انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت تعرفه
سیاسی
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
ظریف: رفتار عمیقا مخرب آمریکا، ساختار سازمان ملل متحد را نشانه گرفته است
تلاش‌ برخی برای اختلال در سیاستگذاری‌های کشور خطرات ملی به دنبال دارد/ آن‌‌که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند
خوفی از نابودی برجام نداریم/ بدعت دستکاری قراردادهای بین‌المللی عواقب خوبی نخواهد داشت/ اروپا نشان داد جایگاهی در مناسبات بین‌المللی ندارد
۲۵۰۱ ابتلا و ۱۶۹ فوتی جدید کرونا در کشور / ۳۹۵۶ تن در وضعیت شدید بیماری
ظریف:هیچ طرف خارجی نباید از مشکلات لبنان سوءاستفاده کند/ وهبه: پیشنهادات ایران را بررسی می‌کنیم
واکنش وزارت بهداشت به واکسن کرونای "روسی"
یک مقام مسئول: هیچ کشتی ایرانی یا محموله‌های متعلق به ایران توقیف نشده‌اند
انتخابات و عناصر تاثيرگذار بر آن
مدرس خیابانی «وزیر» نشد
۱۸۸ فوتی جدید کرونا در کشور / شمار مبتلایان از ۳۳۳هزار تن گذشت
پیشنهاد لغو طرح ترافیک تا پایان مرداد/ حذف اثر انگشت در مرحله دوم انتخابات مجلس
بگویید دولت چکار کند؟
سخنگوی سپاه: آماده واگذاری مکان های آموزشی و ورزشی خود برای برگزاری کنکور هستیم
آینده فروشی یا بدهکاری دولت های آینده با ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد
حوادث لبنان و فشارهای فزاینده
گشایش اقتصادی، یک گام رو به جلو
۱۸۴ فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته/بستری ۱۲۶۹ بیمار جدید
هیچ روزنامه و خبرگزاری را توقیف نکردیم/ پرونده‌ای جدید برای طبری/ ۲۰ سال حبس برای دو "جاسوس"
مردم از تلاش دولت برای ایجاد ثبات در اقتصاد اطمینان خاطر داشته باشند
اولین واکسنِ کرونا در جهان ساخته شد
احتمال موفقیت در تصویب قطعنامه علیه ایران بسیار کم است/ اختلاف بین آمریکا و اتحادیه اروپا محرز است/ روسیه و چین در شورای امنیت مقابل آمریکا می‌ایستند
حرف‌های «فتاح» تکرار رفتارهای «احمدی‌نژاد» است/ گویا معدل معرفی اشخاص برای انتخابات ۱۴۰۰ پایین آمده است/ فتاح نیت خود را شفاف بیان کند
برطرف کردن سوء مدیریت‌ها راهکار خروج از مشکلات
نمایندگان امضای خود در خصوص سوال از رئیس‌جمهور را پس نگرفته‌اند/ شکایت از قالیباف به کمیسیون اصل ۹۰ به دلیل استنکاف از قانون
این گفته که دولت رشد اقتصادی مثبت نداشته غلط است/حواسمان باشد در زمین دشمن بازی نکنیم
جزئیات طرح مجلس برای تغییر در شیوه سهمیه‌بندی بنزین
درباره برگزاری کنکور سراسری، امروز تصمیم‌گیری می‌شود/اجازه شکست پروتکل‌ها را نخواهیم داد
آخرین توصیه های ایران به اعضای شورای امنیت
بزودی یک مقام بلندپایه ایرانی به لبنان سفر می‌کند
پیامک مالیات تا شهریور به دست مالکان خانه‌های خالی می‌رسد/ لیست نهایی بزودی به سازمان امور مالیاتی ارایه می‌شود
چاره‌ای جز دادن کالابرگ نیست/ جلوگیری از فساد با مداخله در نظام توزیع
شورای امنیت تلاش مذبوحانه‌ دولت مستأصل آمریکا را ناکام می‌گذارد
افزایش آمار "جوانان مبتلا به کرونا" و "بیماران بدحال"/ میزان ابتلا در بین کادر درمان مدام در حال افزایش است/ نگران اساتید و پرستاران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستیم
آيا سخن صرف فتاح را فاتح مي‌کند؟
واکنش کدخدایی به احتمال واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان/ فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات سرعت گرفته است/ توصیه به افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند
قاضی زرگر: ۵۴ هزار وسیله نقلیه بدون رعایت قانون وارد کشور شده است
آخرين گلوله‌هاي ترامپ
آمريکا ضعيف در اجرائي کردن مکانيزم ماشه
مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس ۲۱ شهریور برگزار می شود
گشايش اقتصادي و اعتمادي که بايد ترميم شود
فاصله مسئولان و مردم از بين برود
طرح گشایش اقتصادی هنوز قطعی نشده است/مشکلات برگزاری کنکور حل شود
دریافت وام بانکی با سود ۱۸ درصدی برای وثیقه سهام عدالت/ سهم ۸۲ درصدی بانک‌ها در تامین مالی اقتصاد
مسئله ارز فقط اقتصادی نیست/ قادریم ثبات را به بازار بازگردانیم/ وصول ۱۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی
تمدید تمام محدودیت‌ها و دورکاری کارمندان در تهران تا پایان هفته
اصلاح‌طلبان زیر بار «کاندیدای اجاره‌ای» نروند/ اصلاح ساختار و تجدید قوا اولویت کوتاه‌مدت جریان اصلاحات باشد/ انتخابات رقابتی بخشی از خطرات بیرونی را برطرف می‌کند
سران نظام یکبار برای همیشه درباره «FATF» تصمیم بگیرند/ تنش‌های سیاسی هیچ منفعتی برای مردم ندارد/ تیم اقتصادی دولت باید ترمیم شود
مجازات‌ سرپیچی از پروتکل‌های بهداشتی شنبه آینده ابلاغ می‌شود/ محدودیت‌های شدید دیگر امکانپذیر نیست
ضروریست گام‌های وحدت‌بخش را زیر لوای اتحاد و عمل به معارف اسلام محقق سازیم
بیشتر
کد خبر: 122800 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱۲ - 12:48
رئیس جمهور شخص دوم یا هماهنگ‌کننده

رئیس جمهور شخص دوم یا هماهنگ‌کننده

مهدی مطهرنیا - آینده پژوه سیاسی و اجتماعی

آرمان ملی - ساختار سياسي در ايران از منظر قدرت داراي 2 نيم رخ به هم پيوسته است که هر رخ جايگاه خاص خود را ايفا ولي در همان حال در هماهنگي با نيم رخ ديگر در چهره نشان دادن به جامعه ملي دچار نقصان شده است. يک نيم رخ قدرت را متمرکز در درون خود دارد و نيم رخ ديگر بايد پاسخگوي قدرت متمرکز در نيم رخ ديگر براي جامعه ملي باشد. آنچه تحت‌عنوان نهادهاي انتخابي و نهادهاي انتصابي در جمهوري اسلامي از آنها ياد مي‌شود در اصل نه انتخابي و انتصابي که داراي وجه دولتي و فرادولتي يا دولتي و حکومتي هستند. قدرت در حکومت متمرکز است چراکه سپهر گفتماني حاکم به‌رغم نص صريح قانون اساسي مشروعيت اعمال قدرت را از خدا کسب مي‌کند و اين مقدس و قدسي‌بودن اِعمال قدرت و اَعمال مربوط به قدرت را در يک تمرکز خاص قرار مي‌دهد و اين تمرکز خاص به‌واسطه اينکه مبناي مشروعيتش همانگونه که بيان شد از خداوند است، اما از طرفي ديگر دولت را داريم که در سايه اين حکومت به‌واسطه راي مستقيم مردم به رئيس‌جمهور و اينکه رئيس جمهور در قانون اساسي شخص دوم کشور و مسئول در برابر ملت و پاسخگو بر وفق قانون اساسي است، مشخص مي‌شود و اين ديدگاه مطرح مي‌شود که او بايد پاسخگوي همه مسائل باشد. در حالي که رئيس‌جمهور در ايران رئيس قوه اجرائيه و حداکثر دستگاه بوروکراسي حاکم است و قدرت کامل در دست او نيست. رئيس جمهور نمي‌تواند بدون مجوز در عرصه سياست داخلي و سياست خارجي تصميم‌گيري‌هاي مهم را به عهده داشته باشد. پس به‌عنوان يک هماهنگ‌کننده اعمال قدرت وارد عمل مي‌شود و اگر روساي جمهور به‌واسطه جايگاه شخصي، منزلت شخصيتي و جايگاه قانوني خود به‌عنوان شخص دوم بخواهند در تعارض با شخص اول يا سپهر گفتماني ناشي از اعمال قدرت بر مبناي مشروعيت الهي قرار گيرند و خواست مردمي را بر آن مشروعيت درست يا نادرست رجحان بخشند نمي‌توانند در اعمال قدرت و اجراي آنچه انجام مي‌دهند براساس معيارهاي خويش عمل کنند. لذا روساي جمهور در دوره اول رياست‌جمهوري خود به‌واسطه پشتيباني مردم و شعارهايي که مي‌دهند ماه عسل خود را با مردم طي مي‌کنند و از سوي ديگر خود را در چارچوب راي مردم به‌عنوان دنبال‌کننده مطالبات مردمي از طريق کمپين‌هاي انتخاباتي خود و وعده‌هاي تبليغاتي به نمايش مي‌گذارند. ولي اکثرا در دور دوم رياست جمهوري از يک سو با نهادهاي فرادولتي در اصطکاک قرار مي‌گيرند و از سوي ديگر پشتيباني مردمي خود را از دست مي‌دهند؛ چرا که قدرت در جايگاه رئيس جمهوري محدودتر از توقعات و انتظاراتي است که از شخص رئيس جمهور در قالب رئيسِ جمهور طلب مي‌شود. فلذا از يک طرف مردم از دولت واگرا مي‌شوند و شکاف مردم- دولت به‌وجود مي‌آيد و از طرف ديگر دولت‌ها به‌دليل اينکه قدرت کامل ندارند و خواستار قدرت کامل براي پاسخگويي به ملت هستند با نهادهاي فرادولتي و حکومت در اصطکاک قرار مي‌گيرند. دولت هاشمي، اصلاحات، احمدي‌نژاد و روحاني از اين جمله‌اند و حتي دولت قبل از آنکه به‌واسطه وجود نخست وزير دولت شکل مي‌گيرد و نخست وزير رئيس قوه اجرائيه نيز هست. اين يک نقص ساختاري است که اکنون خود را به نمايش گذاشته و دير يا زود بازنگري اين مساله را بر جامعه ملي ما ديکته خواهد کرد. از طرف ديگر در حال حاضر حسن روحاني نمي‌تواند رويکرد ديگري اتخاذ. او گاه به ياد وعده‌هايي که به مردم داده و در بزنگاه ديگري از تاريخ فراموش مي‌کند، مي‌افتد. او بايد حد وسط اين معنا را دريابد که وي رئيس جمهور ايران است. رئيس جمهور يک هماهنگ‌کننده در اعمال قدرت است و بايد بداند که اگر مي‌خواهد به‌عنوان يک چهره معنادار و تعريف پذير در ميان مردم و تاريخ بماند بايد رسالت تاريخي خود را در برابر ملت به‌عنوان رئيس جمهور ملت ايفا کرده و آنچه را که حقيقت و واقعيت موضوع در بافت سياسي ايران کنوني است براي مردم شجاعانه و آشکارا بيان و از حقوق حقه آنها دفاع کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.