی بر این جریان دارد؟ اظهار کرد: چنین بازرسیایی از سوی وزارتخانه و یا سازمان تا حالا انجام نشده است، هرچند که صنف رسیدگی‌ها و کنترل های خود را دارد. متاسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی هر کدام ساز خودشان را میزنند و فشار فقط روی آژانس های مسافرتی است. برای تعزیرات هم رویه خاصی در این صنعت تعریف نشده است، البته که نظارت های کلی خود را دارد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.