انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
رونا و مسئولیت حاکمیت
ایران پس از لیست سیاه FATF
برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشان‌دهنده اهتمام بی‌نظیر نظام اسلامی به مردم‌سالاری است
جدول منتخبان ملت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
آیت الله یزدی منتخب مردم قم در مجلس خبرگان شد
رئیس‌جمهور وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را به مجلس معرفی کرد
هیچ یک از کروی پروازی کشورمان مبتلا به کرونا نیستند/ ترکیه، به ایرانی‌های مشکوک به کرونا اجازه ورود نمی‌دهد
مشکلات اقتصادی ریشه‌های غیر اقتصادی دارد/ نگرش‌ها را تغییر دهید
پیامدهای تصمیمات سیاسی در اقتصاد
صیانت از آرای مردم؛ اولین وظیفه مسئولان
پارسایی: جلوی بحرانی‌تر شدن شیوع کرونا در کشور گرفته شود
سودآوری به قیمت جانِ کارگران/ ۲۴ معدنکار از ابتدای پاییز به کام مرگ کشیده شدند
آخرین خبرها از نتایج شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور
پروازهای چین عامل ورود کرونا به ایران نیست/ در حال حاضر تمام پروازها متوقف شده است
نتیجه صحت انتخابات پس از جمع بندی گزارش‌ها اعلام می‌شود
مبادله با کشور حاضر در لیست سیاه FATF مبادله‌ای مساله‌ساز و مشکل‌ساز است/ مسئولیت زیان تحمیل شده به کشور را چه کسی به عهده خواهد گرفت؟
رهبر انقلاب: هر کسی به منافع ملی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت می‌کند
۹۸ درصد صندوق های آرای کشور آنلاین به هم متصل هستند/ وزیر کشور تلاش کند همه مراحل انتخابات سال ۱۴۰۰ کاملا الکترونیکی باشد
انتخابات با همه تفاوت‌ها و با همه ترجیح‌ها بهترین راه برای قوی کردن کشور است / دو کشور و یک رژیم حامی تروریسم مانع تمدید زمان ایران از سوی FATF شده‌اند
درخواست شفاهی افغانستان برای تعلیق پروازهای ایران/ تمام پروازهای کویت-ایران لغو شد/انجام پروازهای ایران به عراق فقط برای انتقال عراقی‌ها
برای مقابله با کرونا منابع ویژه اختصاص می‌دهیم
همه امور و سرنوشت کشور را مردم یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم تعیین می‌کنند
موسوی: تحریم اخیر، چیزی جز ناکامی و شکست سیاست فشار حداکثری رژیم آمریکا نیست
خاتمی: پایان انتخابات آغاز رفاقت میان کاندیداهاست
چرا انتخاب آرامش، چرا اولویت فرهنگ!
استارت آپ هاى سياسى
بانک مرکزی وایجاد فضای اعتماد
تخلفات انتخاباتی و راهکارهای مقابله
حضور حداکثری در «انتخابات» آمریکا را به بن‌بست راهبردی خواهد برد
مجلس برای سرنوشت ما مهم است/ نگویید که چون هم حزبی‌های ما تایید نشدند هر کسی می‌خواهد به مجلس برود
چرا انتخاب آرامش، چرا اولویت فرهنگ!
شورای نگهبان با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند
احتمالا فرصت پیوستن ایران به FATF بدون قید شرط تمدید نمی‌شود
سازوکار شورای ائتلاف را قبول نداریم/ مردم اجازه ندهند عملکرد مسئولان و ردصلاحیت‌ها موجب قهر آنها با صندوق رای شود/ «تصمیم چند نفره» نامش «ائتلاف» نیست
مشارکت در انتخابات حدود ۴۰ درصد خواهد بود/ با وجود مشارکت اندک هم اصولگرایان پیروز انتخابات تهران نمی‌شوند
شاهد پیک زمستانه آنفولانزا هستیم/ ۵۶ نفر در پاییز فوت کردند
ضرورت واقع بینی انتخاباتی مسئولان
چرا شورای عالی اصلاح طلبان لیست نداد
هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب دیدار کردند
محکومیت قضایی ۵٠ مفسد اقتصادی/ احکام محیط زیستی‌ها قطعی شد/ جلسات محاکمه طبری از اسفندماه آغاز می‌شود
دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد/ تصمیم جلسه FATF تاثیری در بازار ارز ندارد/ تورم بالای ۲۰ درصدی پیش‌بینی نشده است
شورای نگهبان از پیروزی و شکست هیچ جناحی منتفع یا متضرر نمی‌شود
آمریکایی ها دچار سرگیجه سیاسی شده اند
امیدوارم در سه روز آینده فضایی را ایجاد کنیم که مشارکت بالا رقم بخورد/ برخی رفتارها مردم را عصبانی کرده است
اگر یک لیست از سوی جبهه اصلاحات داده می‌شد، زبیاتر بود/ مردم تهران اصلاح‌طلب هستند
ارایه گزارش‌های مردمی از تخلفات انتخاباتی به شورای نگهبان
پرسش‌های بی پاسخ
نظر مردم و پندار رئیس جمهور
انتخابات نماد برجسته نقش آفرینی مردم است
بیشتر
کد خبر: 123466 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۵ - 16:18
دستورالعمل نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی ابلاغ شد
از سوی رئیس قوه قضاییه

دستورالعمل نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی ابلاغ شد

دستورالعمل "نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی" از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

آرمان ملی -به گزارش آرمان ملی به نقل از ایسنا، متن این دستورالعمل به شرح زیر است:

با توجه به مبانی شرعی و قانونی مبنی بر منع بازداشت بدهکاران مالی معسر و با هدف جلوگیری از بازداشت محکومینی که قادر به ادای دین خود نیستند و نیز نظارت بر اجرای دقیق تکالیف مصرح در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۲۳.۳.۱۳۹۴، " دستورالعمل نظارت بر زندانیان دارای محکومیت مالی" به شرح مواد آتی است.

ماده ۱- دادگاه‌ها موظفند در احکام صادره مشتمل بر استرداد عین، مثل یا قیمت اموال، میزان، نوع و مشخصات دقیق محکوم به یا قیمت آن را تعیین و در صورت بازداشت محکوم علیه به زندان اعلام تا محکومان به دلیل ابهام در اوصاف مذکور در زندان نمانند و در مواردی که میزان، نوع و مشخصات دقیق محکوم به در حکم صادره اعلام نشده است، سازمان زندان‌ها موظف است اسامی زندانیانی که میزان دقیق محکوم به در مورد آنان مشخص نمی‌باشد را فورا به مرجع قضایی ذیربط منعکس و رفع ابهام از محکومیت را پیگیری نماید.

ماده ۲- در اجرای مقررات ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مبنی بر عدم حبس محکومینی که تا سی روز پس از ابلاغ اجرائیه، ضمن ارائه صورت اموال و دارایی‌های خویش، دعوای اعسار را اقامه کرده باشند و نیز توجه به شرایط اثبات اعسار محکومینی که مالی در عوض دین دریافت یا تحصیل نکرده یا مال تلف حقیقی یا حکمی شده است روسای محترم دادگستری‌ها نظارت لازم را معمول تا مراجع قضایی قبل از احراز یا اثبات ملائت مالی محکومان از معرفی به زندان خودداری نمایند.

ماده ۳- چنانچه برخی از محکومان مالی به لحاظ عدم توان پرداخت محکوم به در زندان بوده و تاکنون دادخواست اعسار تقدیم نکرده، مددکاران و کارشناسان قضایی، زندانیان مذکور را جهت تقدیم دادخواست مساعدت نموده و تسریع در رسیدگی پرونده‌های مذکور را پیگیری نمایند.

ماده ۴- در مواردی که محکوم به تقسیط شده و یا در اجرای تبصره ۱ ماده ۳ قانون مذکور برای محکوم قرار کفالت یا وثیقه صادر گردید، لکن میزان اقساط، خارج از توان مالی وی بوده یا قرار تامین نامتناسب صادر شده باشد، روسای کل دادگستری‌ها ضمن نظارت و هماهنگی لازم با قضات مربوط ترتیبی اتخاذ نمایند تا با اعمال اقدامات متناسب از بازداشت محکومین مذکور پیشگیری شود.

ماده ۵- چنانچه برخی از افراد به لحاظ عدم پرداخت نیم عشر مربوط به حقوق دولت بازداشت باشند، قضات مربوط با اخذ تعهدات لازم زمینه رهایی آنان را از زندان فراهم نمایند.

ماده ۶- سازمان زندان‌ها موظف است با بررسی سوابق، مشخصات دقیق و اسمی زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت محکوم به در زندان هستند را به صورت ماهانه به تفکیک هر استان و با ذکر جزئیات زیر تهیه و به تفکیک برای روسای کل دادگستری استان‌ها جهت نظارت بر امور اینگونه زندانیان ارسال نماید:

الف- تاریخ بازداشت.

ب- شماره و تاریخ محکومیت صادره و شعبه مجری حکم.

پ- نوع و میزان محکومیت مالی و نوع اتهام، در صورتی که محکومیت مالی، رد مال کیفری و یا ضرر و زیان ناشی از جرم باشد.

ت- وضعیت رسیدگی به ادعای اعسار محکوم علیه و نتیجه آراء صادره در این مورد.

ماده ۷- با توجه به فراهم شدن زمینه شناسایی اموال افراد و ایجاد شناسنامه مالی از طریق سامانه‌های الکترونیکی، از جمله بانک جامع املاک و شرکت‌ها و مالکیت‌های معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز امکان بررسی حساب‌های بانکی و مالکیت خودرو، معاون اول محترم قوه قضاییه ضمن هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف، از جمله مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، دادگستری‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، زمینه شناسایی سریع و دقیق اموال محکومان مالی فراهم و در صورت توانایی مالی محکومان، حکم صادره از طریق اموال شناسایی شده اجرا و در صورت عدم توانایی مالی محکومان، زمینه آزادی آنان با تضمین لازم فراهم شود.

ماده ۸- در اجرای مقررات ماده ۵ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مبنی بر جدا سازی زندانیان دارای محکومیت مالی از دیگر محکومان کیفری، سازمان زندان‌ها مطابق قانون با همکاری دولت در اسرع وقت زمینه نگهداری و اشتغال محکومان مالی را در خارج از زندان فراهم می‌نماید.

ماده ۹- نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده روسای کل دادگستری استان‌ها و معاون اول قوه قضاییه می‌باشد.

سید ابراهیم رئیسی

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.