انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت
اجتماعی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
راه‌اندازی سامانه "سفربرگ" و ممنوعیت تردد در مبادی خروجی استان تهران
۲۷۰۱۷ ابتلا و ۲۰۷۷ فوتی کرونا در کشور تا کنون
از همان روزهای ابتدایی خواستار قطع پروازهای مستقیم از چین شدم/آمارها صادقانه اعلام می‌شود
آغاز سال جدید با ۱۴۹ جانباخته کرونا در کشور /ابتلای ۱۲۳۷ نفر دیگر
۱۴۹۹۱ مبتلا و ۸۵۳ فوتی کرونا در کشور تا کنون
تراکم کرونا در محلات فقیرنشین برخی شهرها/ایجاد نقاهتگاه برای نگهداری از این افراد
بیشترین سفرها را تهرانی‌ها داشته‌اند
عده ای هنوز کرونا را شوخی گرفته اند/ این ویروس خطرناک و کشنده است
ارائه اینترنت رایگان بزودی/ احتمال بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه بعد تعطیلات کرونا
"چیتگر" تعطیل شد
تعطیلی تمامی بقاع متبرکه و امامزادگان/ممنوعیت ​مصرف مُسکن در بیماران کرونا/ آمار صعودی مراجعه به بیمارستان‌های تهران/ امکان جمع‌آوری کودکان کار و خیابان وجود ندارد/ احتمال تبدیل شهر آفتاب به نقاهتگاه
علت پایین بودن آمار کودکان مبتلا به کرونا/ سهم بالای مردان در ابتلا و مرگ بیماری
اولتیماتوم پلیس به هنجارشکنان در چهارشنبه‌سوری
شرایط دورکاری کارمندان در ایام عید
ریزش تونل مترو میدان کشاورز قربانی گرفت
سیلاب‌های بهار امسال به هیچ وجه در ابعاد سال گذشته نیست/ روز یکشنبه در کل کشور بارش‌های مساعد و خوبی را خواهیم داشت
جزئیات رزمایش پیشگیری و پایش شیوع کرونا
سرنخ‌های جدید درباره منشاء کرونا در ایران/رصد اطلاعات "هانتاویروس" در چین
برای جلوگیری از ترددهای غیر ضروری می‌توان از ارتش استفاده کرد
۸۳ مورد مشکوک به کرونا و ۱۵ مبتلا در اسلامشهر/ تعطیلی مساجد، حسینیه‌ها و آرامستان‌ها/ در گودهای پرخطر زباله‌گردی مورد ابتلا نداریم
سعادت: اداراتی که کار ضروری انجام نمی‌دهند، به سرعت تعطیل شوند
دستگیری تقلیدکننده صدای «حریرچی» و ۲۷ شایعه پراکن اخبار «کرونا» در فضای مجازی
عادی شدن ساعت کار ادارات اشتباه است/ با تعطیلی دو هفته‌ای می‌توانیم شیوع کرونا را کنترل کنیم/ در تبریز جلوی رشد صعودی ویروس گرفته شد
اعمال محدودیت‌های جدید عبور و مرور بویژه برای مبتلایان کرونا
چه کسانی و چقدر بسته حمایتی می‌گیرند؟
بازگرداندن اتباع ایرانی مبتلا به کرونا به کشور/ بازار‌ زنجان تعطیل شد/ دولت فکری به حال بخش‌های ICU بیمارستان‌های اصفهان کند/ تعطیلی پایانه‌های مسافری در شیراز و زاهدان/چرخه ابتلا را نشکنیم، زیرآوار خواهیم
پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان با کمک بنیاد مستضعفان/دست شهردار برای هزینه اقدامات مقابله ای با کرونا باز است
تأکید رییس جمهور بر اجتناب از سفر و جابجایی در ایام نوروز و ضرورت ماندن مردم در خانه
درخواست ستاد مبارزه با کرونا از رئیس‌جمهور برای اعطای اختیارات محدودیت تردد در اصفهان/ اعتبارات مناسب به استان داده نمی‌شود/ هموطنان به اصفهان سفر نکنند
ضعیف شدن کرونا در نقاط گرمسیری منتفی است/ دولت باید ادارات را نیمه تعطیل کند/ امکانات برای شرایط ضروری در اهواز آماده شده است
بیش از ۱۱ هزار ابتلا و ۵۱۴ فوتی کرونا در کشور
شناسایی ۱۲۰۹مورد جدید کرونا در کشور / ۱۱۳ تن جان باختند
۱۲۷۲۹ مبتلا، ۶۱۱ فوتی و ۴۳۳۹ بهبودیافته/ بررسی ۶.۵ میلیون خانواده در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا/ امکان تداوم تعطیلی مدارس بعد از عید/ احتمال افزایش تعطیلات نوروزی کارمندان
۷۴۳ ابتلا و ۴۹ فوتی جدید کرونا در کشور / افزایش شمار بهبودیافتگان بیماری
افتتاح بیمارستان ۱۳۷ تختخوابی در لنگرود برای مبارزه با بیماری کرونا/ استان گیلان وضعیت حادی دارد/ باید تعدادی پزشک به گیلان اعزام شوند
وزیر بهداشت مسیر اشتباهی را درخصوص گیلان در پیش گرفت/ مردم مصوبه «بازگشت ساعت کاری ادارات به روال عادی» را اجرا نمی‌کنند
اولویت امروز نیروی زمینی ارتش تولید مواد ضدعفونی‌کننده است
شدت شیوع بیماری کرونا تا پایان اسفند ادامه دارد/اگر شهرهای کانون کرونا قرنطینه نشوند با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم
۲۹۲۲ مبتلا و ۹۲ فوتی/ پشت پرده پروازهای ماهان به چین/ تلاش جامعه دانشگاهی برای کاهش تنش روانی بین مردم/ تصمیمی برای تغییر تقویم آموزشی اتخاذ نشده/ تلاش می‌کنیم امتحانات بدون تاخیر برگزار شود
تعطیلی کلاس‌های آموزش رانندگی/ تعویق مهلت تمدید معاینه فنی و گواهینامه
۲۳۳۶ مبتلا، ۷۷ فوتی، ۴۳۵ بهبودیافته/ معاینه خانه به خانه شهروندان در دستور کار نیست/ آغاز طرح بسیج ملی شکست کرونا/ مورد مثبتی از کرونا بین مددجویان بهزیستی گزارش نشده/ سالمندان دو بار در روز غربالگری می‌شوند
تصویب افزایش ۲۵ درصدی کرایه های حمل و نقل عمومی
ارائه خدمات بیمه‌ای بدون انتظار به بیماران بستری کرونا/ دفترچه‌ بیمه‌شدگان کرونا بعد از ترخیص هم معتبر است/ داوطلب‌شدن عده‌ای برای شست‌و‌شو و تیمم اموات در قم، گیلان و مازندران
گزارش ۴ مورد مبتلا به کرونا در مراکز بهزیستی/ادامه لغو مرخصی مددجویان در عید نوروز
نقش زنان در جایگاه توسعه یافتگی یک کشور
مرگ ۲۰ نفر بر اثر مصرف الکل/لغو مراسم پنجشنبه آخرسال و تحویل سال نو در بقاع متبرکه
۸۰۴۲ ابتلا و ۲۹۱ فوتی کرونا در کشور تا کنون
گفت و گوی تلفنی رییس مجلس با مراجع عظام‌ تقلید درباره اقدامات کشور برای مقابله با کرونا
۷۱۶۱ ابتلا و ۲۳۷ فوتی کرونا در کشور تا کنون
بیشتر
کد خبر: 123544 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - 11:13
یک فاجعه‌ عادی با قربانیان دوبرابر ظرفیت ورزشگاه آزادی!

یک فاجعه‌ عادی با قربانیان دوبرابر ظرفیت ورزشگاه آزادی!

ورزشگاه صدهزارنفری آزادی برای افراد بسیاری شاخص تخمین جمعیت است، حالا دوبرابر جمعیت حاضر در این ورزشگاه را در حالی تصورکنید که همگی‌شان مرده‌اند، وحشتناک است اما این آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در حدود ۱۰ سال گذشته و کاملا واقعی است؛ ۲۰۰هزار و ۶۰۵ نفر.

آرمان ملی - به گزارش آرمان ملی به نقل از ایسنا، اغلب مورخان ورود اولین خودروها به کشور را به مظفرالدین شاه نسبت می‌دهند، مردی که دو اتومبیل را از فرنگ خریداری کرد تا شاه ایران از قافله سران اتومبیل سوار جهان جا نمانده باشد. دو خودرویی که البته یکی در میانه راه ماند و دیگری در میان مردم به دلیل احتراق سوخت و موتوری بودن به «کالسکه آتشین» مشهور شد و سرانجام هم در دوره شاه بعدی و در جریان ترور ناموفق محمدعلی شاه، با نارنجک منفجر شد.

کالسکه آتشین اما متوقف نشد و با تجهیز زیرساخت‌ها و راه‌سازی ، خیلی زود خیابان‌های تهران و بعدها دیگر شهرهای ایران را تسخیر کرد تا جایی که امروز و با گذشت حدود ۱۲۰ سال از ورود اولین خودرو به کشور، شمارشان از مرز ۲۱ میلیون ۷۷۸ هزار خودرو که چهار میلیون و ۲۱۹ هزار دستگاه آن در تهران است، گذشته است.

گذر تمام این سال‌ها اما به خوبی نشان داد که نام اولیه‌ای که مردم برای وسیله نقلیه تازه وارد به کشور انتخاب کرده بودند، بی‌ارتباط با بلایی که طی بیش از یک قرن با خودرو به سرشان آمده نیست، چرا که بررسی ایسنا درآمارهای سازمان پزشکی قانونی از شمار کشته‌شدگان و مصدومان حوادث رانندگی حاکی از آن است که از سال ۸۸ تا پایان آذرماه امسال، یعنی تنها طی ۱۰ سال، ۲۰۰هزار و ۶۰۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌ و سه میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۰۱ نفر هم مصدوم شدند. مصدومانی که تعدادشان به اندازه جمعیت برخی کشورهای جهان است.

نمودار قربانیان حوادث رانندگی در ۱۰ سال اخیر

خبر مرگ در تصادفات عادی شده است

آمار جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی در یک دهه گذشته به قدری هولناک است که اگر تنها تعداد کشته‌شدگان را با ظرفیت ورزشگاه صدهزار نفری آزادی مقایسه کنیم، معادل دوباره پرشدن کامل ظرفیت این ورزشگاه است، یا اگر شمار قربانیان در ۱۰ سال اخیر را تقسیم بر تعداد روزهای این سال‌ها بکنیم، به عدد متوسط ۵۵ قربانی حوادث رانندگی در هر روز می‌رسیم.  اما به‌نظر می‌رسد شنیدن هر روزه خبر کشته شدن افراد در حوادث رانندگی به قدری برایمان عادی شده که به سادگی از کنارش می‌گذریم، موضوعی که سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز به آن پرداخته و در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آن گفته بود: متاسفانه انگار شنیدن خبر تصادفات رانندگی عادی شده است، در حالی که نباید اینطور باشد، گوش ما نباید به شنیدن خبر فوت‌ها در تصادفات عادت کند، نباید ۴۰، ۵۰ و ۶۰ کشته تصادفات در هر روز برای ما عادی شود و همه باید تلاش کنند تا جلوی این آمار گرفته شود.

قربانیان ۲ هفته حوادث رانندگی در ایران، ۲ برابر قربانیان کروناویروس در جهان

برای کم اهمیت شدن موضوع مرگ در حوادث رانندگی در میان مردم و البته مسئولان، می‌توان این مساله را از منظری دیگر هم بررسی کرد، این روزها موج کرونا ویروس، سراسر جهان را فراگرفته و اکثر کشورهای جهان و نیز سازمان بهداشت جهانی شرایط اضطرار اعلام کرده‌اند، بیماری که متاسفانه  تاکنون منجر به مرگ ۳۰۴نفر شده است. اما بد نیست یادآوری کنیم که اگر زمان شیوع ویروس کرونا و جهانی شدن نگرانی پیرامون آن را مربوط به دو هفته قبل بدانیم و متوسط مرگ روزانه ۵۰ نفر در کشور را هم مدنظر قرار دهیم، به عدد ۷۰۰ خواهیم رسید، یعنی طی این مدت ۷۰۰ نفر در ایران فقط در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

نمودار مصدومان حوادث رانندگی در ۱۰ سال اخیر

خسارت نجومی که قابل خواندن نیست

البته حوادث رانندگی را از منظری دیگر هم می‌توان بررسی کرد و آن از منظر اقتصادی است، چندی پیش سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا در سفر به استان فارس گفته بود که «در طول سال خسارت مالی ناشی از هر مورد فوتی در تصادفات رانندگی که به کشور وارد می شود، ۵.۲ میلیارد تومان است»، این رقم البته مجموع متوسط هزینه‌هایی است که برای یک فرد در طول حیاتش شده است، اما اگر همین عدد را در تعداد قربانیان حوادث رانندگی از سال ۸۸ تا پایان آذرماه امسال ضرب کنیم به عددی می‌رسیم که خواندنش کمی دشوار است، ۱.۰۴۳.۱۴۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان!

این عدد را اینطور هم می‌توان خواند ۱۰۴۳ تریلیون و ۱۴۶ میلیارد تومان خسارت ناشی از کشته‌شدگان حوادث رانندگی در طول ۱۰ سال به کشور وارد شده است. آمار مصدومان هم تکان‌دهنده است، مخصوصا اگر با استناد به این گفته رییس پلیس راهور ناجا که حدود ۱۰ درصد از مصدومان را افراد دارای معلولیت دائمی اعلام کرده بود، موضوع را بررسی کنیم می‌توان نتیجه گرفت که طی ۱۰ سال اخیر و از مجموع سه میلیون و ۴۷۶هزار و ۷۰۱ مصدوم حوادث ترافیکی، دستکم ۳۴۷هزار نفر دچار معلولیت دائمی شده‌اند و این عدد به شمار معلولان در کشورمان اضافه شده است.

چه باید کرد؟

آمارها بسیار هولناک اند وهرطور که به آن نگاه کنیم بسیار تکان‌دهنده، اما گویا به شنیدن خبرهای مرگ و میر تصادفات عادت کرده‌ایم و چندان دغدغه‌ای برای کاهش آن وجود ندارد، موضوعی که رییس پلیس راهور ناجا نیز آن را تایید کرده و می‌گوید:‌ «دولت باید تکلیف دستگاه‌های مسئول در حوزه ترافیک را روشن کرده و برای کاهش آمار تلفات و مصدومان منابعی را پیش‌بینی کند.  باید این دغدغه در تمام دستگاه‌ها ایجاد شود، در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی ۳۳ دستگاه دارای مسئولیت و وظیفه هستند و باید کاهش آمار تلفات و تصادفات به دغدغه تمام این دستگاه‌ها بدل شود و آنان اقداماتی را که قانون برایشان  تکلیف کرده، انجام دهند.»

سردار هادیانفر گرچه به اسامی ۳۳ دستگاه دارای مسولیت اشاره‌ای نکرده است، اما بررسی دیگر اظهارات وی و فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و پلیس راهور نشان می‌دهد که وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌ها، وزارت صنعت و معدن و تجارت و ... از جمله مهم‌ترین این دستگاه‌ها هستند و باید پرسید که تاکنون برای کاهش آمار قربانیان کالسکه آتشین چه کرده‌اند؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.