انتخاب تاریخ:   /  /   
ویژه‌نامه سرداران دیار کرمان برلیان نت
فرهنگ و هنر
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
موزه‌های تهران و استان‌های در معرض تهدید کرونا تعطیل شدند
سری جدید «کودک شو» نوروزی شد/ حل مشکل لوکیشن «خندوانه»
انحصاری بودن پاشنه آشیل صداوسیماست/ مردم برای شنیدن سخن راست به رسانه ملی مراجعه نمی‌کنند/ تاسیس تلویزیون‌های خصوصی می‌تواند رانت انحصار را از میان ببرد/ سبک فعلی برنامه‌سازی در صداوسیما بیشترین ضربه را به سرمایه‌های اجتماعی می‌زند
حضور همایون شجریان در جمع دوستداران استاد در مقابل بیمارستان جم
موزه‌های رایگان برای دهه فجر
بازار مد و لباس در دست طراحان و تولیدکنندگان زیرزمینی/ اروپایی‌ها و عرب‌ها عاشق سوزن‌دوزی مکران هستند/ به زودی از لباس المپیک رونمایی می‌کنیم/ استفاده از طرح‌ها و لباس‌های اقوام ایرانی برگ برنده ما در حوزه مد و لباس
لغو تمامی تورهای مسافرتی خارجی نوروز ۹۹ در فارس/ احتمال تعدیل شدن کارکنان بسیاری از هتل‌های استان / پیشنهاد تشکیل کمیته بحران برای کمک به گردشگری
پیگیری تلفنی رییس کل نظام پزشکی از روند درمان "شجریان"
صدا و سیما باید به نفع صندوق رأی تبلیغات کند، نه یک جناح خاص / رسانه ملی کارنامه مناسبی در اعتمادسازی و انسجام پروری ندارد
اینکه ما اجازه فعالیت به هنرمندان نخواهیم داد، غلط است/ هیچ محدودیتی برای کسی قائل نیستیم
صداوسیما خلاف توصیه رهبری عمل می‌کند/ سیاست‌های رسانه ملی نه با دین هم‌خوانی دارد نه با ایرانی بودن/ برخی رویکرد تفرقه‌افکنانه در پیش گرفته و در حال شکستن اتحاد هستند
آموزشگاه‌های تئاتر تبدیل به تجارت‌خانه شده‌اند/ ضرورت تشکیل یک شورای نظارتِ صالح/ بحران «تب لایک» بر همه‌چیز سایه انداخته است
حاشیه‌های «وارِش» از کجا می‌آید؟
نامزدهای اولیه اسکار ۲۰۲۰ معرفی شدند
خاطره فیلمی که «حاج قاسم» کلید زد/دغدغه‌اش غفلت از دفاع مقدس بود
بدرقه شهلا ریاحی به آرامگاه ابدی / پاسخ پسرش به برخی انتقادات سلبریتی‌ها
واکنش علیخانی به دستمزد بالای عصرجدیدی‌ها/چرا سراغ«شیب تند» رفتم؟
«شهلا ریاحی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت
پخش فصل جدید «خندوانه» از اسفندماه/ تعداد شب‌های پخش بیشتر می‌شود
نارضایتی وزیر ارشاد از بودجه حوزه فرهنگ/بخش وسیعی از اهالی هنر درآمدی کمتر از ۳ میلیون تومان دارند/ جای پیشنهادات انقلابی در بودجه نیست
‌صدا و سیما مراقبت کند‌/ تبلیغات سیاسی برای شخصیت‌های ملی با تبلیغات تجاری متفاوت است
اکران «۲۳ نفر» و «تیغ و ترمه» از چهارشنبه
«فوق لیسانسه‌ها» به دکتری می‌رسند؟/ سریالی که برای خنده باج نداد
بدرقه نصرت کریمی به آرامگاه ابدی
صداوسیما نتوانسته صدای حاشیه‌نشین‌ها باشد/طبقه فرودست در حال بریدن از رسانه ملی است/ خروجی ۳۲ دستگاه که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بودجه می‌گیرند، چه بود؟
علیه من دسیسه کردند، من هم استعفا دادم/ وقتی محمدرضا گلزار ویلن می‌زند و مهران مدیری می‌خواند، وضعیت همین می‌شود
پیام‌رسان‌های داخلی چقدر آمادگی دارند؟
سینماهای نیمه تعطیل و ادامه افت فروش فیلم‌ها
همه چیز درباره فصل 6 سریال «پایتخت»/ از بازگشت بهبود تا سفر معمولی‌ها به اروپا
سال ۷۸ همان تیمی که یکی از خوانندگان خانم را از ایران خارج کرد به سراغم آمد/ بایکوتم کرده بودند/ امکان ندارد برخی تهیه‌کنندگان توسط کسی یا جایی حمایت نشوند/ آیا این صداوسیما همان رسانه ۲۷ سال پیش است؟
زندگی امام عسکری(ع) در دوران محنت/ زیارتی که غم را رفع می‌کند
«خانه پدری» رفع توقیف شد
آماری از تماشاگرها و فروش فیلم‌های جدید سینما
محکومیت حبس برای سرپرست روزنامه کیهان
سینما حوزه قضائی نیست
مخاطب تلویزیون احترام ببیند سراغ رسانه‌های دیگر نمی‌رود
وخامت حال ابراهیم آبادی/ گلایه از بی‌توجهی مسئولان
«حسین دهلوی» چهره ماندگار موسیقی درگذشت
«ردخون» گیشه سینماها را تکان داد/ «مخاطب» را از سینما حذف نکنیم
منتظر نسخه قانونی «رستاخیز» باشید/جهانی‌شدن سینمای ایران توهم است
جناب خان نماد یک قدرت و توانایی بی‌حد و حصر است/ تلاش کردیم با جناب خان تا انتهای احساسات بشری پیش برویم/ قرار نیست سری تازه‌ای از کلاه قرمزی ساخته شود
اکران سینماها در هیچ دوره‌ای برنامه‌ریزی ندارد/ جای خالی پیش‌بینی
صادق توکلی درگذشت
پرویز خائفی درگذشت
پاسخ تهیه‌کننده «ستایش» به گریم جنجالی بازیگر زن سریالش
عرضه لوازم‌التحریر ۱۵ درصد ارزان‌تر از بازار
همایش شیرخوارگان حسینی در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار شد
دهه اول محرم در سیما چگونه گذشت؟/توفیق تکراری‌ها در حسرت برندسازی
وداع با بزرگ‌مرد دوبله که کارتون‌های ماندگاری به ارث گذاشت
بیشتر
کد خبر: 122642 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱ - 14:46
پیام‌رسان‌های داخلی چقدر آمادگی دارند؟

پیام‌رسان‌های داخلی چقدر آمادگی دارند؟

در شرایطی که اکنون سایت‌های ایرانی با اتکا به سرورهای داخلی پاسخگوی نیاز کاربران هستند، اما برخی شواهد نشان می‌دهند پیام‌رسان‌های داخلی در غیاب ۱۰۰ درصدی نمونه‌های خارجی، هنوز کاملا از پس اقناع کاربران برنیامده‌اند.

آرمان ملی -به گزارش آرمان ملی به نقل از ایسنا، پس از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از فیس‌بوک و توییتر و پیام‌رسان‌هایی مانند وایبر و وی‌چت، با روی کار آمدن واتس‌اپ، تلگرام و اینستاگرام به عنوان شبکه‌های اجتماعی نسل جدید انتظار می‌رفت سرنوشت مشابهی گریبانگیر آن‌ها شود و حتی در برهه‌ای انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی خارجی به داخل مطرح بود که در نهایت به جایی نرسید.

هرچند با فیلترینگ موقت تلگرام و اینستاگرام و رفع فیلتر آن‌ها، این امید در دل کاربران ایرانی ایجاد شده بود که وعده‌هایی مبنی بر این‌که فیلترینگ اتفاق نمی‌افتد، تحقق یابد، اما بنا به مقتضیات زمان و لزوم تصمیم برای پالایش، بالاخره تلگرام فیلترینگ ادامه‌دار را برای مدت بیش از یک سال و نیم تجربه می‌کند.

اما این روزها در حالی که با وجود محدودیت‌هایی که برای اینترنت جهانی و دسترسی کاربران ایجاد شده، سایت‌های ایرانی با بهره‌گیری از سرورهای داخلی، به فعالیت خود ادامه می‌دهند، در کنار انواع اپلیکیشن‌های حمل و نقل و مسیریاب، فروشگاه‌های آنلاین داخلی شبکه شتاب بانکی و شبکه خدمات‌رسانی بانک‌ها، اگرچه پیام‌رسان‌هایی هم هستند که با مراجعه کاربران مواجه شده باشند، اما همین جاست که نقص خدمات بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نسبت به نمونه‌های خارجی آن آشکار می‌شود.

پیام‌رسان‌های داخلی در طول چند سال گذشته آغاز به کار کرده و مشغول فعالیت شده‌اند، اما بیش‌ترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خود را نشان داد که پیام‌رسان خارجی تلگرام فیلتر شد و این موضوع فرصتی به پیام‌رسان‌های داخلی داد که وارد عرصه رقابت شوند.

هرچند برخی کارشناسان و تحلیلگران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی تنها راه مناسب برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه‌دار شده است و البته از طرف برخی مسؤولان همواره به رشد پیام‌رسان‌های داخلی پس از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و خروج اکثر کاربران از آن و کوچ به شبکه‌های داخلی اشاره شده است. البته فعالیت ادامه‌دار تلگرام اصلی با فیلترشکن و نسخه‌های فارسی‌اش با پروکسی‌های داخلی، همواره مورد انتقاد قرار داشته است.

از طرفی در حال حاضر که دسترسی به اینترنت جهانی و به‌تبع آن تمامی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی هم امکانپذیر نیست و حتی با استفاده از فیلترشکن هم در دسترس نیستند، مراجعه مردم به سرویس‌های داخلی از موتورهای جست‌وجو تا پیام‌رسان‌های داخلی افزایش یافته است. با وجود این، به نظر می‌رسد این پیام‌رسان‌های بومی نتوانستند آن طور که باید و شایسته است، نیاز کاربران را برطرف کنند،  یکی از علتهای آن می‌تواند مشکلات فنی این پیام‌رسان‌ها باشد.

بنا به مواردی که در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات آمده است، دسترسی مردم به محتوا و خدمات داخلی نباید منوط به اتصال به اینترنت باشد؛ کما اینکه اتصال به سرویس‌های داخلی در این روزها که اینترنت جهانی از دسترس خارج شده، حاکی از همین موضوع است. اما در کنار تمامی خدماتی که با وجود محدودیت‌های ایجادشده همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، به اذعان کاربران، پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند جای خالی پیام‌رسان‌های خارجی و حتی فیلترشده را پر کنند.

همچنین درحالی که مسوولان ارتباطی کشور ادعای پیاده‌سازی ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات را دارند، به گفته سیدابوالحسن فیروزآبادی -رییس مرکز ملی فضای مجازی- این ۸۰ درصد حاکی از پیاده‌سازی شبکه ارتباطی است و طبق سند الزامات شبکه ملی اطلاعات که به شفافی خدمات کاربردی پایه همچون موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، خدمات ابری و ایمیل را اعلام کرده، این شبکه هنوز به‌طور کامل پیاده‌سازی نشده است.

فیروزآبادی چندی پیش با بیان این‌که مرکز ملی فضای مجازی چند نوع خدمت در اسناد خود تعریف کرده که یکی خدمت پایه کاربردی است که مربوط به شبکه ملی اطلاعات است، گفته بود: اگر شبکه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد، نمی‌توان به آن شبکه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبکه ارتباطی است. وقتی تقریبا بیش از ۸۰ درصد از پیام‌رسان‌های مورد استفاده کشور خارجی است، بنابراین هنوز ما شبکه ملی اطلاعات نداریم.

در نظرسنجی انجام‌شده توسط ایسپا، در تیرماه سال جاری، در پاسخ به این‌که از کدام یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟ این آمار به دست آمد که : ۴۲.۸ درصد شرکت‌کنندگان از واتس‌اپ، ۴۲.۴ درصد از تلگرام، ۳۹.۵ درصد از اینستاگرام، ۲.۸ درصد از سروش، ۲.۳ درصد از  فیسبوک، ۱.۹ درصد از توییتر، ۰.۸ درصد از لاین، ۰.۷ درصد از بله، ۰.۶ درصد از آی‌گپ، ۰.۵ درصد  از گپ، ۰.۲ درصد از بیسفون و ۰.۱ درصد از ساینا استفاده می‌کنند.

این آمار و  استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی داخلی نشان می‌دهد حتی در شرایطی که به دلیل قطعی اینترنت، کاربران برای رفع نیاز خود به ابزارهای بومی مراجعه کنند، نمی‌توانند از خدمات لازم بهره‌مند شوند و فراتر از موضوع امنیت پیام‌رسان‌ها و حفظ حریم شخصی که قطعا یکی از لازمه‌های رجوع کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی به شمار می‌رود، مشکلات فنی آن‌ها همچنان پابرجاست.

در هر صورت، کارشناسان تاکید دارند که باید در شرایط مناسب و حتی قبل‌تر از ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های خارجی، پیام‌رسان داخلی با حمایت از توان داخلی و با مزیت‌هایی همچون برقراری تماس تصویری و تبادلات پولی و غیره راه‌اندازی می‌شد تا کاربران، به‌واسطه مزیت‌های نسبی این پیام‌رسان‌ها و به‌صورت اقناعی آن را انتخاب کنند. البته به نظر می‌رسد پیام‌رسان‌های مطرح داخلی با توانمندی‌های که ایجاد کرده‌اند، توانایی پذیرش بخشی از کاربران فعلی را دارند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.