انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
کاخ مرمر، اشغال نشده بود که آزاد شود
اجرای برنامه اقدام فوری از شنبه/ پروازهای اروپایی را به ایران برمی‌گردانیم
تسهیلات نباید در اختیار دلالان قرار بگیرد/ تمام بخش‌ها باید به کج‌کاری‌ها در حوزه اقتصادی حساس باشند/ مردم از «فساد اداری» گلایه‌مندند
اذعان پنتاگون به افزایش نیروهای آسیب‌دیده آمریکایی پس از حمله ایران
خروج از NPT؛ امکان‌سنجی و تبعات
به بازار ارز سرو سامان دادیم/ زمان کنترل بازار پول رسیده است
امکان فعال‌سازی ماشه و سناریو‌های پیش‌روی ایران
یک انتخابات آزاد می‌تواند شکاف بین حاکمیت و مردم را ترمیم کند/ با رفتار شورای نگهبان امکان مشارکت فعال از ما گرفته شد
ظریف: هشدار داده بودم که اقدامات اروپا فقط اشتهای ترامپ را از بیشتر می‌کند
همه ۱۱ هزار نفری که رد صلاحیت شدند، فامیل رئیس‌جمهور نیستند/ تماس شورای نگهبان با نامزدها برای انصراف از رقابت در انتخابات
انتظار از دولت الکترونیک؛ یک کارت برای همه کارها
نگاه‌ها به سمت قوه قضائیه است
تصویب 1800 میلیارد تومان برای احداث 17 هزار و 500 واحد مسکونی در سه استان سیل‌زده
راهبردِ قوی‌شدن را تکلیف و واجب می‌دانیم/به هرتهدیدی پاسخ می‌دهیم
رئیس‌جمهور حرفی نزند که دشمنان سوء استفاده کنند
ایران شاگرد اول تولید کاتالیست در اوپک شد
قرار است اصولگرایان چند لیست بدهند/ اختلاف پایداری‌ها بر سر سهم‌خواهی برای حضور در لیست است/ رد صلاحیت بر اساس گزارش شهروندان، ظلم است
قاضی‌زاده: تصمیم AFC سیاسی است/ وزارت ورزش کوتاه نیاید
انتشار دومین گزارش مقدماتی بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی+ جزییات پرواز و جدیدترین یافته‌ها
ضرورت پرداخت فوری غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه سقوط هواپیما
ظریف: پرونده ایران به شورای امنیت برود خروج از NPT در دستورکار قرار می‌گیرد
بررسی مواضع اخیر سخنگوی شورای نگهبان
ایستادگی ملت ایران آمریکا را عصبانی کرده است/ می‌توان از فرصت حج برای تبیین منطق زیر بار زور نرفتن ملت ایران استفاده کرد
پایان تنش آبی؛ تا ۱۵ ماه آینده / تابستان خوب در انتظار کم‌آب‌ترین استان‌ها
تصمیم گرفته‌اند ما را در عمل انجام شده قرار دهند/ کدخدایی و رحمانی‌فضلی با برگزاری نشستی پاسخگوی دبیران کل احزاب باشند/ اصلاحات هرگز بازگشت‌پذیر نیست
دیدار نمایندگان رد صلاحیت شده با اعضای شورای نگهبان
هیچ‌کس اندازه من از توان موشکی نظام دفاع نکرده است
صدا و سیما باید به نفع صندوق رأی تبلیغات کند، نه یک جناح خاص / رسانه ملی کارنامه مناسبی در اعتمادسازی و انسجام پروری ندارد
از بلاتکیفی پلاسکو تا عدم ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن/ کمیته بررسی حادثه در شورای شهر هنوز تشکیل نشده است!
تحریم‌ها مانع جهش صادرات شد/ نفت اقتصاد کشور را دولتی کرد/ ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، اتفاق بزرگی است
اروپا، برجام و مکانیسم ماشه
مشکل کم آبی مردم شهرستان کاکی با وجود فصل زمستان/ قطعی 12 ساعته آب در طول روز/ ابراز نگرانی مردم از تامین سوخت خودروها
شورای نگهبان نگاه حاج قاسم سلیمانی را داشته باشد
ماجرای پر پیچ و خم رد صلاحیت‌ها
جبهه‌پایداری از ائتلاف اصولگرایان انصراف داد/ حضور در ائتلاف اصولگرایان به ضرر قالیباف تمام می‌شود/ مسئولان شورای ائتلاف بر اساس خواسته‌های باندی خودشان تصمیم می‌گیرند
عدم التزام عملی به نظام را در مورد اکثریت قریب به اتفاق همکاران تایید نمی‌کنم/ کاهش عدم احرازها به حضور بیشتر مردم در انتخابات کمک می‌کند
در حال کار کردن روی طرح خروج از NPT هستم/ مشکل آمریکا با ایران سیاسی است نه هسته‌ای/ بررسی آلترناتیوهای طرح خروج از NPT
بازگشت ارز صادرات به چرخه اقتصاد حق جامعه است/ نباید نسبت به خروج سرمایه تعلل کرد
تورم سرکش‌تر شده اما دولت تن به توزیع کالابرگ نمی‌دهد/ نقطه‌ پایانِ تعدیل ساختاری، کِی از راه می‌رسد؟
تبعات کاهش اعتماد عمومی
صباح زنگنه: تصمیم AFC تبلیغاتی و سیاسی است
جهانگیری: ابهام چندروزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بزرگی بود
برخی افراد نفع خود را در مشارکت‌زدایی سیاسی و اقتصادی از مردم می‌بینند/ قیف شورای نگهبان درست طراحی نشده است
سیاست اروپا در قبال ایران
بازدید هوایی رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان / روحانی به کانون بحران سیل رفت
مردم را به سمت خارج از انقلاب هُل ندهیم/ عملکرد این مجلس از مجالس هشتم و نهم قابل قبول‌تر است/ با ادامه این روند، مجلس بعدی از افراد آزاده خالی می‌شود
با صرفه‌جویی می‌توان کسری پنهان بودجه را به نصف کاهش داد/ نقش دلال‌ها در بازار ارز کاهش یافته است
هرچه میزان مشارکت کمتر باشد، انحراف بیشتر می‌شود/ کشاندن دعوای شورای نگهبان و دولت به رسانه‌ها جامعه را دچار سرخوردگی می‌کند
عارف برای تایید صلاحیت‌ها با شورای نگهبان رایزنی می‌کند/ با تهمت، آرامش فضای انتخابات را مخدوش و دوقطبی می‌کنند
بیشتر
کد خبر: 122800 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱۲ - 12:48
رئیس جمهور شخص دوم یا هماهنگ‌کننده

رئیس جمهور شخص دوم یا هماهنگ‌کننده

مهدی مطهرنیا - آینده پژوه سیاسی و اجتماعی

آرمان ملی - ساختار سياسي در ايران از منظر قدرت داراي 2 نيم رخ به هم پيوسته است که هر رخ جايگاه خاص خود را ايفا ولي در همان حال در هماهنگي با نيم رخ ديگر در چهره نشان دادن به جامعه ملي دچار نقصان شده است. يک نيم رخ قدرت را متمرکز در درون خود دارد و نيم رخ ديگر بايد پاسخگوي قدرت متمرکز در نيم رخ ديگر براي جامعه ملي باشد. آنچه تحت‌عنوان نهادهاي انتخابي و نهادهاي انتصابي در جمهوري اسلامي از آنها ياد مي‌شود در اصل نه انتخابي و انتصابي که داراي وجه دولتي و فرادولتي يا دولتي و حکومتي هستند. قدرت در حکومت متمرکز است چراکه سپهر گفتماني حاکم به‌رغم نص صريح قانون اساسي مشروعيت اعمال قدرت را از خدا کسب مي‌کند و اين مقدس و قدسي‌بودن اِعمال قدرت و اَعمال مربوط به قدرت را در يک تمرکز خاص قرار مي‌دهد و اين تمرکز خاص به‌واسطه اينکه مبناي مشروعيتش همانگونه که بيان شد از خداوند است، اما از طرفي ديگر دولت را داريم که در سايه اين حکومت به‌واسطه راي مستقيم مردم به رئيس‌جمهور و اينکه رئيس جمهور در قانون اساسي شخص دوم کشور و مسئول در برابر ملت و پاسخگو بر وفق قانون اساسي است، مشخص مي‌شود و اين ديدگاه مطرح مي‌شود که او بايد پاسخگوي همه مسائل باشد. در حالي که رئيس‌جمهور در ايران رئيس قوه اجرائيه و حداکثر دستگاه بوروکراسي حاکم است و قدرت کامل در دست او نيست. رئيس جمهور نمي‌تواند بدون مجوز در عرصه سياست داخلي و سياست خارجي تصميم‌گيري‌هاي مهم را به عهده داشته باشد. پس به‌عنوان يک هماهنگ‌کننده اعمال قدرت وارد عمل مي‌شود و اگر روساي جمهور به‌واسطه جايگاه شخصي، منزلت شخصيتي و جايگاه قانوني خود به‌عنوان شخص دوم بخواهند در تعارض با شخص اول يا سپهر گفتماني ناشي از اعمال قدرت بر مبناي مشروعيت الهي قرار گيرند و خواست مردمي را بر آن مشروعيت درست يا نادرست رجحان بخشند نمي‌توانند در اعمال قدرت و اجراي آنچه انجام مي‌دهند براساس معيارهاي خويش عمل کنند. لذا روساي جمهور در دوره اول رياست‌جمهوري خود به‌واسطه پشتيباني مردم و شعارهايي که مي‌دهند ماه عسل خود را با مردم طي مي‌کنند و از سوي ديگر خود را در چارچوب راي مردم به‌عنوان دنبال‌کننده مطالبات مردمي از طريق کمپين‌هاي انتخاباتي خود و وعده‌هاي تبليغاتي به نمايش مي‌گذارند. ولي اکثرا در دور دوم رياست جمهوري از يک سو با نهادهاي فرادولتي در اصطکاک قرار مي‌گيرند و از سوي ديگر پشتيباني مردمي خود را از دست مي‌دهند؛ چرا که قدرت در جايگاه رئيس جمهوري محدودتر از توقعات و انتظاراتي است که از شخص رئيس جمهور در قالب رئيسِ جمهور طلب مي‌شود. فلذا از يک طرف مردم از دولت واگرا مي‌شوند و شکاف مردم- دولت به‌وجود مي‌آيد و از طرف ديگر دولت‌ها به‌دليل اينکه قدرت کامل ندارند و خواستار قدرت کامل براي پاسخگويي به ملت هستند با نهادهاي فرادولتي و حکومت در اصطکاک قرار مي‌گيرند. دولت هاشمي، اصلاحات، احمدي‌نژاد و روحاني از اين جمله‌اند و حتي دولت قبل از آنکه به‌واسطه وجود نخست وزير دولت شکل مي‌گيرد و نخست وزير رئيس قوه اجرائيه نيز هست. اين يک نقص ساختاري است که اکنون خود را به نمايش گذاشته و دير يا زود بازنگري اين مساله را بر جامعه ملي ما ديکته خواهد کرد. از طرف ديگر در حال حاضر حسن روحاني نمي‌تواند رويکرد ديگري اتخاذ. او گاه به ياد وعده‌هايي که به مردم داده و در بزنگاه ديگري از تاريخ فراموش مي‌کند، مي‌افتد. او بايد حد وسط اين معنا را دريابد که وي رئيس جمهور ايران است. رئيس جمهور يک هماهنگ‌کننده در اعمال قدرت است و بايد بداند که اگر مي‌خواهد به‌عنوان يک چهره معنادار و تعريف پذير در ميان مردم و تاريخ بماند بايد رسالت تاريخي خود را در برابر ملت به‌عنوان رئيس جمهور ملت ايفا کرده و آنچه را که حقيقت و واقعيت موضوع در بافت سياسي ايران کنوني است براي مردم شجاعانه و آشکارا بيان و از حقوق حقه آنها دفاع کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.